Forbes Israel Logo

רואה לך בעיניים: טכנולוגיית מעקב העין בדרך לקרוא את אישיותכם

במהלך השנים האחרונות, טכנולוגיית מעקב העין התפתחה והפכה לכר פורה בעל עניין אקדמי וארגוני. עם רכישות גדולות של אפל (רכשה את SMI הגרמנית, שאחראית למצלמת מיקוד המבט myGaze תמורת כמאה מיליון דולר) ו Oculus-של פייסבוק רכשה את The Eye Trible, שפיתחה גם היא טכנולוגיה למיקוד מבט. נראה כי חברות בינלאומיות גדולות מתייחסות לטכנולוגיית מעקב העין כמו כתחום חיוני בתעשייה, במיוחד בשילוב שלה עם טכנולוגיות מציאות וירטואלית מוגברת (VR, AR), אשר כרוכה באינטראקציה מתמשכת עם העין האנושית.

ה-Unibersity of South Australia) UniSA) בשיתוף עם אוניברסיטת שטוטגרט, אוניברסיטת פלינדרס, ומכון מקס פלנק לתורת המידע, הצביעו ביום שישי האחרון על כמה מההשלכות הנפוצות שנגרמות כתוצאה מטכנולוגיית מעקב בחיי היומיום.

האם טכנולוגיית מעקב העין תשלול עוד פיסה מהפרטיות שלנו? | צילום: shutterstock

הם ערכו מחקר בו עקבו אחר תנועות עיניים של 42 משתתפים בזמן שאלה העבירו יום רגיל בקמפוס באוניברסיטה. התוצאות הראו שלמידת מכונה יכולה למעשה לאסוף מידע בנוגע לתכונות אישיות. האלגוריתם מזהה באופן מהימן ארבע תכונות אישיות אנושיות: נינוחות, מצפוניות, החצנה ונוירוטיות.

ד"ר טוביאס לוצ'ר, מרצה בכיר לפסיכולוגיה ב-UniSA, הסביר כי מחקר זה יוצר קשר משמעותי בין תנועות העין שלנו לבין המאפיינים המולדים והנלמדים שלנו: אנשים מחפשים תמיד שירותים משופרים ומותאמים אישית. עם זאת, הרובוטים והמחשבים של ימינו אינם מודעים מבחינה חברתית, ולכן הם אינם מסוגלים להסתגל לרמזים לא מילוליים. מחקר זה מספק הזדמנויות לפיתוח רובוטים ומחשבים, כך שיוכלו להפוך ל"אמיתיים" יותר, וכך הם יוכלו גם לזהות אותות חברתיים אנושיים בצורה טובה יותר.

מאחר שהתוצאות הללו נאספו בחוץ ולא בתנאי מעבדה, הן מציעות הבנה מעמיקה יותר הודות לתצפית ומעקב אחר תגובות טבעיות, לעומת תצפיות שנאספו מתוך מעבדה בצורה מבוקרת.

"הודות ללמידת מכונה, אנחנו לא רק מאמתים את תפקיד האישיות דרך קריאה של תנועת העין בחיי היומיום, אלא גם מגלים מאפיינים חדשים של תנועות עיניים כמנבאים של תכונות אישיות", מסביר ד"ר לוצ'ר.

טכנולוגיית מעקב העין תפתח תחומים חדשים של ניתוח נתונים ליוצרים ולפלטפורמות. הטכנולוגיה תאפשר ליוצרי VR ו-MR להגיע לרמה חסרת תקדים של ניתוחים – לא רק שהם יידעו בדיוק על מה משתמשים הביטו או ממה הם התעלמו במשך כל החוויה, הם יוכלו גם למדוד במדויק מעורבות באמצעות מעקב אישונים.

האישונים האנושיים מתרחבים כשיש משיכה פיזית לדבר עליו הם מביטים. אבל זה הולך עוד יותר רחוק מזה. אישונים מורחבים מסגירים לא רק משיכה פיזית, אלא גם מתח נפשי ומעורבות רגשית. כלומר, יוצרי טכנולוגיית המציאויות למיניהן יוכלו לחזות פעולות של משתמש שניות לפני שהם פועלים באמת.

הזעקה הציבורית שיצאה לאחר פרשיית קיימברידג' אנליטיקה ופייסבוק, מצביעה על כך שסוג כזה של מעקב – אם לא ייחשף בצורה נאותה, אנונימית ומאובטחת – לא יתקבל בברכה מקרב הקהל. וזאת למרות כל היתרונות הפוטנציאליים שהוא יכול לספק. אבל יש לכך עוד זמן. המחקר בזירה ממשיך להתפתח ונותר רק לחכות ולראות כיצד חברות גדולות ומוסדות להשכלה גבוהה כאחד יעבדו כדי להגן על קהל הצרכנים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן