Forbes Israel Logo

פורבס מציג: גיליון הרופאים הטובים בישראל 2019

הם מקבלים את פנינו במרפאות המומחים ובקופות החולים, בחדרי המיון ובחדרי הניתוח, במחלקות הפנימיות ובמרפאות החוץ; במשמרות ארוכות ובסבלנות אין קץ, תחת עומס רב ולא אחת תוך מחסור בתקנים – אלו הם טובי הרופאים בישראל. גם, ואולי בעיקר במדינה שמכוונת לתפוס מושב של קבע בצמרת הטכנולוגית והמדעית של העולם, המשאב האנושי הוא אבן היסוד החשובה ביותר של הענף הרפואי, זו שמבטיחה את צמיחתו.

לרכישת גיליון הרופאים הטובים

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

יחד עם זאת, להרכיב רשימה של הרופאים הטובים במדינה היא משימה כלל לא פשוטה. על מנת לבצע אותה, יש לקחת בחשבון מערך מגוון של שיקולים, הנטועים בעולמות הרפואה והסטטיסטיקה לצד סוגיות סוציולוגית ואתיות לא פשוטות. למשל – השאלה המהותית מה הופך רופא או רופאה ל"טובים"? האם מקצועיות יוצאת דופן, או שמא יחסי אנוש, ומסירות יוצאים מן הכלל?

הרשימה הגדולה והמפורטת ביותר שהוצאנו עד היום | צילום: shutterstock

מערכת הבריאות הישראלית מורכבת מגופים רבים ומגוונים, שיוצרים יחד מארג של מומחיות וידע גדולים, אך גם של אינטרסים שונים, לא אחת מתחרים. בין משרד הבריאות לאיגודים המקצועיים, בין בתי החולים לרפואת הקהילה, בין מנהלים למטופלים עצמם – הרופאים עצמם הם היחידים שלהם הידע המקצועי הנחוץ כדי לזהות את הרופאים הטובים ביותר וגם היכרות אישית עימם, המבססת אצלם חוות דעת מהימנה על יחסי האנוש שלהם. לכן השיטה שלנו מתבססת על סקירת עמיתים – מדי שנה אנו סוקרים מאות רופאים מומחים מרחבי המדינה, ומבקשים מהם להמליץ על רופאים מומחים אחרים.

השנה, הרשימה שלנו מורכבת מ־35 תחומים רפואיים, ומלמעלה ממאה תתי־תחומים. בכל תחום, פנינו לעשרות רופאים מומחים, מבתי החולים ומרפואת הקהילה, ממרכזי העל הרפואיים ומבתי חולים קטנים ובינוניים, מהמרכז ומהפריפריה, וביקשנו מהם להמליץ על רופאים מצוינים אחרים בכל אחת מתתי־ההתמחויות שמרכיבות את התחום שלהם (למעט תת־ההתמחות שבה הם עוסקים, כדי לצמצם את הפוטנציאל להטיה). התוצאה – שמות של אלפי רופאים, מתוכם רק המובהקים ביותר הם אלו שמרכיבים את הרשימה השנתית.

מסטטיסטיקה לאתיקה

על מנת לצמצם את השפעתן של הטיות נוספות, הפעלנו עוד שורה של כלים. בין היתר, רופאים יכולים להמליץ על עמית לכל היותר פעם אחת; המלצות שהעניק רופא מסוים על מי שאינם עובדים איתו באותו מוסד קיבלו משקל גבוה יותר מהמלצות שאותו רופא העניק לרופאים מהמוסד שלו; אין דומה משקלה של המלצה על רופא מהמרכז להמלצה על רופא מהפריפריה ואין דומה המלצה על רופאים ממרכזי־העל הרפואיים להמלצה על רופאים במוסדות הקהילה או בבתי החולים הקטנים והבינוניים.

כאמור, נקודת המוצא שלנו היא שהרופא הטוב הוא לא רק הרופא המקצועי ביותר, ושיש מקום גם לסוגיות של אתיקה במערך השיקולים שלנו. כאשר שמם של רופאים נקשר בפרשיות אתיות שנויות במחלוקת, לא כל שכן בפרשיות פליליות, אנו נוקטים משנה זהירות. התלבטות בולטת כזו העסיקה אותנו לאחרונה, למשל, כאשר נאלצנו להכריע האם להכניס לרשימה את פרופ' שלמה קונסטנטיני ופרופ' צבי רם, שניים מטובי הנוירוכירורגים במדינה, מצמרת המומלצים ברשימה שלנו, חרף העובדה שנחשדו במסגרת פרשיית שוחד מתוקשרת. במקביל, גם לחזקת החפות יש מעמד קריטי בשיקולינו. החלטת הפרקליטות לסגור את התיקים נגד השניים ממש לאחרונה הגיעה, מבחינתנו, כאישור בדיעבד לכך שהחלטתנו לכלול אותם ברשימה, בזכות ולא בחסד, היתה נכונה.

כמו לכל שיטה, גם למתודולוגיה שלנו יש חסרונות. אמנם הפעלנו מכשירים שיסייעו לנו לצמצם את ההטיות השונות שעשויות להשפיע על הממליצים שלנו, אך בהחלט ייתכן שישנם רופאים מצוינים שנעדרים מהרשימה אחרי הכל. יחד עם זאת, אנו מאמינים שהשיטה שלנו היא הטובה והנקייה ביותר בטיפול במשימה הסבוכה שלקחנו על עצמנו, ואנו מחויבים להמשיך ולשכלל אותה בעתיד.

יציבות והתחדשות

למעלה מ־1,100 רופאים נכנסו לרשימה השנה. זוהי הרשימה הגדולה והמפורטת ביותר שהוצאנו עד היום. השתדלנו לייצר בכל תחום התמחות חלוקה פנימית ברורה ככל הניתן, כדי שתקל עוד יותר את ההתמצאות ברשימה עבור קוראינו. כפי שפורטה מעלה, השיטה שלנו מאפשרת יציבות מצד אחד, אך גם התחדשות מצד שני. כ־10% מהרופאים שנכחו ברשימה בשנה שעברה כבר לא מופיעים בה השנה, ולעומת זאת, כ־20% מהרופאים שמופיעים ברשימת 2019 מופיעים בה בפעם הראשונה, או לאחר שנעדרו ממנה במשך מספר שנים.

הרשימה מסודרת על פי סדר האלף־בית העברי: ראשית לפי כותרות התחומים, לאחר מכן לפי תתי־ההתמחויות שמוצגות תחת כל תחום, ולאחריהן לפי שמות המשפחה של הרופאים. חלק מהרופאים היה ניתן לסווג תחת יותר מתחום אחד, לעיתים משום שיש להם יותר מתחום התמחות רשמי אחד ולעיתים משום שהכותרות שהצגנו מלכתחילה מקפלות בתוכן מומחים ממספר תחומים שונים (כמו למשל, רפואת השמנה, או רפואת שינה). בכל תחום שבו זה רלוונטי ניתן למצוא גם תת־התמחות של טיפול בילדים. חלק מהרופאים שאינם מופיעים תחת הכותרת הייעודית "ילדים" מטפלים גם הם, בילדים, אך גם במבוגרים. בכל המקרים הללו, השתדלנו לפרט ליד שם הרופא את תחומי מומחיותו הרשמיים ואת תחום עיסוקו התדיר באופן הברור והנגיש ביותר.

לרכישת גיליון הרופאים הטובים

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.