Forbes Israel Logo

פתוח, סגור: המנבא המוצלח ביותר להצלחה מקצועית שלא שמעתם עליו

מה הופך אותנו למוצלחים? לאורך השנים חוקרים רבים ממגוון אדיר של תחומים ושדות מחקר ניגשו לבחון את הסוגיה המרתקת. כמובן ש"להצלחה פנים רבות", ולא ניתן לצמצם את המושג "הצלחה" לכדי הגדרה פשוטה ומתאימה לכל, אך בהחלט ניתן לנסות ולבחון גורמים שונים – ואת מידת השפעתם על סיכויי ההצלחה המקצועית שלנו.

לאורך השנים, כאמור, עשרות מחקרים ניסו לאתר גורמים אשר בעזרתם ניתן לנבא את הצלחתו המקצועית של אדם. מבחני אישיות הוכחו כלא יעילים, וגם אינטליגנציה לא הוכחה כמנבא מוצלח למדי. החתך הסוציו אקונומי, מידת ההשכלה ואפילו קשרי המשפחה של האדם נבחנו כולם – ולא סיפקו כל תוצאות. אך כעת, דווקא גורם חדש משדה מחקר מתפתח מצליח להוכיח את עצמו פעם אחר פעם – ונראה כי מדובר באחד הגורמים הבודדים אשר מצליח לנבא היטב את הצלחתם העיסקית של הנבדקים במחקרים השונים.

תחום המחקר הצומח הוא "תורת הרשת", אשר הוא שואב מכמה תחומי מחקר שונים – החל ממתמטיקה, דרך תקשורת וכלכלה ועד לפסיכולוגיה וסוציולוגיה. בבסיס התחום המתפתח עומדת התפיסה לפיה כולנו משמשים כ"שחקנים" במגוון רחב של רשתות חברתיות: הרשת המשפחתית, רשת החברים שלנו, הרשת המקצועית וכך הלאה. מיפוי רשתות אלו מאפשר לחוקרים השונים לאתר את מרכזי הרשתות, את השחקנים המרכזיים ביותר (קרי אלו אשר משמשים כ"צמתים" מרכזיות ומחברים בין אנשים שונים בקלות ובמהירות), וכן את אופי הרשתות השונות (רשתות "פתוחות" לעומת "סגורות", למשל).

המנבא החזק ביותר | צילום: thinkstockphotos

התחום המתפתח שואב כמובן לא מעט רוח גבית מהזינוק האדיר בערכן של הרשתות החברתיות בעידן האינטרנט. רשתות חברתיות ווירטואליות דוגמת פייסבוק, טוויטר או אינסטגרם מאפשרות לחוקרים לראות באופן ברור ונוח את כל הרשתות החברתיות של מיליוני בני אדם. וככל שהתחום נכנס לתודעה, כך גם עולה קרנו בקרב החוקרים ומנהלי חברות המחקר השונות.

מה עדיף: רשת פתוחה או סגורה?

בין מאות המחקרים אשר נערכו בשנים האחרונות בתחום המתפתח, ניסו חוקרים שונים לרתום גם אותו לניסיון הנואש לגלות אילו משתנים מנבאים היטב את הצלחתנו בעסקים. אך הפעם, למרבה ההפתעה, עבודתם נשאה פרי: צוות החוקרים (בראשות פרופסור רון בארט, מראשי המומחים בתחום תורת הרשת) גילו כי דווקא למשתנה העוסק באופי הרשתות בהן אנו חברים יש יכולת מוכחת לנבא היטב את הצלחתנו העיסקית – ולהצליח היכן שכשלו אלפי משתנים לפניו.

כשצוות החוקרים ביקש לבחון את "אופי הרשתות", הם למעשה פנו אל אלפי נבדקים אשר עובדים כשכירים וכעצמאים במגוון רחב של חברות, וביקשו מהם למפות את האנשים עמם הם נמצאים בקשר במקום העבודה ובתחום העיסוק שלהם בכלל. לאחר שקיבלו שמות רבים, המשיכו החוקרים ופנו לכל אחד מהשמות שקיבלו – בכדי שימפה גם הוא את הרשת שלו. כך המשיכו החוקרים פעם ועוד פעם, תוך שהם מקפידים להצליב קשרים אשר חוזרים על עצמם ולבחון את אופיה של הרשת המתגבשת.

השלב השני היה לבחון שורה של נתונים אודות עבודתם של הנבדקים. הנתונים כללו את גובה המשכורת, הערכת עבודתם על ידי המנהלים, האם קודמו לאורך שנות עבודתם, מספר המשימות אשר הם משלימים ועוד מגוון רחב של גורמים אשר יחדיו סיפקו ציון כולל אודות "הצלחתו" של הנבדק במקום עבודתו. אז, ביקשו החוקרים להשוות בין שני המדדים השונים.
וההשוואה הזו, כאמור, הותירה את צוות החוקרים נדהם. הם גילו כי באופן מובהק, ככל שהרשת החברתית-מקצועית של האדם מוגדרת כ"פתוחה יותר" – כך גוברת הצלחתו במקום העבודה. מנגד, כמובן, נבדקים עם רשתות חברתיות "סגורות" יותר קיבלו ציונים נמוכים באופן משמעותי באשר למידת ההצלחה שלהם במקום העבודה.

אז כיצד ניתן להסביר את הממצאים? באופן טבעי, חוקרים שונים יספקו גם הסברים שונים באשר לסיבות אשר עומדות בבסיס הגילוי. אך צוות החוקרים מנסה להסביר את הממצעים, וטוען כי סביר להניח כי רשתות חברתיות פתוחות יותר מאפשרות לחברים בהן להיחשף למגוון רחב מאוד של דעות, אשר מאתגרות באופן יומיומי את תפיסותיהם ואת אמונותיהם ביחד לכל נושא ונושא. ולצד האתגרים אשר מביאה עמה רשת פתוחה – כך גם ההזדמנויות, שכן רשתות פתוחות כוללות הרבה יותר חברים, אשר עשויים לקדם ולסייע בעת הצורך.


גם מערכות היחסים ברשתות אלו נחשבות מאתגרות יותר, שכן כל אחד מהחברים בהן מקשר בין חברים אחרים אשר לא בהכרח מכירים אלה את אלה. בניגוד לרשתות מצומצמות וסגורות, בהן "כולם מכירים את כולם", ברשתות הפתוחות החברים משמשים בעצמם כצמתי חשובים – ונראה כי האתגר והפיתוח האישי משחקים פה תפקיד לא קטן. לסיום, הם מציעים, תפיסת העולם הופכת לגמישה בהרבה, שכן החשיפה היומיומית למגוון דעות ואנשים משנה לבסוף גם את דפוסי הפעולה שלנו.

שאלה אחת אליה עדיין לא ניתן להשיב בוודאות היא האם עצם החברות ברשתות "פתוחות" היא שמגדילה את סיכויי הצלחה שלנו, או שמא אנשים מסוג מסוים (ומוצלח יותר, לפחות בכל הקשור לעסקים) נוטים למקם עצמם ברשתות שכאלו. כך או אחרת, נראה כי סוף סוף ניתן להצביע על מאפיין אשר עשוי לסייע ולהגדיל משמעותית את סיכויי הצלחה שלכם. אז נסו להקיף עצמכם ברשתות "פתוחות" ככל הניתן, הקפידו להרחיב את הרשתות בכל יום ביומו, הכירו אנשים חדשים, שמשו בעצמכם כ"צמתים" אשר מביאים חברים חדשים לרשת – ובהחלט נראה כי בסופו של יום, זה ישתלם לכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.