Forbes Israel Logo

קניין רוחני: למה ניתן לצפות לאחר מגפת הקורונה?

הקניין הרוחני הפך בשנים האחרונות למנוע כלכלי שמשנה את תפקידו - מאמצעי לשמירה על בלעדיות, לכזה התומך בשיתוף פעולה בין בעלי עניין

בעשורים האחרונים עבר הקניין הרוחני מן השורה האחורית של העולם המשפטי למקום מרכזי ברלוונטיות העסקית, והוא ממלא כיום תפקיד מרכזי בכלכלה המודרנית.

קניין רוחני, שהינו נכס בלתי מוחשי וזכות המוגנת בהתאם לחוק, הפך למנוע כלכלי ראשון במעלה. יותר מ-80% מערכן המצרפי של החברות הציבוריות מיוחס לקניין רוחני, כאשר בחברות הזנק הערך המיוחס לקניין הרוחני מתקרב ל-100%. כגורם התורם כשליש מן הערך המוסף של הכלכלה המודרנית (דהיינו, בממוצע כשליש מהערך של מוצר או שירות ניתן לייחס לקניין רוחני), הקניין הרוחני הפך לגורם הכלכלי הראשון במעלה בעולם של היום.

עו"פ ד"ר אילן כהן. צילום: שרון שטרן
עו"פ ד"ר אילן כהן. צילום: שרון שטרן

עוצמתו של הקניין הרוחני בעיצוב הכלכלה בולטת במיוחד בישראל, שבה מילא הקניין הרוחני תפקיד קריטי בהעלאת המשק ממעמד של מדינה מתפתחת לכלכלה של העולם הראשון. יצוא הקניין הרוחני (בצורה של מתן רישוי לגורמי חוץ ועסקאות של מיזוגים ורכישות) הכניס לישראל יותר כסף ממקורות חוץ מאשר כל צורה אחרת של יצוא. ניתן לצפות כי בישראל, עם השיעור הגבוה ביותר לנפש של חברות הזנק מבוססות טכנולוגיה ושל השקעות הון סיכון ועם מרכזי מחקר ופיתוח של למעלה ממחצית חברות ה-Fortune 500, התנופה העסקית שמקורה בקניין רוחני תוסיף למלא תפקיד כלכלי מכריע עוד שנים רבות.

פירות כלכליים

פטנטים, הקניין הרוחני החשוב ביותר בעולם הטכנולוגיה, הם מנוע של עסקאות המבוססות על טכנולוגיה, והם אף מהווים היום נכס כלכלי בזכות עצמם. ניתן למסחר פטנטים, אפשר למשכן אותם, אפשר לאכוף את הזכויות בהם או להשתמש בהם כבטוחות. המכירה הצפויה של תיק הפטנטים השייכים לחברת Blackberry (הכולל כ-38,000 פטנטים), שעל פי השמועה היקפה יהיה כמה מיליארדי דולרים, היא רק דוגמה אחת מבין רבות. הפיצוי העצום של 1.9 מיליארד דולר על הפרת פטנטים (הגדול ביותר אי-פעם בארצות הברית), אשר חברת Cisco נדרשה לשלם באוקטובר 2020 לחברת הסייבר Centripetal Networks הוא דוגמה נוספת לערכם הרב של נכסים מסוג זה. מספר הבקשות לרישום פטנט בעולם עולה בהתמדה ובשנת 2020 צפוי מספר הבקשות לפטנט לעמוד על 3.5 מיליון, מתוכן כ-1.5 מיליון בסין וקרוב ל-700 אלף בארצות הברית.

לפטנטים נודעת חשיבות קריטית גם בעולם האקדמי, שכן הם מהווים את האמצעי היחיד בעזרתו יכולים גופים אקדמיים לקצור פירות כלכליים ממחקריהם. "יישׂום" של האוניברסיטה העברית ו"ידע" של מכון ויצמן, זרועות מסחור הטכנולוגיות של מוסדות אלה, קיבלו מאות מיליוני דולרים בתמלוגים ובמכשירים פיננסיים אחרים דרך רישיונות לשימוש בפטנטים שניתנו לחברות מסחריות. הפיצוי בסך 1.1 מיליארד דולר שנפסק למכון הטכנולוגי של קליפורניה (CalTech) בתביעה נגד Apple ו-Broadcom בגין הפרת פטנט הוא דוגמה בולטת נוספת.

