Forbes Israel Logo
צילום: shutterstock

מצ'וטטים עם המתים: הפטנט של מיקרוסופט שיקל על הגעגוע

מנגנוני צ'אטים אוטומטיים ניזונים לרוב מנתונים של אנשים רבים, אך טכנולוגיה חדשה מסוגלת ליצור צ'אט בוט מנתונים שנצברו בחייו של אדם אחד

מיקרוסופט הגישה בקשה לפטנט לפיה עולה האפשרות המסקרנת "להחזיר אנשים לחיים" באופן דיגיטלי בתור צ'אט בוטים.

במקום להשתמש בשיטה המקובלת לאימון בוטים בצ'אט באמצעות שיחות וחומרים ממדגם רחב של משתמשים, הפטנט של מיקרוסופט – כפי שזוהה על ידי Ubergizmo, מעלה את האפשרות ליצור צ'אט בוט מחומרים שיצר בחייו אדם מסוים.

המערכת תשתמש ב"נתונים חברתיים", כגון "תמונות, נתונים קוליים, הודעות ברשתות חברתיות, הודעות אלקטרוניות [ו]אותיות כתובות" כדי לבנות את הפרופיל של המנוח.

"ניתן להשתמש בנתונים החברתיים כדי ליצור או לשנות אינדקס מיוחד בנושא האישיות של האדם הספציפי", קובע הפטנט. "ניתן להשתמש באינדקס המיוחד לאימון צ'אט בוט לשיחה ולאינטראקציה המתאימה לאישיותו של אדם מסוים".

הצ'אט בוט יכול אפילו להישמע כמו אדם אמיתי. "בהיבטים מסוימים, הייצוג הקולי של אדם ספציפי עשוי להיווצר באמצעות הקלטות ונתוני קול הקשורים אליו", טוען הפטנט.

יתרה מכך, "ניתן לייצר מודל דו-ממדי / תלת-ממדי של אדם ספציפי באמצעות תמונות, מידע עומק ו / או נתוני וידאו המשויכים אליו".

חי או מת

הפטנט של מיקרוסופט אינו מבחין בין מקורות הנתונים, וקובע כי האדם יכול להיות מת או חי. "האדם הספציפי [שמייצג צ'אט בוט] עשוי להתאים לישות בעבר או בהווה, כגון חבר, קרוב משפחה, מכר, ידוען, דמות בדיונית, דמות היסטורית, ישות אקראית ועוד.

"האדם הספציפי עשוי להתכתב גם עם עצמו (למשל, המשתמש יוצר / מאמן את הבוט צ'אט)", מוסיפים מסמכי הפטנט ומעלים את האפשרות שאנשים יאמנו גרסה דיגיטלית של עצמם לפני שהם ימותו.

עוד מודגשת מידת הכשרתו של הצ'אט בוט לתכונותיו האישיות של הפרט, ובמיוחד "תכונות השיחה" של האדם, "כגון סגנון, דיקציה, טון, קול, כוונה, אורך משפט/דיאלוג, המורכבות שלו, נושא השיחה ועקביות לאורך השיחה".

אם לצ'אט בוט אין מספיק נתונים כדי לספק תשובה בנושא ספציפי, ניתן להשתמש בחנויות נתוני שיחה שמקורן בקהל כדי למלא את החסר, מה שכמעט מכניס מילים לפה של אנשים באופן מילולי.

הרעיון "להחזיר לחיים" אנשים כצ'אט בוטים מעלה כמובן כל מיני השלכות על פרטיות שאינן נידונות בפטנט. צילום: shutterstock
הרעיון "להחזיר לחיים" אנשים כצ'אט בוטים מעלה כמובן כל מיני השלכות על פרטיות שאינן נידונות בפטנט. צילום: shutterstock

הפטנט עוסק גם בסוגיה המסובכת של טיפול בפרופילים של מתים, מה שמרמז שהבוט עשוי אפילו להיות מודע שהוא מחקה אדם מת. לדוגמה, אם נשאל את הבוט שאלה אודות אירוע שהתרחש לאחר מותו של האדם. "שאלות כאלו עשויות להצביע על האדם הספציפי המיוצג על ידי מדד האישיות המותאם אישית (למשל, קרוב המשפחה שנפטר) בעל מודעות לכך שהוא/היא, למעשה, נפטרו".

הזכות לסרב

הרעיון "להחזיר לחיים" אנשים כצ'אט בוטים מעלה כמובן כל מיני השלכות על פרטיות שאינן נידונות בפטנט, שמטבע הדברים עוסק בתפקוד הטכני של המערכת.

לדוגמה, האם תינתן לאנשים הזכות לסרב שמערכת כזו תשתמש בנתוניהם? האם קרובי המשפחה של המתים יוכלו למנוע מאחרים להפוך את יקיריהם שנפטרו לצ'אט בוטים?

שאלות כאלה הן כמובן חסרות משמעות עד שמיקרוסופט או אחרים יספקו אב טיפוס עובד. אבל יכול להיות שעוד מעט האישיות שלכם לא באמת תמות יחד איתכם.

צילום התמונה הראשית: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן