Forbes Israel Logo

קבוצת ההשקעות ישראל-גוואנגז’ו חנכה חממה טכנולוגית ייחודית בסין

קבוצת ההשקעות ישראל-גוואנגז'ו חנכה היום את החממה הטכנולוגית באי הביוטק בגוואנגז'ו. מדובר בחממה הסינית הראשונה אי פעם הבנויה לפי מתכונת החממות הישראלית.

באירוע ההשקה, שכלל טקס סיני מסורתי מרשים, השתתפו נציגי ממשל סינים בכירים, קונסול ישראל בדרום סין, נדב כהן, ואורחים רבים נוספים.

בסין קיימות כיום מאות ואולי אף אלפי "חממות" טכנולוגיות, שנועדו כביכול לתמוך ביזמים בתחילת דרכם. אלא שלמעשה מדובר בפרויקטים נדל"ניים גרידא בהם חברות מקבלות שטחי משרדים ותעשיה לשימושן, ללא כל תמיכה נוספת – חומרית או אחרת. ככל שחברות "החממה" הסיניות הללו זוכות בכל זאת למענקים ממשלתיים ולתמיכות כלשהן, הרי שבדרך כלל מדובר בהחזר הוצאות מוחשיות בדיעבד (reimbursement), כגון שכר דירה ורכש ציוד, כאשר בסופו של יום כספים אלה זורמים לכיסיהם של בעלי הנדל"ן.

טקס החתימה להשקת החממה | צילום: יח"צ

לעומת זאת, כידוע, באמצעות תכנית החממות הטכנולוגיות הישראלית זוכים מיזמים ישראליים לתמיכה ממשלתית משמעותית בתחילת דרכם, כאשר מענקים אלה הם מענקים הצופים פני עתיד ומיועדים למו"פ ולא להחזר הוצאות בדיעבד. כלומר, התמיכה הישראלית אינה עוסקת בהחזר הוצאות עבר, אלא היא מיועדת לתשלום שכר ליזמים ולעובדים, רכש ציוד וחומרים, רישום פטנטים, עריכת ניסויים וכל דבר אחר אשר נדרש כדי להפוך רעיון למוצר של ממש. מדינת ישראל באמצעות רשות החדשנות (המדען הראשי) נוטלת אפוא סיכון רב במסגרת הפרויקטים הללו על מנת לעודד חדשנות וליצור חברות חדשות, כאשר המדינה זוכה להחזר כספה רק במקרה של הצלחה במסחור המוצרים בדרך של תשלום תמלוגים ממכירות החברות.

תכנית החממות הטכנולוגיות הישראלית הפכה לשם דבר בעולם ונחשבת כיום למודל מצליח ביותר לעידוד חדשנות ויזמות. משקיעים שונים וחברות ענקיות מהארץ ומהעולם, כגון IBM, ג'ונסון אנד ג'ונסון, מדטרוניק, בוסטון סיינטיפיק, פיליפס, אמג'ן, טבע ועוד, השקיעו ומשקיעים משאבים רבים כדי לזכות מרשות החדשנות הישראלית בזיכיונות להקמה ותפעול של חממות טכנולוגיות בישראל.

ד"ר גלייטמן | צילום: יח"צ

עוד יתרון עצום הקיים בישראל הוא הדבר הידוע בכינויו "אקו-סיסטם" – זוהי למעשה רשת של גורמים שונים המשתפים ביניהם פעולה, לעתים אפילו באופן בלתי-מודע, מעודדים, תומכים וגורמים ליצירת סביבה חדשנית, כגון מערכת החינוך, צה"ל, מוסדות אקדמיים, חברות תעשייתיות, בתי חולים, משקיעים, יזמים, יועצים וכיו"ב.

הקבוצה הישראלית בראשות ד"ר שוקי גלייטמן, הפועלת בגוואנגז'ו, הצליחה לשכנע את ממשלת גוואנגז'ו לכונן תכנית חממות מקומית במתכונת הישראלית. הודות לפעילות הקבוצה אושרה לאחרונה בגוואנגז'ו תכנית ממשלתית בעלת תקציב משמעותי של עשרות מיליוני יואנים בשנה, שעקרונותיה דומים מאד לעקרונות התכנית הישראלית.

