Forbes Israel Logo

“פייסבוק תחסל את המדיה – המשימה שלי היא לעצור את זה”

החברה שהקים נדב שובל ב־2012 יחד עם ישי גרין, דמות מוכרת בהייטק הישראלי (ממייסדי Soluto) מנסה להפוך כל אתר תוכן באינטרנט לרשת חברתית שתשרת את הקהילה הרלוונטית המשתמשת בו. במידה רבה, זוהי הגשמת חלום עבור שובל, שרואה בחברה הרבה יותר מסתם עסק. "Spot.im היא פרויקט אישי", הוא אומר. "האהבה והתשוקה שלי היא בניית קהילות. תמיד רציתי לבנות קהילות בקנה מידה ענקי, על גבי כל האינטרנט".

לרשימת Under30 2017

הוא עוד לא שם, אבל בהחלט יכול להיות גאה מסדר הגודל אליו הגיע: הפיצ'רים של Spot.im מותקנים בלמעלה מ־5,000 אתרים, עם כניסות חודשיות של יותר מ־300 מיליון מחשבים או מכשירים ניידים. שובל מציין כי בחברה עובדים עם 30% מגופי התקשורת הגדולים בארה״ב, כמו AOL, Time Inc., NewsCorp, Meredith ו־HuffingtonPost.

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר של מגזין פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

שובל. "האהבה והתשוקה שלי היא בניית קהילות" 

דרכו של שובל (26) לעולם היזמות והמחשבים הייתה לא שגרתית, בלשון המעטה. בגיל שנתיים, הוא אובחן עם מחלת ניוון שרירים סופנית, באופן פוטנציאלי, שלמזלו התגלתה בזמן. "החלמתי ממנה לאחר אשפוז של שנה וחצי, אך המוטוריקה העדינה שלי נפגעה לצמיתות", הוא מספר. "כתוצאה מכך, קשה לי מאוד לכתוב מעל לחצי עמוד ברציפות, זה מביא אותי לכאבים איומים. מצד שני, הייתי ביחידה קרבית, אני מכור לאגרוף ובסך הכל בריא וחזק".

לא רק זאת, אלא שבאופן אירוני, שובל חייב את הקריירה שלו לקושי שחווה בילדותו. "בגלל המגבלה שלי, לא יכולתי לכתוב ולצייר כמו כולם בגן", הוא אומר ומסביר כי הרופאים חשבו שהפתרון לבעיה הוא החלפת העיפרון במקלדת מחשב. "קיבלתי לפטופ IBM אימתני במחשבה שהקלדה לא תהיה מעייפת כמו כתיבה – והם צדקו. התאהבתי במחשב, הוא היה בשבילי בין חיית מחמד לתחביב".

ילד בוס

התגלית המשמעותית של שובל הייתה עולם הקהילות האינטרנטיות, שהיה רק בחיתוליו. "גיליתי את ה־MIRC, שהייתה הפלטפורמה הראשונה לקהילות דאז. חייתי בתוך זה והכרתי שם חברים כבר בגיל שש, שבע. מהר מאוד התחלתי ליצור צ'טים ופורומים שונים, ואפילו מכרתי את אחד מהם לחברה ישראלית. זו הייתה האהבה שלי, לא הייתה לכך מוטיבציה מסחרית", הוא מדגיש. כבר בגיל 11, העסיק שובל שני מהנדסים מהטכניון שעבדו ובנו איתו פורומים וחדרי צ'אט בפלטפורמה. שנתיים לאחר מכן רכש 50% מאתר הנוער "חרטטה", שגם הוא נוצר על ידי נער. "אני זוכר איך ההורים של שנינו הגיעו לחתום על החוזה מאחר והיינו עדיין קטינים", הוא נזכר.

אך הרוח היזמית של שובל לא התבטאה רק בגבולות העולם המקוון. כשהוא מתאר את ילדותו הוא נזכר לפתע בסיפור שמתאר את החשיבה העסקית שבה בורך. "אמא שלי תמיד צחקה עליי שאני מנסה כל הזמן למכור דברים. כשאחותי מכרה ביריד העירוני כל מיני מוצרי מלאכת יד במחיר מצחיק, הייתי מגיע עם כמה חברים, קונה ממנה את כל הסחורה, מוכר במחיר גבוה וחוזר הביתה, כילד בן שמונה, עם 4,000 שקל במזומן. לא עשיתי את זה בשביל הכסף, באתי מבית אמיד ולא היה חסר לי כלום. פשוט אהבתי את זה", הוא מספר. "לא הייתי ילד נהנתן, לא קניתי לעצמי דברים עם הכסף, זו לא הייתה המוטיבציה שלי – תרמתי הרבה ממנו והייתי נותן למשפחה וחברים. המוטיבציה הייתה "פאק דה סיסטם" – בגלל שסבלתי והשתעממתי בבית הספר ורציתי ולעשות דברים בעצמי".

סכנה לדמוקרטיה

לקראת סוף השירות הצבאי, החל שובל להתמקד בגיוס כסף במטרה לפתח מוצר. "עברתי על כל מיני רעיונות בלילות ובסופי השבוע בצבא", הוא נזכר. "בסופו של דבר הגעתי למה שהיום הוא Spot.im: אנחנו בונים רשתות חברתיות על גבי אתרי תוכן. כעבור ארבע שנים, וגיוס של למעלה מ־14 מיליון דולר, אנחנו בונים קהילות על גבי האתרים של מרבית חברות המדיה. אנחנו, למעשה, מצילים אותם מפייסבוק ושומרים אותם עצמאיים".

שובל עם ישי גרין. בונים אלטרנטיבה לפייסבוק

שובל מתאר את הדומיננטיות של פייסבוק מול חברות התוכן והמדיה, שהפכו לדבריו ל"שבויות" של הרשת החברתית העצומה. "בלי להישמע דרמטי, מדובר בסכנה לדמוקרטיה שתלויה בעיתונות ובמדיה חופשית. תופעות כמו ‘הבוקר של ביבי', בחירתו של טראמפ והברקזיט – הדברים האלו קורים בגלל שהפרסונליזציה של הפיד בפייסבוק גורמת לנו לראות רק את מה שאנחנו רוצים: זה מחסל את הדמוקרטיה. לפייסבוק לא אכפת מערכים כמו חופש הדיבור – רק משורת הרווח", הוא מצהיר.

"אני רוצה ש־Spot.im תוטמע בכל אתר תוכן בעולם, ותהפוך לגאווה ישראלית. אני רוצה שנהיה רשת חברתית מעל כל האינטרנט", הוא אומר ומיד מבהיר: "אולי אני נשמע מוגזם ואמוציונלי, אבל התשוקה שלי היא קהילות ואני לא רוצה לראות אותן נהרסות. אם אמזון חיסלה את שוק הספרים ואפל חיסלה את שוק המוזיקה, פייסבוק תחסל את המדיה. המשימה שלי היא לעצור את זה".

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר של מגזין פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.