Forbes Israel Logo

פסיביים יותר, ערכיים יותר: כך השתנה ניהול ההון בעשור האחרון

המעבר מניהול נכסים פעיל לניהול פסיבי שינה את תעשיית ניהול ההון בעשור האחרון. מדובר בתהליך שאף הואץ בשנתיים האחרונות.

לפני 2008 השקעות הון פסיביות נחשבו כ"נישת השקעות". היום למעלה מ-70% מההון המושקע במניות ביפן הוא השקעת הון פסיבית, בארה"ב מדובר על למעלה מ-50% ובאירופה – למעלה מ-35%.

במובנים רבים מהלך זה התכתב עם התגברות הביקורת הציבורית על העמלות המשולמות למנהלי הנכסים, כשיותר ויותר מנהלים נאלצו להוכיח, כי תוצאותיהם מכות בעקביות את מדדי המניות בזמן שאסטרטגיות מוכוונות אינדקס הציעו ללקוחות פיזור סיכונים מחד ועלויות נמוכות מאידך.

ניהול נכסים על פי מתודולוגיות חדשות | צילום: Shutterstock

בד בבד עם המעבר להשקעות פסיביות עלתה גם המודעות לעוד סוג השקעה, שנחשב בעבר כנישתי – השקעות קיימות (Sustainable investments). ההשקעות האלה, שהפכו לסטנדרט ולאינטרס ציבורי, זוכות כיום לתמיכה נלהבת של האו"ם, שאף הגדיר מהם עקרונות להשקעה אחראית.

רבים מבעלי ההון הגדולים בעולם מובילים כיום את התנועה להשקעה בנכסי קיימות, תוך פיתוח גישות מתוחכמות לשילוב השקעות אחראיות באסטרטגיות ההשקעה שלהם לטווח ארוך.

הופעתן של אסטרטגיות בטא חכמות והשקעות מבוססות חוקיות מסוימת (כזו שמקנה חשיפה רבה יותר למגזרים מסוימים במדד או ברמת הנכס) עלתה בקנה אחד עם הרצון לפתח פתרונות אסטרטגיים המשלבים השקעות מסוג SI.

בשנת 2005 מדדו ב-Eurosif (הארגון האירופי המוביל לקידום השקעות אחראיות ברחבי אירופה) את היקף ההשקעה בנכסים מסוג SRI – Socially Responsible Investment ביבשת ומצאו שמדובר בכ-105 מיליארד אירו. עשר שנים לאחר מכן דווח, כי ההשקעה בנכסים מסוג זה עלתה ל- 736 מיליארד אירו. בשנת 2018 דיווח הגוף המוביל להשקעות אחראיות (PRI), כי 87% מהנשאלים דיווחו על שילוב של נכסי קיימות בניהול הנכסים שלהם. טרנספורמציה זו משקפת את הדיון היסודי במטרות ארוכות הטווח של הנכסים המנוהלים.

כוח לשנות

נראה כי הנטייה כלפי השקעות פסיביות והעניין הגובר בהשקעות SI קשורים קשר הדוק.
עם 70% של קרנות המנוהלות באופן פסיבי והגידול המובהק בהשקעות קיימות בשוק שגדל ב-60 טריליון דולר בשנתיים האחרונות, אין ספק בכך. אך מה מקור הקשר?

ראשית, כשהמשקיעים מעבירים את נכסי ההון שלהם יותר ויותר כלפי אסטרטגיות פסיביות, הם הופכים חשופים פחות למנייה ספציפית או לכשלים ספציפיים של מנהל הנכסים. תחת זאת הם חשופים יותר ויותר לנכסים "לא מנוהלים", לסיכונים מערכתיים וכלכליים של כלל השוק, המשפיעים על התשואות לטווח ארוך של השווקים עצמם. רבים מסיכונים אלה קשורים לסוגיות קיימות: שינויי אקלים, הזדקנות אוכלוסיות והגידול בפערים החברתיים ובחוסר השוויון הסוציואקונומי. לכן סוגיות קיימות ארוכות טווח הופכות רלוונטיות בעת ביצוע החלטות השקעה.

שנית, העלייה בהשקעות פסיביות מצד המשקיעים מעניקה בידי מנהלים פסיבים כוח רב יותר. הם מחזיקים בכוח הצבעה גדל בחברות ויכולים להיות פרואקטיבים יותר בהשפעה על התנהלותן. הם יכולים להשמיע את קולם של "מחזיקי המניות" המעוניינים ותומכים בהשקעות אחראיות, מתוך אמונה כי מדובר בהעלאת ערך למשקיעים לטווח ארוך. זאת הסיבה שכוחם הפוטנציאלי ויכולתם להשפיע על עיצוב אג'נדות ארגוניות התומכות בקיימות עלו.

קשר צמוד

הרצון להתמקד בפתרון של בעיות קיימות והעלאת התשואה בטווח ארוך יותר מעלים את הביקוש לניהול נכסים על פי מתודולוגיות חדשות ועל פי כללים מוגדרים מראש (למשל התמקדות בסקטור מסוים או התעלמות מסקטור מסוים), שלא ניתן לשכפל בהשקעות מסורתיות. מגמה זו מציבה אתגר בפני מנהלי הנכסים הפעילים המסורתיים, אך עבור משקיעים רבים, אינטגרציה של קיימות ואחריות בניהול נכסים מקנה הזדמנויות חדשות לצמיחה ולפיתוח.

גם מנהלי נכסים "פעילים" נוטים לעבור לניהול תיק נכסים מרוכז יותר, כך שיוכלו להקצות יותר משאבים למעורבות ולהצבעה פעילה בחברות שבהן הם משקיעים. במקום לבסס את החלטות ההשקעה שלהם על ניתוח התוצאות הכספיות של החברה בלבד, יותר ויותר מנהלים פועלים ליצירת קשרים ארוכי טווח עם החברות שהם מחזיקים ומשקיעים בהן – לעבוד איתן כדי לשפר את המניעים שלהן להצפת ערך בטווח הארוך.

דיאלוג פעיל של מנהל הנכסים עם החברות ושיתוף פעולה ביניהם יכולים ליצור בידול לעומת השקעות פסיביות. ההשפעות הנלוות והחיוביות של הקשר הן קבלת החלטות השקעה טובות יותר, השפעה חיובית על תוצאות החברה – וכתוצאה מכך, יצירת אלפא למשקיעים לצד יתרונות סביבתיים וחברתיים לכדור הארץ בכללותו ולנו, כחברה.

הכותבת היא מנהלת קשרי לקוחות ב־UBS Wealth Management Israel

מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע.

מובהר כי ייתכן שלכותב ו/או ל־UBS Wealth Management Israel קיים עניין אישי בנושא, ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.