Forbes Israel Logo

ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון הלך לעולמו בגיל 85

ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, הלך היום (שבת) לעולמו, לאחר הדרדרות נוספת שחלה במצבו ביום חמישי האחרון וגרמה לכשל רב-מערכתי. ההידרדרות המשמעותית במצבו של ראש הממשלה החלה לפני כשבוע וחצי, אולם ביום ראשון הצליחו הרופאים בבית החולים שיבא לייצב את מצבו של שרון. בהמשך השבוע אף הפסיקו את העדכוניים היומיים לכלי התקשורת אחרי ששרון המשיך להפתיע את הצוות הרפואי.

לפני כחודש עבר שרון ניתוח בעקבות זיהום שנגרם לו במקום בו חוברה אליו צינורית הזנה. לפני מספר ימים חלה הידרדרות במצב הכליות בגופו, ולמרות שטופל בדיאליזה, לא חל שיפור משמעותי במצבו.

שרון, בן 85 במותו, עבר בדצמבר 2005 אירוע מוח, ממנו התאושש וחזר לתפקוד רגיל. לאחר מכן הוא עבר אירוע נוסף, לאחריו נכנס למצב של תרדמת ואושפז בבית החולים במשך 8 שנים, קודם בהדסה עין כרם, ומאז מאי 2006 בשיבא.

צילום: רויטרס

שרון נולד ב-26 בפברואר 1928 בכפר מל"ל שבין כפר סבא להוד השרון, וגדל במקום. את הקריירה הצבאית המפוארת החל כלוחם ב"הגנה" ב-1945, במלחמת העצמאות לחם בחטיבת אלכסנדרוני ונפצע בקרבות בלטרון, ולאחר שהתאושש חזר לחזית הדרומית.

ב-1953 הקים שרון את יחידה 101 האגדית שלוחמיה התמקדו בפעולות סיור ותגמול כמענה לחדירת מחבלים המסתננים מירדן ועזה, פעלו גם בעומק שטח האויב ונלחמו בקיני הטרור.

בהמשך התאחדה היחידה עם חטיבת הצנחנים, ושרון פיקד עליה. במלחמת סיני (1956) פיקד שרון על קרב המתלה ובמלחמת ששת הימים פיקד כמפקד אוגדה 38 על הקרבות באום כתף ובאבו עגילה שבעומק סיני.

לאחר מלחמת ששת הימים מיהר שרון ליישם את התפיסה הפוליטית שבה האמין – ארץ ישראל השלמה, ובתוקף תפקידו כמפקד מערך ההדרכה בצה"ל הורה להעביר את כל בסיסי ההדרכה ליהודה ושומרון.

למרות עימותים שהיו לו לסירוגין עם בכירים בצה"ל, שרון המשיך להתקדם בסולם התפקידים. כאלוף פיקוד דרום הוביל בתחילת שנות ה-70' את המאבק נגד הטרור המשתולל מרצועת עזה, ובפעילות חסרת פשרות, שכללה מארבים ו"צייד" מחבלים – הצליח צה"ל להחזיר את השקט לרצועה ולסביבותיה.

חודשים ספורים לפני פרוץ מלחמת יום כיפור, עזב שרון את צה"ל בטריקת דלת, לאחר שהובהר לו כי אין כוונה למנותו בעתיד לרמטכ"ל. עם פרוץ המלחמה עמד שרון בראש אוגדת מילואים ולאחר עימותים עם הקצונה הבכירה של צה"ל, שזכו לכינוי "מלחמת הגנרלים", עמד שרון בראש הכוח שצלח את תעלת סואץ והביא לשינוי במגמת המלחמה. שרון הפך במהרה לגיבור ישראל ועל משאיות ששבו מסיני כתבו חיילי מילואים באותיות קידוש לבנה "אריק מלך ישראל".

