Forbes Israel Logo

רישום למסחר בהונג קונג: אפשרויות חדשות בתקופה של אי ודאות

לאחרונה התקבלה בבורסה בהונג קונג (HKSE) החלטה להכיר בישראל כ"תחום שיפוט מקובל" (Acceptable Overseas Jurisdiction). משמעות ההחלטה היא שחברות שהתאגדו בישראל יכולות כעת להירשם למסחר בבורסה בהונג קונג. זוהי התפתחות חשובה מכמה בחינות: ראשית, הבורסה בהונג קונג ידועה בסטנדרטים הגבוהים של הרגולציה שלה, בהגנה על המשקיעים ובהקפדה על ממשל תאגידי. לפיכך, החלטה זו מהווה בעינינו הכרה בינלאומית נוספת באיכותה של המסגרת המשפטית בישראל בתחום דיני החברות: הרשויות הרגולטוריות המוסמכות בהונג קונג סומכות על המסגרת בישראל ולפיכך מאפשרות לגופים ישראלים להיסחר בהונג קונג. שנית, החלטה זו היא אינדיקציה נוספת להתהדקות קשרי המסחר בין ישראל וסין – התפתחות שכבר הותירה חותם עמוק בשוק הישראלי. ושלישית, החלטת הבורסה בהונג קונג מקנה הזדמנות משמעותית לחברות ישראליות השוקלות הנפקה ראשונית בחו"ל, ובפרט לחברות המתמקדות בשוק באסיה.

לצורך ההכרה בישראל כ"תחום שיפוט מקובל", פרסמה הבורסה בהונג קונג "מדריך לישראל" (Israel Country Guide). אף שזהו עניין טכני בעיקרו, חשוב לציין שהאישור של הבורסה בהונג קונג מוגבל לעת עתה לחברות ישראליות הרשומות למסחר מחוץ לישראל, ולחברות ישראליות פרטיות. כלומר, האישור אינו חל על חברות שנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

את ההחלטה של הבורסה בהונג קונג יש להבין על רקע קשרי המסחר המתהדקים במהירות בין ישראל וסין. היקף הסחר הבילטרלי השנתי בין שתי המדינות נכון להיום עומד על כ-11 מיליארד דולר, וסין היא כעת שותפת הסחר השלישית בגודלה של ישראל. כל זאת מתרחש בתקופה בה, כעניין של מדיניות, סין משקיעה באינטנסיביות במדינות זרות, עם דגש על חדשנות וטכנולוגיה. תחום ההייטק הישראלי צומח במהירות בשנים האחרונות, ובשנת 2016 גייסו חברות בתחום זה סכום שיא של כ-4.8 מיליארד דולר. משקיעים סינים השקיעו נתח נכבד מסכום זה.

על פי פרסומים, בשנת 2016 הסתכמו ההכנסות מאקזיטים בכ-8.8 מיליארד דולר. אקזיטים אלו כללו 93 מיזוגים ורכישות, אך רק שלוש הנפקות. ישראל מפורסמת בכך שמספר החברות הישראליות הרשומות למסחר בנאסד"ק ובבורסה של ניו יורק הוא הגדול ביותר מקרב כל המדינות למעט ארה"ב וסין. עם זאת, בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בהנפקות הללו, וכיום יש מעט מאוד חברות ישראליות בסדר גודל מתאים להנפקה. למעשה, רוב החברות הישראליות מקוות לבצע אקזיט מסוג של מכירה לחברה בינלאומית בשלב מוקדם יותר בהתפתחותן. העסקה שהתרחשה לאחרונה, שבה נרכשה מובילאיי על ידי אינטל בתמורה לכ-15 מיליארד דולר, היא כנראה החריג לכלל זה, היות שמובילאיי כבר נסחרה בבורסה בניו יורק.

ראוי לציין שהרשויות בסין הכתיבו לאחרונה כללים חדשים ונוקשים לגבי הוצאת כספים מסין. מגבלות אלו נועדו לאזן את זרימת ההון האדירה שיוצאת מסין, לעומת זאת שנכנסת, ולטפל בפיחות של המטבע הסיני. כך למשל, דווח כי בעשרת החודשים הראשונים של 2016 בלבד, משקיעים סינים השקיעו 750 מיליארד דולר מחוץ לסין. להבנתנו, סין חוששת בעיקר מהשקעות בסקטורים שאינם אסטרטגיים. לכן, אף כי המגבלות החדשות חלות על כל הסקטורים, סין לא נטשה את מדיניותה לטפח חדשנות. כפי שפורסם, בביקורו בסין בחודש מרץ האחרון, ביקש רה"מ בנימין נתניהו ממארחיו הסינים לשקול פטור לישראל מן המגבלות הללו. לכן אנחנו מאמינים שסין רואה חשיבות בהשקעות בחברות הייטק ישראליות, ושהרשויות בסין אינן מתכוונות להגביל את ההשקעה בתחומים אלו.

חברות שהתאגדו בישראל יכולות כעת להירשם למסחר בבורסה בהונג קונג | צילום: Fotolia

על אף החששות הנובעים ממגבלות המטבע הנ"ל, גם בשנת 2017 נמשכו ההשקעות הסיניות, הן בישראל והן במדינות אחרות. העניין הסיני בתחום הטכנולוגיה הרפואית בישראל נמשך. כך למשל השקיעה לאחרונה חברה מבייג'ין, בשם BOE Technology Group, סך של 50 מיליון דולר בחברה הישראלית סינוגה מדיקל בע"מ. חברות סיניות גדולות ממשכיות לבצע רכישות מעבר לים, ומגייסות הון מחוץ לסין באמצעות חברות בנות זרות אשר אינן כפופות למגבלות המטבע. אנו סבורים כי ההכרה בישראל כ"תחום שיפוט מקובל" בבורסה של הונג קונג, בפרט בנקודת זמן זו, אינה מקרית. היא עולה בקנה אחד עם המדיניות הסינית לכבוש דריסת רגל בחדשנות ובטכנולוגיה העולמית.

שתי ההתפתחויות הללו הן, לדעתנו, הזדמנות מצוינת לחברות טכנולוגיה ישראליות בשלות, בעיקר בתחום הטכנולוגיה הרפואית אך גם בתחומים נוספים, אשר מעוניינות לגדול ואשר לא היתה להן גישה בשנים האחרונות לבורסות בארה"ב. נציין כי רישום חברה ישראלית בהונג קונג הוא הגיוני יותר עבור חברות שכבר יש להן מכירות באסיה ואשר מעוניינות להרחיב משמעותית את פעילותן באזור, ובעיקר בסין.

הן ישראל והן סין עשויות להרוויח מן ההכרה מצד בורסת הונג קונג, היות שסין מחפשת דרכים להשקיע בטכנולוגיות חדשניות בתקופה של אי-ודאות רגולטורית, וחברות ישראליות מחפשות גישה להון ולשווקים חדשים. אנו מצפים בהתרגשות לראות בקרוב חברות ישראליות נרשמות למסחר בהונג קונג.

מחברי המאמר הם סיימון וינטרוב ודניאל גרין, שותפים במשרד עוה"ד יגאל ארנון ושות', ומנהלי הדסק הסיני של המשרד. לסיימון ודניאל ניסיון נרחב בייצוג קרנות הון סיכון סיניות, משקיעים סיניים וחברות סיניות המשקיעות בישראל, ובייצוג חברות ישראליות בעסקאות מול סין. לאחרונה ייצגו את החברה הסינית BOE Technology Group בעסקת השקעה של 50 מיליון דולר בסינוגה מדיקל הישראלית. משרד יגאל ארנון ושות' ייצג את אינטל ברכישת מובילאיי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן