Forbes Israel Logo

צרות של עשירים: המיליארדרים שנפלטו השנה מדירוג עשירי העולם

אייק בטיסטה היה ב-2012 האדם השביעי העשיר ביותר בעולם עם קרוב ל-30 מיליארד דולר ועם יומרה להפוך לעשיר מכולם. אך לצערו, הוא איבד כמעט את הכל תוך שנתיים. בטיסטה ו-99 האחרים שנפלטו השנה מרשימת עשירי העולם הם הוכחה לכך שאפילו אנשי העסקים המצליחים ביותר, יכולים לעשות הימורים מאוד לא מוצלחים.

בטיסטה עשה את הונו מהשקעה בחברות כריית משאבי טבע בברזיל, שבסופו של דבר נפלו. ב-2013 ירד הונו ל-10.6 מיליארד והוא דורג במקום ה-100 ברשימת עשירי העולם, ואילו השנה לאחר שחברת הנפט שלו OGX פשטה את הרגל וחובות כבדים ספגו את מרבית כספו, נשאר כמעט "חסר כל" במונחיו עם הון של כ-300 מיליון דולר בלבד.

בארה"ב, רוב אילי הנפט עשו חייל השנה הודות להתפתחות הטכנולוגית של יכולת השבירה ההידראולית, המשמשת בקידוחי נפט, אך לאגדת נפט טקסנית אחת, ט. בון פיקנס היתה זו שנה גרועה מאוד. עם המעבר לשימוש בגז טבעי בארה"ב, הפרויקט של פיקנס שכלל הקמת חוות טורבינות רוח לייצור חשמל נתקלה בקשיים והוא איבד קרוב ל-300 מיליון דולר. כיום מוערך הונו בכ-900 מיליון דולר.

מנוז' בהרגבה עשה את הונו מסוג אחר של אנרגיה אלטרנטיבית, אך הצלחת משקה האנרגיה הפופולרי שלו – 5 Hour Energy הולך ויורד כאשר מתגברים הקולות על כך שהמוצר אינו בטוח וכי קיימת הטעיה בפרסומו. הונו הצטמק בשנה האחרונה מ-1.5 מיליארד דולר ל-800 מיליון.

באופן כללי, המיליארדרים האמריקאים עברו שנה טובה יותר מעמיתיהם בעולם. באסיה סבלו עשירי היבשת את המכה הקשה ביותר ו-47 מתוכם נפלטו מרשימה השנתית. גם מהמזרח התיכון ואפריקה מצאו עצמם 20 עשירים מחוץ לרשימה – כמעט כולם מטורקיה.

לעומת עמיתיו שהפסידו את כספם, אולאב טון הנורבגי דווקא מאושר להיות מחוץ לרשימה. מי שהיה האיש העשיר בנורבגיה החליט לתרום כמעט את כל כספו ב-2013. הוא העביר את הבעלות על אימפריית הנדל"ן שלו שערכה כ-6 מיליארד דולר לקרן נדבנות. הוא עדיין שולט בה באמצעות הקרן אך הרווחים מושקעים כעת בקידום מתמטיקה, מדעים ויזמות. עם 250 מיליון דולר שנותרו לו בחשבון הבנק, טון בן ה-90 יסתדר יפה מאוד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.