יזם והוביל את הקמת הליכוד

ב-73' התמודד שרון לכנסת בראש מפלגת "שלומציון" (שזכתה בשני מנדטים) ולאחר מכן יזם והוביל את הקמת הליכוד בראשות מנחם בגין. לאחר המהפך ההיסטורי בשנת 77', כשבגין נבחר לראשות הממשלה, מונה שרון לשר החקלאות.

בתפקידו התמקד שרון בהקמת התנחלויות ובחיזוק ההתיישבות מעבר לקו הירוק, וזכה לכינוי "אבי ההתנחלויות".

לאחר בחירות 81' מונה שרון לשר הביטחון, התפקיד שאליו חתר מאז כניסתו למערכת הפוליטית. כעבור כשנה הוביל את צה"ל למבצע "שלום הגליל", שזכה בתחילה לתמיכה ציבורית רחבה לנוכח הטרור הפלסטיני מלבנון, אך בהמשך סיבך את צה"ל בלוחמה בתוך שטחים בנויים.

צילום: רויטרס

בעקבות הטבח שביצעו מיליציות נוצריות במחנות הפליטים סברה ושתילה שבביירות, נטען שצה"ל, שעזב לפני כן את המחנות, לא דאג לשלום הפלסטינים שם, ולאחר לחץ תקשורתי וציבורי הוקמה ועדת חקירה ממלכתית, שבעקבותיה נאלץ שרון לסיים את תפקידו כשר הביטחון, לאחר שהואשם באחריות עקיפה לטבח.

לאחר בחירות 84' כיהן שרון בממשלת האחדות כשר המסחר והתעשייה, וב-87' עורר סערה ציבורית כשרכש בית ברובע המוסלמי בעיר העתיקה. ב-90' מונה לשר הבינוי והשיכון, ופעילותו הנמרצת במשרד שמה קץ למצוקת הדיור הקשה שהייתה בימים ההם עקב העלייה ממדינות בריה"מ לשעבר.

לאחר שהעבודה בראשות יצחק רבין ז"ל חוללה מהפך וזכתה בבחירות 92', עבר שרון עם חבריו מהליכוד לאופוזיציה והיה מהמתנגדים החריפים להסכמי אוסלו. בבחירות ב-96', בעקבות הניצחון הדרמטי של הליכוד בראשות בנימין נתניהו, מונה שרון לשר התשתיות וב-98' נוסף לו גם תפקיד שר החוץ. לאחר שהעבודה בראשות אהוד ברק שבה לשלטון בבחירות 99', פרש נתניהו מהחיים הפוליטיים ושרון מונה ליו"ר הליכוד. בספטמבר 2000 עלה שרון להר הבית וזמן קצר לאחר מכן פרצה האינתיפאדה השנייה.

ב-2001 זכה שרון בבחירות והחל את כהונתו כראש ממשלת ישראל. הוא הוביל הקמת ממשלה רחבה, ובבחירות 2003 זכה הליכוד בראשות שרון בניצחון סוחף והקים קואליציה יחד עם "שינוי" של טומי לפיד ז"ל.

באותה עת היה נתון שרון בחקירה עקב חשד לעבירות על טוהר המידות. בין היתר, נבדקה מעורבותו בפרשת "האי היווני" ו"סיריל קרן" ובקבלת תרומות אסורות לכאורה למימון קמפיין הבחירות שלו. כל תיקי החקירה נגדו נסגרו.

לאחר בחירות 2003 הדהים שרון בתפנית פוליטית, כאשר הכריז על "תכנית ההנתקות": פינוי כל ההתנחלויות מרצועת עזה ונטישתה ללא הסכמים עם הרשות הפלסטינית, וארבע התנחלויות נוספות בצפון השומרון. חרף המחאות הקשות של הימין והתנגדות קשה בליכודהתפנתה ישראל מרצועת עזה. במקביל, קרא שרון להתעורר מארץ ישראל השלמה.

בנובמבר 2005 פרש שרון מהליכוד והקים את מפלגת "קדימה", כאשר הוא מלכד מאחוריו בכירים מהליכוד, העבודה ומפלגות נוספות.

 

לידיעה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.