בהקשר זה השפיע רבות ניסיונו הקודם של ד"ר גלייטמן כמדען הראשי של מדינת ישראל והיותו אחד מן האבות המייסדים של תכנית המדען הראשי ותכנית החממות הישראליות.

לקדם שיתופי פעולה עסקיים

פעילות קבוצת ההשקעות ישראל-גוואנגז'ו בסין החלה עם גיוסה של קרן השקעות בתחום מדעי החיים בהיקף של כמאה מליון דולר אשר המשקיעים בה הם הממשל המקומי בגוואנגז'ו ומספר חברות ממשלתיות אסטרטגיות. הקרן המנוהלת על ידי אבנר לושי ושותפים בה גם פרופסור שלמה נוי ופרופסור אברהם קרסיק, פועלת בתחום מדעי החיים והקימה עד כה שש חברות בסין בשותפות עם חברות טכנולוגיה ישראליות מהמובילות בתחומן.

בשנה שעברה התרחב שיתוף הפעולה עם הממשל בגוואנגז'ו כאשר התבקשה הקבוצה להקים ולנהל את משרד החדשנות של גוואנגז'ו בישראל, אשר הינו נציגות מסחרית רשמית של ממשלת גוואנגז'ו ומטרתה לקדם שיתופי פעולה עסקיים עם ישראל. נציגות זו אשר פועלת כחלק ממערך בנקאות ההשקעות של הקבוצה בניהולה של לירז גבע, נהנית ממערכת קשרים ענפה עם זרועות הממשל השונים בגוואנגז'ו ועם ענקי התעשייה בסקטורים הציבורי והפרטי.

בהמשך לאישור תכנית החממות על-ידי מממשלת גוואנגז'ו, הקימה, כאמור, הקבוצה בראשות ד"ר גלייטמן, בשיתוף עם הפארק התעשייתי "אי הביוטק", חממה טכנולוגית בתחום מדעי החיים, הנמצאת בשליטת הקבוצה הישראלית ופועלת להקמת חברות, הזוכות לתמיכה הממשלתית הסינית במסגרת תכנית זו. החממה תעניק למיזמים המצטרפים אליה מענקי מו"פ ממשלתיים, המוחזרים לממשלה רק במקרה של הצלחת המיזמים.

טקס האריות הרוקדים שנערך במסגרת השקת החממה | צילום: יח"צ

עד כה הוקמו כבר בחממה שתי חברות – האחת, חברת בת של חברה ישראלית בשם Neurotech, העוסקת באבחון של הפרעות קשב וריכוז (ADHD); והשנייה, חברה סינית, העוסקת בפיתוח תרופה לגידולי עור אצל תינוקות.

מומחי הקבוצה הישראלית פועלים באמצעות החממה לעידוד ויצירה של אקו-סיסטם בגוואנגז'ו, וזאת בדומה לאקו-סיסטם הישראלי. במסגרת זו עושים מומחי הקבוצה נפשות לרעיונות החדשנות, היזמות ושיתוף הפעולה בקרב כל הגורמים הסיניים הרלוונטיים וכבר נחתמו לפחות שני הסכמים לשיתוף פעולה בין החממה לבין אוניברסיטאות מובילות בגוואנגז'ו, שתכליתם עידוד רעיונות ומסחור יוזמות הצומחות באותם מוסדות אקדמיים מפוארים.

גבע | צילום: יח"צ

לירז גבע, מנכ"לית נציגות גוואנגז'ו בישראל: "הנציגות מייצרת לגורמים ישראליים הזדמנויות עסקיות וקשרים עם משקיעים ושותפים אסטרטגיים בסין ומסייעת לחברות וגורמים סיניים בפעילות בישראל. קיימים אתגרים אמיתיים כשזה מגיע למציאת דרכי העבודה הנכונות בסין אבל הפוזיציה המיוחדת בה אנו נמצאים כנציגות הממשל הסיני בישראל פותחת אפשרויות רבות".

הכותב היה אורח של משרד החדשנות בגוואנגז'ו והיינאן איירליינס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.