השותפים המייסדים, מימין: עו"פ ד"ר אילן כהן, במרכז עו"פ סבטלנה שטדלר ועו"פ דוד דה-פריס. צילום: תמר מצפי
השותפים המייסדים, מימין: עו"פ ד"ר אילן כהן, עו"פ סבטלנה שטדלר ועו"פ דוד דה-פריס. צילום: תמר מצפי

כתוצאה ממגפת הקורונה, החשיבות הכלכלית הגלובאלית של הייצור התעשייתי והיצוא נמצאת במגמת ירידה. בה בעת יש עלייה בולטת בחילופי רעיונות וביצוא ידע – פעילות שאיננה מתחשבת בגבולות בין מדינות. על אף כל פגעיה, למגפה היו כמה תוצאות חיוביות מיידיות, ובהן יוזמות של חדשנות שיתופית (Open innovation) בקשר לנגיף הקורונה, התחייבויות שלא לאכוף זכויות פטנטים של בעלי פטנטים רלוונטיים לטיפול או לאבחון של הקורונה, ויתור על רווחים ממוצרים המוגנים בפטנטים ואשר נוגעים לטיפול במגפה או בחיסון (כמו לדוגמה החיסון מפני הקורונה על בסיס mRNA של חברת Pfizer).

גידול בפעילות האכיפה

חרף כל אלה, במהלך המגפה הורגשה צמיחה גלובאלית בפעילות הקשורה לקניין רוחני, המרמזת על חשיבותם ההולכת וגדלה של נכסים אלה, צמיחה אשר ניתן לצפות כי תימשך גם לאחר המגפה. המגמה הגלובלית של גידול בבקשות לרישום פטנטים נמשכת. בסין, לדוגמה, לאחר ירידה בשנת 2019, המספר המצטבר של בקשות לפטנטים ובקשות ל-Utility models (זכויות דמויות פטנט, שתוקפן לעשר שנים) גדל בשנה החולפת (עד סוף אוקטובר 2020) ב-11% ו-33%, בהתאמה. בשנת 2020 הורגש גם גידול בולט בפעילות האכיפה של זכויות קניין רוחני, ופירמות קניין רוחני בכל רחבי העולם דיווחו על שנת שיא בפעילותן.

המורכבות הגדלה והולכת של אתגרי קניין רוחני גלובליים, בין היתר בתחומי הבריאות והקַיָימות, ויוזמות החדשנות הפתוחות והשיתופיות, המיועדות להתמודד עם בעיות כה מורכבות, מרמזות על שינוי בתפקיד שממלא הקניין הרוחני, משמירה על בלעדיות, לעידוד ולתמיכה בשיתוף פעולה ומיזמים משותפים, שבהם תורם כל אחד מן המשתתפים את הקניין הרוחני שלו במטרה להגשים יעד משותף.

אומנם עם מורכבות גדלה והולכת אשר נדרשת בקבלת החלטות בטיפול בקניין הרוחני ותפקיד עסקי שמשתנה בהדרגה, הקניין הרוחני יישאר מנוע מרכזי לפעילות הכלכלית. בעלי עניין בקניין רוחני ייטיבו לנהוג אם ישכילו להבטיח את הזמינות עבורם של הכלים הנכונים ושל המומחיות הנדרשת, שיסייעו להם לנווט בהצלחה בדרך החתחתים המובילה ליצירת קניין רוחני, לרישומו ולניצולו בצורה אופטימלית.


הכותב, ד"ר אילן כהן, הינו עורך פטנטים אשר מומחיותו בתחום אסטרטגית קניין רוחני, בניית ערך, מיצוי זכויות ואכיפה של נכסי הקניין הרוחני. הוא שותף מייסד במשרד הקניין הרוחני כהן, דה-פריס, שטדלר ושות'. לאתר החברה

BrandVoice הוא מותג התוכן השיווקי של פורבס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן