Forbes Israel Logo

פטנט מעולם אחר: 7 המצאות היישר ממעבדות נאס"א – שיוכלו לכבוש את השוק האזרחי

בין כל הרעיונות, הסטרט אפים והמיזמים עליהם אנו שומעים חדשות לבקרים, בולט מדי פעם רעיון אחד מעל כולם. כזה אשר מצליח להלהיב אותנו ולהצית את הדמיון שלנו, ממש "רעיון מעולם אחר". כעת, מסתבר כי רבים מהרעיונות החדשניים, פורצי הדרך והנועזים ביותר אכן הגיעו אלינו מחוץ לכדור הארץ – או לפחות תוכננו במיוחד עבור משימות ופעילויות בחלל החיצון. זאת לאחר שסוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) החליטה להסיר חלק ממעטה החשאיות אשר עוטף את פעילותה והודיעה בתחילת החודש כי תחשוף לא פחות מ-1,200 פיתוחים, המצאות ופטנטים אשר רשמו אנשי הסוכנות.

עצם הגילוי כי נאס"א משקיעה משאבים אדירים בפיתוח, המצאה ורישום פטנטים לטובת משימות החלל שלה אינו מפתיע כלל, כמובן. אך החדשות המסקרנות באמת הגיעו מחלקה השני של ההודעה, כשהסתבר כי בנאס"א לא מסתפקים בחשיפת אותם פטנטים בפני יזמים, מפתחים וממציאים אמריקאים – אלא הם אף יסכימו לוותר על זכותם כממציאי הפטנט, ויאפשרו לאותם יזמים וממציאים לקחת את הטכנולוגיה שפותחה במעבדות נאס"א, להמשיך לפתח אותה – ולנסות ולעשות בה שימוש אזרחי, כאן על אדמת כדור הארץ.

על פי המודל שפרסמה נאס"א, כל 1,200 הפטנטים המדוברים הועלו לארכיון מיוחד וממתינים כעת ליזמים ומפתחים אשר יבחרו בהם – ויגישו בקשה מפורטת באשר לכוונותיהם להמשך הפיתוח והשימוש האזרחי בטכנולוגיה. היזמים אשר יקבלו את ברכת הסוכנות יקבלו פטור מלא מתשלום דמי שימוש בפטנט למשך 3 שנות פעילותן הראשונות, ולאחר מכן ידרשו להעביר אחוז מסוים מסך רווחיהם בחזרה לקופת נאס"א.

בקרוב בלונה פארק? סימולטור נאס"א לדימוי היעדר כוח משיכה | צילום: נאס"א

ההכרזה המסקרנת פורסמה, כאמור, רק לפני מספר שבועות – ויזמים שונים בארה"ב וברחבי העולם כבר מתחילים להגיש את הבקשות המדוברות ולתכנן כיצד יקימו חברה על בסיס אותן טכנולוגיות מסקרנות. מסקירה ראשונית של מאגר הפטנטים וההמצאות המדובר, אלו הם כמה מהרעיונות המעניינים ביותר, אשר נראים כישימים במיוחד עבור השוק האזרחי כבר בעתיד הקרוב. האם היזמים אכן ירימו את הכפפה?

1. רחפנים עם יכולות דאייה. לאחר שהרחפנים הפכו מפנטזיה רחוקה לעובדה קיימת, ממציאים רבים ברחבי העולם עובדים ללא הרף בניסיון לשפר אותם עוד יותר – ולהביא את קפיצת המדרגה לה מחכים כולם שתאפשר שימוש אזרחי יום יומי נרחב ברחפנים (למשל כשירות משלוחים אישי עד לפתח הבית). אחד הפטנטים במאגר של נאס"א חושף טכנולוגיה אשר מצליחה להעתיק את יכולות הדאייה של ציפורים – באמצעות שימוש בכנפיים זעירות וגמישות (המדמות נוצות), ובכך מאפשר לרחפן לפעול פרק זמן ארוך יותר תוך חיסכון אדיר באנרגיה. בנאס"א, כמובן, קיוו להשתמש בטכנולוגיה כחלק ממשימות מחקר מורכבות ובלתי מאוישות בכוכבים רחוקים (שם פעילות כלי המחקר מחייבת שימוש במינימום אנרגיה) – אך כמובן שחברה אשר תצליח לייצר רחפנים חסכוניים כאן על כדור הארץ תוכל לקדם את המהפכה באופן משמעותי.

2. שמיכת חוף המשדרת ווי-פיי. כחלק ממאמצי הפיתוח של כלי מחקר עצמאיים לכוכבים מרוחקים, זרוע ההנדסה במעבדות נאס"א הקדישה משאבים אדירים בכדי לפתח דרכים מתוחכמות לאפשר תקשורת מלאה עם אותם כלי רכב – פעם נוספת, תוך חיסכון מקסימלי באנרגיה. אחד מהפיתוחים לשם כך הוא מגבר גמיש (הנראה קצת כמו שמיכת חוף) אשר קולט שדרים באיכות נמוכה – ומשדר אותם בעצמו באיכות גבוהה בהרבה. חשיבו, למשל, על הפוטנציאל: שמיכת חוף אשר תצליח "לקרוא" שידור וויי-פיי חלש במיוחד, להגביר את האות ולשדר אותו שוב באיכות גבוהה, וך שהיא מאפשרת לכם להשתמש ברשת בקלות ובמהירות.

