Forbes Israel Logo

רוח התנדבותית: לפי סקר חדש בירושלים מתנדבים יותר מבתל-אביב

בשנים האחרונות אנו  חווים בישראל לצערנו יותר ויותר מקרים של אסון לאומי, מצוקה כללית או משבר, ממטר טילים על ישובי הצפון או הדרום ועד לגל שריפות כלל ארצי. אולם, באופן תדיר אחת התמונות המשמחות דווקא שאירועים כאלו מייצרים היא של סולידריות חברתית, רוח התנדבותית ועזרה לזולת שהחברה הישראלית מתגייסת אליה בהמוניה. והנה, סקר חדש שערכה עמותת רוח טובה, לרגל יום מעשים טובים שיתקיים ב-28 במארס הקרוב, מראה כי 77% מהישראלים (מקרב האוכלוסייה דוברת העברית) עושים "מעשים טובים" שלא ברגעי משבר.

עמותת רוח טובה פועלת במהלך כל השנה לחיבור בין אנשים המעוניינים להתנדב, לבין עמותות וארגונים הזקוקים למתנדבים. הסקר שיצרה, במסגרתו נדגמו 513 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, במדגם ארצי המייצג רק את האוכלוסייה דוברת העברית בישראל כאמור, נערך במטרה לבחון את עמדות הציבור בנוגע להתנדבות ולמעשים טובים בחברה באופן כללי.

אחד הנתונים המעניינים העולים מן הסקר הוא ש-77% מהציבור בישראל מצהיר שהוא נוהג לעשות מעשים טובים מידי פעם. כ-51% מהנסקרים הגדירו מעשה טוב בעיקר כעזרה כללית, או עזרה לנזקקים והתנדבות. במקום השני המעשה הטוב מקושר לצדקה ולתרומה (40%).

בנות בקעת הירדן נותנות יד בשימור השטחים הציבוריים | צילום: "רוח טובה"

כ-59% מהנסקרים סבורים שהחברה הישראלית היא חברה שעוזרת לזולת ומתנדבת. בהקשר זה, כמחצית (49%), ובעיקר נשים, מאמינים ומאמינות שישנו גידול בעשייה החברתית הטובה. התחום הבהול ביותר שעלה בסקר ככזה שיש לייצר בו רוח התנדבותית הוא העזרה לאוכלוסיות מוחלשות: 41% הצביעו על עזרה לנזקקים כחשובה ביותר, שיעור נסקרים דומה הצביע על הסיוע לקשישים ואילו 33% חושבים שיש בעיקר לעזור לנוער בסיכון.

מבחינה מגזרית וגאוגרפית הנתונים מעניינים במיוחד, כשבקרב משיבים מסורתיים ודתיים-חרדים ניכר שיעור גבוה משמעותית של הצהרה על עשיית מעשים טובים באופן, בהשוואה לציבור החילוני (36% מול 18%). תושבי ירושלים והסביבה הצהירו על עצמם כמבצעים מעשים טובים באופן קבוע הרבה יותר מאשר התל אביבים (38% מול 22%).

"הרעיון העומד בבסיסו של יום מעשים טובים מדבר על כך שמעשה טוב יכול להיות כל מעשה שמשמח ומועיל לזולת, החל מאדיבות, דרך מתן עזרה חד פעמית לאדם אחר ועד התנדבות ארוכת טווח", אומר רפי אלול, יו"ר העמותה. "על פי נתוני 'רוח טובה', ישנה עלייה מתמדת בכמות האנשים הפונים לעמותה על מנת להתנדב לאחר יום מעשים טובים."

יום מעשים טובים הוא יום בינלאומי, שמקורו בישראל, בה הוא נולדה לפני יותר מעשור. מאז הספיק הפרויקט לכבוש מיליוני בני אדם ביותר מ-75 מדינות והשנה צפויים להשתתף בו ככמיליון וחצי ישראלים. יום מעשים טובים 2017 יתקיים השנה בישראל ביום שלישי ה-28 במרץ ובעולם ב-2 באפריל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן