Forbes Israel Logo

קנצלרית העתיד? הפוליטיקאית האמיצה שהעזה לצאת נגד מרקל

ערבות הפוליטיקה הגרמנית מלאות בגברים שפעם היו חזקים ובעלי עודף ביטחון עצמי, העזו לקרוא תיגר על הקנצלרית אנגלה מרקל – והפסידו. אך הקנצלרית לא נתקלה מעולם באישה אחרת, חברת קבינט פופולרית, אשר עמדה מולה ציבורית כפי שעשתה שרת התעסוקה אורסולה ון דר ליין בשבוע שעבר.

חמישה חודשים בלבד לפני הבחירות, במאבק ציבורי עיקש ומרתק, כפתה ון דר לייר על מרקל לסגת מעמדתה ולשנות מדיניות בתחום השוויון לנשים. "ון דר ליין זרקה מקל דינמיט לקואליציה", אמר גירו נויגבאואר, מדען פוליטי באוניברסיטה החופשית בברלין. "צריך לחזור עד שנות ה-70 כדי למצוא שר שעמד כך מול קנצלר מכהן. היא גרמה למרקל להיראות חלשה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אנליסטים פוליטיים, חברי המפלגה השמרנית והמצביעים הגרמנים ממתינים כעת בציפייה לגלות אם הקרב הזה הסתיים, או שהוא נמצא רק בתחילתו.

רבים מאמינים כי ון דר ליין, אשר נכללת בסקרים רבים בדירוג הפוליטיקאים הפופולריים בגרמניה, חשובה מדי למרקל ולמפלגה כדי לסלקה, בייחוד על רקע הבחירות המתקרבות. העימות בן השתיים אף עשוי לחזק את מעמדה של ון דר ליין בקרב הבוחרים, גם במחיר הכעסת השמרנים במפלגה הדמוקרטית הנוצרית (CDU) בראשה עומדת מרקל.


הרוח נושבת קרירה. מרקל ו-ון דר ליין | צילום: רויטרס

רק לפני שנה פיטרה מרקל את שר הסביבה נורברט רוטגן אחרי שנכשל במערכת בחירות אזורית. בעשור האחרון, היא מצאה דרך לנטרל יריבים פוטנציאליים אחרים, החל ממנהיג המפלגה הדמוקרטית לשעבר פרידריך מרץ ועד לראשי מחוזות כמו רולנד קוך, גטנר אוטינגר וכריסטיאן וולף.

ון דר ליין, גיניקולוגית במקצועה, נודעה בשל ניסיונותיה החוזרים ונשנים לדחוף את המפלגה אל עבר המרכז הפוליטי, גם אם משמעות הדבר היא "השאלת" רעיונות ממפלגת השמאל הסוציאל-דמוקרטית.

הפופולריות שלה נובעת מטון הדיבור המשלהב, מסגנון דיבורה הישיר והפשוט ומהאופן הנחוש שבו היא מקדמת את ענייניה. תחום הקרוב לליבה הוא הניסיון להקים מוסדות רבים יותר לטיפול בילדים, במדינה שבה אמהות רבות נשארות בבית כדי לגדל את ילדיהן.

ועדיין, איומה בשבוע שעבר לשבור את השורות ולתמוך בהצעת חוק של האופוזיציה לקביעת מכסות עבור נשים בדירקטוריונים של חברות נתפסה על ידי רבים במעגלים השמרניים כאקט של בגידה.

נשיקה מג'ורג' קלוני

ון דר ליין, אם לשבעה, נולדה בבריסל שבבלגיה וחיה בבריטניה ובארה"ב. היא גדלה בסביבה פוליטית, כשאביה ארנסט אלברכט היה חבר המפלגה הדמוקרטית הנוצרית במחוז סקסוניה ב-1976-1990.


מעניקה פרס לקלוני | צילום: רויטרס

היא נחשבת לזן נדיר בגרמניה, משום שהקריירה הפוליטית שלה החלה מאוחר יחסית, בגיל 42, אחרי קריירה בתחום הרפואה. 

וון דר ליין מדברת אנגלית וצרפתית שוטפות. היא למדה בבית הספר לכלכלה בלונדון, אך השתמשה שם בשם הבדוי "רוז לדסון", משום שחשבה שכבת לפוליטיקאי מוכר, תותקף על ידי ארגוני גרילה שמאליים אשר היו פעילים במערב גרמניה בזמנו.

היא סיימה את הלימודים ב-1987 ועבדה כפוליטיקאית עד 1992. בשנים 1992-1996 חיה בקליפורניה, שעה שבעלה הייקו לימד באוניברסיטת סטנפורד.

ון דר ליין נתקלת בהתנגדות בגרמניה משום שהיא נראית לעתים "מושלמת מדי". היא חולצה בתוכנית טלוויזיה מתוך פח זבל על ידי יו ג'קמן, שנשא אותה על ידיו, וקיבלה נשיקה מג'ורג' קלוני אחרי שהעניקה לו פרס על קידום השלום. אחרים מעריצים אותה בשל היכולת שלה לנווט בין קריירה תובענית ומשפחה, בזמן שהיא מייצגת את גרמניה בעולם.

"ון דר ליין יכולה ללכת להארוורד או לסורבון ולהעניק נאומים גדולים באנגלית וצרפתית", אומר מרקוס קרבר, מנהל בחבר BDI, המכיר אותה היטב. "עבורי היא מייצגת דור חדש של גרמנים אשר יכולים לתקשר עם כל העולם".

ב-2005 מינתה אותה מרקל לשרת המשפחה. ון דר ליין הבהירה מהר מאוד שהיא לא הולכת להיות ה"אם הייצוגית" של הקבינט – למרקל ולשר החינוך דאז לא היו ילדים. בניסיון להגביר את שיעורי הילודה הנמוכים בגרמניה, היא חברה להצעה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לאפשר חופשה בתשלום להורים עובדים, אשר הכעיסה את השמרנים. 

היא ניסתה ככל יכולתה לשנות את הגישה הגרמנית כלפי ילדים, אשר נפגעה מאז מלחמת העולם השנייה והניסיונות הנאצים לעודד ילודה. "בארה"ב אנשים היו אומר 'שבעה ילדים, בורכת'", אמרה ון דר ליין לרויטרס ב-2005. "אך בגרמניה התגובה הייתה: 'שבעה ילדים ועבודה – איך תצליחי לעשות את זה?'".


תגיד לה שלום? מרקל | צילום: רויטרס

אז איך היא מצליחה? לדבריה, תכנון נכון הוא המפתח. שלא כמו פוליטיקאים רבים, היא נראית רק לעתים נדירות באירועים חברתיים בברלין, ומעדיפה לבלות את סופי השבוע בביתה בסקסוניה התחתונה עם משפחתה. אין לה דירה בבירה הגרמנית, ובמהלך השבוע היא ישנה בחדר קטן עם מיטה ומקלחת.

גברים רבים למדו בדרך הקשה שלא לזלזל במרקל. ייתכן שאותו דבר צריך להיאמר גם על ון דר ליין. בדו-קרב האחרון בנוגע למכסות הנשים בדירקטוריונים, פקידיה של מרקל, מובלים על ידי מנהיג הפלרמנט וולקר קאודר, לחצו על ון דר ליין לסגת. היא הסכימה שלא להצביע נגד המפלגה רק לאחר שהיא ועמיתיה המורדים חילצו ממרקל הבטחה לכלול את המכסות במצע הבחירות.

"ון דר ליין הראתה בעימות הזה שהיא מוכנה להילחם עבור הדברים שחשובים לה", אומר בעל ברית קרוב של מרקל. "אך היא הראתה גם שהיא לא מבינה את המפלגה".

ועדיין, החוקר הפוליטי האנס וורלנדר מהאוניברסיטה הטכנית בדרזדן, אומר כי תהיה זו טעות להניח שוון דר ליין תצטרף לאזור הפוליטי הצחיח של אנשים שיצאו נגד מרקל. "המפלגה השמרנית היא מפלגה שמעל הכל מעוניינת לשמור על השלטון. אם אחרי שמרקל תסתלק יתברר כי ון דר ליין היא האופציה הטובה ביותר לעשות זאת – היא תהיה המועמדת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן