Forbes Israel Logo

צדק חברתי: למה עזב יזם מצליח את החיים הנוחים של עמק הסיליקון?

בשנת 2009, החליט קן ג'ייקובוס שהוא עוזב את העבודה הנוחה בעמק הסיליקון כדי לצאת לדרך חדשה ולהקים את חברת האריזות Good Start, שתייצר מכלי Take-out מקומפוסט למסעדות. היה לו ידע מועט על התעשייה, מלאי בשווי של 10,000 דולר, ואפס אנשי צוות.

כיום, הוא משתמש בנקודות שנצברות בכרטיס האשראי של החברה כדי לוודא שלעובדים שלו יש ביטוח בריאות פרימיום וכמות בלתי מוגבלת של ימי חופשה – כל זה ממכירת אריזות בר-קיימא למסעדות.

ג'ייקובוס. עזב את עמק הסיליקון כדי לפתוח חברת אריזות בר קיימא | צילום: Ken Jacobus

זה היה נאום ששמע בכנס לעסקים "ירוקים", אומר ג'ייקובוס, שהמריץ אותו לעזוב את עולם הטכנולוגיות הקסום לטובת חברת האריזות. בעזרתם של לא מעט יותר מאשר שאיפה חסרת כיוון כלשהו לקריירה בתחום הצדק החברתי והסביבתי, ג'ייקובס פרש מתפקידו.

"לא היה לי מושג מה אני אוכל או יכול לעשות. אבל עם חיסכון אישי קטן, לקחתי שנה כדי לחקור את האפשרויות שעומדות בפניי", הוא אומר.

ג'יקובוס מודע לקנה המידה של פסולת הפלסטיק העולמית ואת התפקיד שאריזות מזון משחקות בו, הוא בחר למקד את המאמצים שלו על אריזות Take-out. לפני עשור, זה לא היה המקרה: "המסה הצפה של אשפה מפלסטיק באוקיינוסים שלנו היא בעיה רצינית כיום, שמעטים מאוד ידעו עליה כשהתחלתי", הוא אומר.

למרות שהפלסטיק הוא אחד החששות הסביבתיים הכי דחופים כרגע, הוא טוען כי זה גם משהו שיכול לשפר את איכות החיים של אנשים רבים.

"באמת רציתי לעשות משהו שימריץ את כולם לנקוט צעדים כדי להפוך לחלק מהפתרון הקולקטיבי לאתגרים הסביבתיים שלנו", הוא אומר. וכך חברת האריזות נולדה.

כאשר ג'ייקובוס התחיל את העסק שלו, זה היה באמצעות כמה חסכונות קטנים שצבר. על פי הודאתו, הוא בקושי הצליח לנהל את העסק. כדי לוודא שכל דולר יגיע למיצוי, החליט ג'ייקובוס שהפתרון הוא פשוט לעשות הכל בעצמו.

המחסן הראשון של החברה היה המוסך שלו. הוא לקח על עצמו את תפקיד המכירות, אדמיניסטרציה, ניהול, ואף העביר את הסחורה בעצמו. "חשבתי שאני כל כך חכם שאצליח לחסוך את הכסף ולהיות יעיל מבלי שאצטרך להעסיק עובדים. המחשבה הזו התבררה כלא נכונה מהר מאוד", אומר ג'ייקובוס.

אריזת מזון מסיבי צדפה | צילום: www.goodstartpackaging.com

שום דבר בעסק לא היה קל כמו שזה נראה, משהו שג'ייקובוס מכיר בו כעת כאמת של כל עסק. לאחר שעבד במכירות בתחום הטכנולוגיה, הוא לא ידע הרבה על האנשים שהוא מוכר להם כעת: מסעדות. למרות השוק הברור שיש למוצר, היה קשה מאוד לזכות בלקוחות. לאחר שדילג בין דלת לדלת, ממסעדה למסעדה, היתה זו מסעדת Take-away טבעונית קטנה, קואו סראו סראו, בקליפורניה שהפכה בסופו של דבר ללקוח הראשון של Good Start אריזות. אפילו אז, ג'ייקובס טוען, הוא נאלץ להשתמש בכל יכולות המכירות שלו כדי לזכות בה כלקוח.

"הבעלים גרם לי לעבוד קשה מאוד כדי לזכות בחשבון שלהם. היא היה לפחות מודע לעלויות כפי שהיה מודע לסביבה", הוא אומר. "למדתי עד כמה זה מאתגר לנהל מסעדה מוצלחת. בניגוד לתעשיית התוכנה שממנה באתי, השוליים הם מאוד הדוקים והתחרות היא לעתים קרובות גבוהה, ולכן כל אגורה נחשבת".

למרות המכשולים הללו, הוא נהנה מהאתגר: לא רק משום שהוא מקדיש את זמנו לעניין שהוא מאמין בו, אלא בגלל תועלת לא צפויה של התפקיד החדש – האנשים.
"זה נתן לי קשר עם אנשים אמיתיים", הוא מסביר, "אני אוהב אוכל, שומע את הסיפורים שלהם ועוזר להם להצליח".

"אחרי עבודה שקשורה ברובה בקריאת חוזים משפטיים וישיבה במטוסים יותר מאשר בחיבור עם אנשים, זה היה שינוי מרענן", הוא אומר.

למרות הסתייגויותיו הפיננסיות, החליט ג'ייקובוס שהגיע הזמן להעסיק כמה עובדים בחברה. בעשור האחרון, הוא בנה צוות קטן של תשעה עובדים. בשנה שעברה, כאשר הגיע ל-36 אלף דולר בתגמולים על כרטיס האשראי העסקי שלו, הוא החליט להוציא את זה על העובדים שלו: הוא השתמש בכסף כדי לכסות את מלוא העלות של דמי ביטוח הבריאות לעובדיו. הם גם מקבלים כמות ימי חופשה בלתי מוגבלת ונהנים מתוכנית פנסיה פרימיום.

"בכוונתנו להמשיך לכסות את רוב העלות של ביטוח הבריאות עבור העובדים שלנו. התגמולים שלנו במזומן גדלים מדי שנה, יחד עם העסק שגדל, ואנו משקיעים את הכספים אלה בביטוחי בריאות ייחודיים והטבות נוספות לעובדים", הוא אומר.

כשנשאל מדוע החליט לבצע את המעקף בקריירה, הוא טוען כי המטרה היתה זו שהניעה אותו: "לא מעניין אותי לנצח את משחק החיים בלי לחיות עם יושרה. אתה צריך להיות קצת אמיץ ופגיע בעולם הזה, במיוחד כבעל עסק, לחיות את הערכים שלך כל הזמן".

עם זאת, זה לא טיול בפארק – אפילו עכשיו, כאשר הביקוש לאריזות בר-קיימא כבר גדל. "להעניק השראה ללקוחות ולגרום להם לבצע שינויים זה תהליך שלוקח זמן. עסקים כמו שלנו הם לא מדע טילים – מה שאנחנו באמת עושים זה לפתור בעיות אנשים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.