Forbes Israel Logo
ד"ר ברי. מהלך שלו עזר לבסוף לחולל את אחת מההסתחררויות הפיננסיות המטורפות בהיסטוריה. צילום: GettyImages
ד"ר ברי. מהלך שלו עזר לבסוף לחולל את אחת מההסתחררויות הפיננסיות המטורפות בהיסטוריה. צילום: GettyImages

גאון קרן הגידור מתריע בפני תופעה "לא טבעית, מטורפת ומסוכנת"

מייקל ברי, שחזה את קריסת השווקים ומשבר הסב-פריים, היה מאלו שהחלו את הראלי הספקולטיבי של GameStop. אחרי נסיקה של 4,800% הוא מזהיר מפני קריסה

בחודש אפריל האחרון, בעיצומה של התפרצות הקורונה, ביצע המשקיע האגדי, ד"ר מייקל ברי, מהלך נועז במיוחד. ד"ר ברי למי שלא זוכר היה זה שחזה את התמוטטות השווקים ב-2008 והרוויח מיליונים בזכות פוזיציות שורט שפתח כנגד איגרות חוב מגובות משכנתאות של לווים בעלי דירוג אשראי נמוך (סאב-פריים) לפני משבר 2008 ודמותו גולמה על ידי כריסטיאן בייל בסרט שובר הקופות "מכונת הכסף".

קרן הגידור של בארי, Scion Asset Management, גילתה כי רכשה 5.3% מהון המניות הכולל של קמעונאית המשחקים הווידאו הבעייתית GameStop, במחיר שנע בין 2 ל -4.2 דולר למניה – והוציאה כ-15 מיליון דולר על רכישת המניות בסך הכל. המהלך של ברי היה לדחוק במנהלי GameStop להשתמש במזומנים שלה כדי לרכוש מניות בחזרה, וייתכן שיפרש כמחצית ממניותיה. במכתב מנוסח בחריפות לדירקטוריון GameStop, ברי קרא לחברה להוציא לפועל רכישה חוזרת  בסכום של 300 מיליון דולר, כאשר בזמן כתיבת המכתב שווי השוק הכולל של החברה הכושלת עמד על 300 מיליון דולר בלבד.

המהלך של הד"ר עזר לבסוף לחולל את אחת מההסתחררויות הפיננסיות המטורפות בהיסטוריה, שהזרימה רווחים של מיליארדי דולרים על הנייר עבור משקיעים מסוימים – כולל ספקולנטים חובבים רבים – וגרמה מן הצד השני להפסדים עצומים של מיליארדים רבים עבור כמה מקרנות הגידור המתוחכמות ביותר.

"לא טבעית, מטורפת ומסוכנת"

במהלך המסע המשוגע זינקה מניית GameStop משפל של 2.57 דולר (המחיר למניה כשבארי החל לאסוף מניות באביב) ליותר מ-365 דולר למניה. נסיקת המניה תודלקה רבות על ידי להקת ספקולנטים חובבים, שהשתמשה באפליקציית המדיה החברתית Reddit כדי לדחוק לפינה את פוזיציות השורט שנפתחו כנגד GameStop. הזינוק במניות GameStop הוליד מהלך סחיטה שמזכיר את עליית פולקסווגן בשנת 2008 לשווי שוק של חצי טריליון דולר בעומק משבר 2008 – במהלך שהוביל להפסדי ענק של קרנות גידור בהיקפים של כ-30 מיליארד דולר.

כעת האדם שככל הנראה היה זה שהניע את הסחרור המוטרף במנייה באמצעות גל הרכישות הגדול שביצע מתריע כי הסחיטה של כנופיות ה- Reddit היא "לא טבעית, מטורפת ומסוכנת". בציוץ אף קרא ד"ר ברי כי חייבות להיות השלכות משפטיות ורגולטוריות לצעדים הללו (אם כי נראה כי מאוחר יותר מחק את הציוץ).

תסמונת FOMO

ייתכן שברי מנסה כעת לסגור חזרה את המכסה על תיבת הפנדורה שעזר לפתוח או פשוט ייתכן שהוא סובל במקצת מ"תסמונת ה-FOMO", (הפחד להחמיץ). 3.4 מיליון המניות שרכש ברי תמורת כ -15 מיליון דולר היו יכולות להיות שוות היום מעל מיליארד דולר במחירים שוטפים.

לרוע מזלו מכר ברי את אחזקותיו ב-GameStop עוד לפני שהכיף התחיל באמת – כך על פי בדיקה שערך פורבס. נכון ל-30 בספטמבר אשתקד, היו בבעלותו של ברי 1.7 מיליון מניות בלבד, וסביר להניח שהוא המשיך בסדרת המימושים ככל שמניית GameStop איבדה גובה.

צילום התמונה הראשית: GettyImages

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.