Forbes Israel Logo

רוקד למוזיקה של עצמו: מייסד Spotify חושף את התוכניות לעתיד

בגיל 23, דניאל אק כבר היה מיליונר אחרי חלטורה כמתכנת בחברת פרסום בשטוקהולם. אק, שגדל מתוך תחושת הערצה עמוקה לטכנולוגיה, מצא שהעבודה על מודעות לא מעוררת בו השראה. כדי לשעשע את עצמו, הוא קנה דירת רווקים פלצנית ופרארי באדום־דובדבן ובילה את לילותיו במועדונים. "לא ידעתי מי אני ומה אני רוצה להיות", אמר אק לפורבס בריאיון השער שבו נחשף לעולם ב־2012. "חשבתי שאני רוצה להיות בחור הרבה יותר קול ממה שהייתי".

אחרי התקופה הזו הוא עבר לבקתה ביער, שבה עשה מדיטציה וניגן בגיטרה. הוא הגיח מהתקופה הזאת עם תוכנית ליצור את Spotify, שאותה ייסד ב־2006 עם מרטין לורנצון.

אק. "מהרגע הראשון ספוטיפיי נעה לקצב המאוד ספציפי שלה"

מהרגע הראשון ספוטיפיי נעה לקצב המאוד ספציפי שלה. הרעיון הבסיסי היה קיצוני, מהפכני כמעט: אפליקציה לסטרימינג של מוזיקה, עם אלמנטים של רשת חברתית, שהציעה לאמנים מודל תגמולים. השניים הקימו את המשרדים שלהם בשוודיה, הרחק מהמרכזים המסורתיים של מוזיקה או טכנולוגיה, ואפילו ההנפקה שלהם היתה ייחודית.

ההנפקה באפריל דילגה על הנוהל הרגיל של מסע הופעות בדרכים, עם מניות חדשות ותקופת הקפאה לטובת בעלי מניות קיימים. החברה נרשמה ישירות בבורסה בניו יורק, עוקפת את בנקאי ההשקעות – ואת העמלות שלהם – בלי להרוס את חשיפת המניה שלה בפני המשקיעים, כפי שרבים חששו. אק תופס עכשיו את מקומו ליד החברים האולטרה־עשירים של המהפכה הדיגיטלית האחרונה – עם הון אישי בשווי 2.4 מיליארד דולר.

ספוטיפיי. תמשיך להפסיד כסף לפחות עד 2019 | צילום: shutterstock

אק והשותף המייסד שלו קיבלו התחייבות שיוכלו להמשיך לקבוע את הקצב של ספוטיפיי. הודות למערך מניות כפול, אק ולורנצון שולטים בלמעלה מ־80% מזכויות ההצבעה של ספוטיפיי. בחודש שעבר הציע אק הצצה אחת לעתיד הפוטנציאלי של ספוטיפיי, כשהשירות חשף את תוכנית המנויים החדשה שלו, שיתוף פעולה עם שירות הסטרימינג הולו (Hulu) לסדרות ולסרטים.

בינתיים, וול סטריט בפירוש מצפה מאק לתעדף צמיחה על פני רווחים: האנליסטים צופים שספוטיפיי תמשיך להפסיד כסף לפחות עד 2019. "אני לא ממציא", אמר אק לפורבס לפני שש שנים. "אני רק רוצה לעשות דברים טוב יותר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.