Forbes Israel Logo
פיסקר. רכב שטח. סוללות. צילום: Fisker
פיסקר. רכב שטח. סוללות. צילום: Fisker

סיבוב שני: הכירו את זוג המיליארדרים מאחורי מותג הרכב החשמלי Fisker

התחרות של Fisker מול טסלה בתחילת שנות ה-2000 נגמרה בפשיטת רגל. עכשיו הנריק וגיטה פיסקר מסתערים שוב על השוק עם רכב מסקרן והפעם הם לא מתכוונים להפסיד

הנריק פיסקר נראה כמו דמות מסרט הוליוודי בתפקיד "מעצב מכוניות אירופי מפורסם". הדני הגבוה והבלונדיני, בן 57, נודע לראשונה מחוץ לעולם הרכב בשנת 1999 כשעיצב את ה-BMW Z8 roadster הכסוף בעל הגג הנפתח עבור ג'יימס בונד, אותו גילם פירס ברוסנן בסרט "העולם אינו מספיק". בתחילת שנות האלפיים ניהל את משרדי העיצוב המפורסמים של Aston Martin לפני ששימש כיועץ עיצוב בשלבים המוקדמים של טסלה של אילון מאסק. בשנת 2007 הוא הקים את Fisker Automotive, שהפכה לאחת מיצרניות המכוניות הנטענות הראשונות בעולם, לפני שנכשל בצורה מרהיבה שש שנים אחר כך.

עכשיו הוא חזר – ושלושה דברים השתנו. בראש ובראשונה יש לו פרטנרית חדשה וחשובה: אשתו, מייסדת ומנהלת הכספים של Fisker, גיטה גופטה-פיסקר. שנית, החברה שלו, שבסיסה בלוס אנג'לס, היא ציבורית הפעם וגייסה יותר ממיליארד דולר בהנפקה באוקטובר 2020. ולבסוף, מחיר המניה של Fisker בעלייה של 56% מאז שהחלה להיסחר, והוא הפך את הנריק וגם את גיטה למיליארדרים, ששווים כל אחד כ-1.1 מיליארד דולר. תעשיית הרכב ראתה הנהגה שלן אב ובן או שני אחים, אך שילוב כמו של הפיסקרים של בעל ואשה הוא הראשון מסוגו במגזר המשתנה במהירות הזה.

"יש לנו סגנונות עבודה שונים מאוד. כמעט הייתי אומרת שזו הפרדה כמו במוח לאונה ימנית ושמאלית", אומרת גיטה, 46, לפורבס. "המוח הימני הוא הצד היצירתי, אז זה הנריק. הצד השמאלי הוא האנליטי, המונע על ידי נתונים. זה יהיה אני".

https://secure.cardcom.solutions/e/xo64

החלוקה הזאת עובדת. קחו למשל את ה-Fisker Ocean, רכב שטח המופעל באמצעות סוללות שהבטיחו כי יימכר בסביבות מחיר של 38 אלף דולר בשנת 2022. "דבר אחד שנמצא על הצלחת של גיטה זה להוריד יותר מהעלות", אומר הנריק, מנכ"ל Fisker. "אחד הדברים שעל הצלחת שלי הוא להבטיח שיהיה לנו מוצר מנצח".

לשלוט בגורל

עושר אינו המטרה של החברה החדשה, אומר הנריק. "מעולם לא נכנסתי לתחום המכוניות בגלל כסף. אמי רצתה שאהיה רופא שיניים".

בני הזוג רצו נתח גדול במיזם החדש כדי להבטיח שיוכלו לשלוט בגורלו באופן שפיסקר לא הצליח עם החברה הקודמת שלו, שהיתה בבעלותם של משקיעים, כולל קרן העושר של קטאר וקרנות הון סיכון בולטות מעמק הסיליקון. Fisker Automotive היה שיעור קשה מכיוון שלמנהל, שהיה גם המעצב הראשי, המנכ"ל וחבר דירקטוריון, היה חסר תואר מכריע אחד: בעלים. "הוא לא החזיק אפילו מניה אחת בחברה", אומרת גיטה.

גיטה והנריק פיסקר. "אנחנו רוצים ליצור חברה מדהימה שמייצרת מכוניות מדהימות". צילומים: Godriven360 ו-Eric Graciano
גיטה והנריק פיסקר. "אנחנו רוצים ליצור חברה מדהימה שמייצרת מכוניות מדהימות". צילומים: Godriven360 ו-Eric Graciano

"בעלות היא הדרך היחידה להשפיע על החלטות, על ההחלטות הנכונות", היא אומרת. "בגלל זה כשגיבשנו את העסקה… מה שהיה באמת חשוב לנו היו זכויות ההצבעה. כי מה שאתה לא רוצה זו חזרה על מה שקרה בפעם האחרונה, כשאנשים אחרים נכנסים ומקבלים את ההחלטות".

מצמצמים עלויות

הפיסקרס מתארים את המיזם החדש כ"חברת מכוניות דיגיטליות" שמוציאה את הייצור למיקור חוץ, במקום לבנות מפעלים משלה כדי לצמצם עלויות. Fisker קונה מספקים חיצוניים את מרבית מרכיבי הליבה שלה – כולל הסוללות והמנועים החשמליים. יצרנית החלפים Magna, שגם בונה רכבים עבור  BMW, Daimler, Jaguar Land Rover וטויוטה, יצרה באוקטובר שותפות עם Fisker ותייצר את Ocean במפעל שלה בגראץ שבאוסטריה. במסגרת העסקה, Magna גם רכשה 6% ממניות Fisker.

מחיר בעל השגה הוא עניין מרכזי. Ocean המסוגנן, שנחשף בתערוכת הטכנולוגיה CES בלאס וגאס בינואר האחרון, לא ינסה לפנות לצרכנים רק על בסיס מראהו והשימוש המשמעותי שלו בחומרים ממוחזרים. מחיר הבסיס לרכב בעל חמישה מושבים הוא 37,499 דולר בלבד (לפני תמריצים פדרליים שעשויים להוריד כ-10,000 דולר ממחיר הרכישה). למרות שהוא מרווח יותר ממודל Y crossover של טסלה, מחיר הבסיס שלו זול ביותר מ-12 אלף דולר. עד כה, יותר מ-10,000 איש שילמו 250 דולר כל אחד כדי להזמין אותו. הטווח המתוכנן הוא 400 ק"מ לכל טעינה.

עובדים מסביב לשעון

הנריק הפך לסלב בתעשיית הרכב, אבל הרקע של גיטה מרשים לא פחות. היא ילידת הודו, בעלת מספר תארים במדעים, כולל תואר דוקטור בביוטכנולוגיה מאוניברסיטת קיימברידג'. משם היא החלה קריירה בהשקעות בינלאומיות עבור Lloyds Banking Group, ואז ניהלה השקעות עבור לקוח בעל הון במשך מספר שנים. היא פגשה את בעלה לעתיד בשנת 2011 כשהוא ביקר בלונדון, רגע לפני שהדברים התחילו להשתבש מאוד ב-Fisker Automotive. הם התחתנו בשנת 2012.

בני הזוג מודים שהם עובדים מסביב לשעון בשנתיים האחרונות. במהלך המגפה הם דבקים בעבודה ממשרדים נפרדים בביתם במערב הוליווד "כדי להימנע מבעיטות מתחת לשולחן", אומר הנריק.

הם חילקו את האחריות ב-Fisker ועובדים בשיתוף פעולה הדוק עם המהנדסים, כשהם מפקחים על עבודת העיצוב של הרכב, על תכונותיו ועל ביצועיו ועל תכנון הדגמים הבאים. גיטה מטפלת במימון, במיסים, בקשרי המשקיעים ובמשא ומתן עם ספקים בכדי להבטיח ש- Ocean יגיע למחיר הבסיס שהובטח.

"כשעזבתי את Fisker Automotive, כל מה שהיה לי היה המכונית שלי", זוכר הנריק. "אני בעמדה אחרת, בעיקר בגלל גיטה. כי היא עושה את העסקאות".

מכוניות מגניבות

Fisker Automotive, מתחרה מוקדמת של טסלה (מאסק שכר את פיסקר כיועץ לרכב שהפך לדגם S ותבע אותו ללא הצלחה בגין הפרת חוזה) היתה במידה שווה כוכב עולה ונורת אזהרה. החברה מקליפורניה זכתה לתמיכה מוקדמת מצד מממנים משמעותיים, כולל קרן  Kleiner Perkinsשהעריצה את תשומת הלב שזכה לה דגם ה-Karma ההיברידי, ואפילו קיבלה הלוואה פדרלית בעלות נמוכה של 529 מיליון דולר בשנת 2009 לבניית דגמים חשמליים עתידיים.

Fisker Ocean. רכב שטח המופעל באמצעות סוללות שיימכר במחיר של 38 אלף דולר. צילום: Fisker
Fisker Ocean. רכב שטח המופעל באמצעות סוללות שיימכר במחיר של 38 אלף דולר. צילום: Fisker

אבל ההצלחה לא היתה כתובה בקלפים. המכונית שעלותה היתה 100 אלף דולר וצפונה סבלה משורה של בעיות, כולל מצברים פגומים, תקלות טכניות ואפילו הוריקן שהרס משלוח שלם של מכוניות יוקרה. החברה פשטה את הרגל בשנת 2013, ונכסיה נרכשו על ידי קבוצת Wanxiang הסינית, ששינתה את השמה ל-Karma Automotive וממשיכה למכור את המכונית ההיברידית האלגנטית של פיסקר תחת השם Revero.

אורח לא רצוי

בכדי להשיק את המיזם החדש השקיעו הפיסקרים את מרבית חסכונות החיים שלהם – סיכון פיננסי עצום בהתחשב בגורל החברה הקודמת של הנריק. ואז, בדיוק כשסגרו את תוכניותיהם להנפקה ביולי, הם נפגעו מסיבוך מאוד לא רצוי: גיטה גילתה שיש לה סרטן שד בשלב מוקדם.

"היא קיבלה את השיחה (מהרופא שלה) במהלך פגישה עם משקיעים", אומר הנריק. למרות הפצצה הזו, היא המשיכה לעבוד עם בנקים ומשקיעים בשבועות שלאחר מכן, גם כשעברה שני הליכים כירורגיים וטיפול בהקרנות. הטיפול הרפואי שלה הסתיים בנובמבר.

"בשלב זה אני נטולת סרטן", היא אומרת. "אלו היו כמה חודשים של האטה, אבל אני מתאוששת ומרגישה הרבה יותר טוב."

הנריק, שמתפלא מעוצמתה לאורך כל המשבר אומר, "היא החמיצה משהו כמו יום עבודה אחד… ככה היא בדיוק. היא עובדת בלי הפסקה".

אבל גיטה חושבת גם על הסיכונים אם הדברים לא ילכו כמו שצריך עבור החברה החדשה. "הנריק ואני לעולם לא נקבל עבודה לאחר מכן אם זה ייכשל, סיימנו", היא אומרת. "אנחנו לא עושים את זה כדי להתעשר. אנחנו עושים את זה כי אנחנו רוצים ליצור חברה מדהימה שמייצרת מכוניות מדהימות. אנחנו רוצים לייצר מכוניות מגניבות וירוקות, מכוניות משתלמות".

צילום התמונה הראשית: Fisker

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.