3. התקן USB – עם כניסת USB. התבלבלתם? למעשה, מדובר בפיתוח פשוט למדי, אשר משכלל את המצאתו הבסיסית של היזם הישראלי דוב מורן. משימות ארוכות בחלל (דוגמת נסיעה אפשרית לכוכב מאדים) צפויות להימשך שנים ארוכות, וצוות האסטרונאוטים על סיפון המעבורת צפוי להידרש לבצע שורה ארוכה של מחקרים ללא הרף. מחקרים אלו יולידו כמויות אדירות של מידע, אשר אכסונו ידרוש שימוש בעשרות התקנים ניידים, גדולים ככל שיהיו. אחד הפיתוחים במאגר מתייחס להתקן זיכרון נייד (USB) אשר מאפשר התממשקות להתקן נוסף, וכך הלאה. הרעיון מאחורי ההמצאה הוא לאפשר לחוקרים ליצור "שרשרת התקנים" אשר תרכז את כל הידע המחקרי יחדיו, וכך יוכלו לעבד, לנתח ולחפש בכל מאגר הנתונים בפעם אחת. כמובן שהמצאה כזו תוכל לשמש רבים גם בעולם האזרחי, וגם פעילות ההמרה לא צפויה להיות מורכבת יתר על המידה.

4. מקררים סולאריים. במשימות החלל המורכבות נדרשים האסטרונאוטים לשמר בקירור כמות גדולה של מרכיבים – החל מחיסונים ותרופות ועד לדגימות וניסויים שונים. כל אלו גוזלים אנרגיה רבה, אשר כאמור נחשבת למשאב מוגבל מאוד במשימות אלו. לכן, מדעני נאס"א פיתחו מקררים מיוחדים אשר פועלים ללא צורך במקור אנרגיה – מלבד קרני השמש. אם יצליחו מדענים להתאים את השימוש גם לרמת הקרינה על כדור הארץ, מקררים כאלו יוכלו להביא שימוש אדיר – החל ממדינות בהן רשת החשמל אינה זמינה (במיוחד ביבשת אפריקה) ועד לשימוש ביתי חסכוני וירוק יותר.

צילום: נאס"א

5. סורק מוח נייד. מכשירים לסריקת הפעילות המוחית הביאו למהפכה של ממש בתחום הנוירולוגיה, ומאפשרים היום שורה אדירה של טיפולים והמצאות – הן בתחום הרפואי והן המדע והמחקר. אך מכשירים אלו הם גדולים, מסורבלים – ויקרים מאוד. כעת, מסתבר כי בנאס"א המציאו מכשירים קטנים, קלים וזולים בהרבה אשר מאפשרים ביצוע בדיקות ומחקרים גם על אסטרונאוטים במהלך משימות החלל (בדיקות הכרחיות במהלך משימות ארוכות טווח). בנוסף, מאמינים בסוכנות, מדען אשר יצליח להקטין את הסורקים עוד יותר יוכל לאפשר שימוש בסורקים גם בקרב טייסים ואולי אף נהגים – וכך לפתח מערכת אשר תתריע בכל מקרה של חוסר תשומת לב או הירדמות.

6. הסימולטור לדימוי היעדר כוח משיכה. אנשי נאס"א החליטו לצרף למאגר גם את אחד הפיתוחים המסקרנים – והכיפיים ביותר שרשמו. מדובר בסימולטור מיוחד אשר מדמה מצב של היעדר כוח משיכה מוחלט, כשהמשתתף למעשה מרחף בחופשיות. כיום משמש הסימולטור להכשרת האסטרונאוטים לביצוע משימות בחלל, אך אם יצליחו יזמים להמיר את הסימולטור למערכת זולה ופשוטה יותר, אין ספק כי יהיה מדובר בלהיט ענק בלונה פארקים וגני השעשועים ברחבי העולם.

סורק מוח נייד | צילום: נאס"א

7. מערכת גולף משולבת ביו-פידבק. נשמע מורכב? למעשה מדובר בפיתוח פשוט למדי: מדעני הסוכנות המציאו מערכת משוכללת אשר מאפשרת לחבר את המשתמשים בה למספר אלקטרודות בזמן שהם משחקים גולף. המערכת הייחודית מפענחת שורה של אינדיקטורים באשר למצבו המנטלי של המשתמש: החל מדופק, דרך מידת ההזעה ועד לקצב הנשימות, הרעד בגפיים ואפילו המוליכות החשמלית בגופו. מסלול גולף מיוחד שפותח מתחבר למערכת – וככל שהמשתתף רגוע יותר, כך גודל הגומחה בדשא מתרחב. כשהמשתמש במערכת לחוץ במיוחד – כך קטן גודלה של הגומחה, ומשימתו נהיית קשה יותר. מדעני הסוכנות מסבירים כי באמצעות המערכת ניתן לאמן את האסטרונאוטים העתידיים לשלוט במדדים הגופניים שלהם ולשפר את יכולתם לתפקד תחת לחץ. לפיתוח שכזה עשויים להיות אינספור יישומים – החל מיישומים צבאיים (לשיפור יכולות החיילים בשדה הקרב), דרך הכשרת ספורטאים, ועד מערכת לסיוע ולשיפור עצמי לכל דורש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.