Forbes Israel Logo

רכב החלל של טויוטה יסייע ליפנים לחקור את הירח

יפן מתכוננת לנחיתה על הירח ב-2029 ורוצה שהאסטרונאוטים שלה יחקרו את הקרקע ברכב מתוצרת טויוטה היפנית. סוכנות חקר החלל היפנית (JAXA) וחברת טויוטה הודיעו החודש שישתפו פעולה במשימת חלל בינלאומית, ובאופן ספציפי – בפיתוח גשושית מאוישת, עם סביבת חמצן מווסתת, שתשתמש בטכנולוגיות תאי הדלק (FCV) של טויוטה.

"רוברים מאוישים יהיו אלמנט חשוב שיתמוך בחקר האנושי של הירח, שאנחנו מאמינים שיתרחש בשנות ה-30 של המאה ה-21", אמר קויצ'י וואקאטא, סגן נשיא JAXA. "אנחנו מתכננים לשלוח את הרכב לחלל במהלך 2029".

מספיק לשני אנשים. רכב ה-FCV | צילום: Japan Aerospace Exploration Agency & Toyota Motor Corporation

לבטח את הירח

ה-FCV הוא סוג רכב חשמלי שבמקום להשתמש בסוללה משתמש בתאי דלק של חמצן ומימן דחוס, שמגיבים זה לזה ויוצרים חשמל. הטכנולוגיה, עם אפס פליטות, משמשת את רכב המיראי של טויוטה. "תאי דלק, שמשתמשים בשיטות נקיות לייצור אנרגיה ופולטים רק מים, ובגלל צפיפות האנרגיה הגבוהה שלהם אידיאלים לפרויקט שבו אנחנו דנים עם JAXA", אומר שיגקי טראשי, סגן נשיא טויוטה. הוא הזכיר גם את טכנולוגיות הנהיגה האוטומטיות של טויוטה, וציין שהן חלק מהפרויקט.

למרות שכמות הדלק שניתן יהיה להוביל לירח תהיה מוגבלת, הרכב יוכל לנסוע על פני הירח בטווח של למעלה מ-10,000 ק"מ.

יחד עם זאת, כלי "מוביליות החלל" של טויוטה די קטן. הם מתארים רכב בגודל של שישה מטרים וברוחב של 5.3 מטרים, בגובה של 3.8 מטרים. זה מספיק לשני אנשים אומרים ב-JAXA ובטויוטה, או לארבעה במקרה חירום. טויוטה ו-JAXA חשפו גם שהן חוקרות ביחד את הרעיון של הרובר המאויש מאז מאי 2018.

הירח מציג מספר אתגרים ייחודים לכל כלי רכב. כוח המשיכה הוא בעוצמה של שישית מזה הקיים בכדור הארץ, ופני השטח מנוקדים במכתשים, מצוקים וגבעות. "הכלי חשוב לקרינה ולתנאי אקלים קשוחים בהרבה מאלה שקיימים על פני כדור הארץ, כמו סביבה עם ריק משמעותי", אומר וואקאטא. "עבור חקירה אנושית נרחבת של הירח, חיוני שהרובר המאויש יוכל לנסוע מעל 10,000 קילומטר בתנאים האלו". וואקאטא הדגיש את הצורך של "צוות יפן" להתקדם לקראת מסע חקר כזה. 

המסר הזה, כך נדמה, מתקבל באהדה. הסטארט-אפ ispace, שממומן על ידי חברות התעופה היפניות, הצהיר בחודש שעבר שמשימת HAKUTO-R שלו תקיף את כדור הארץ ב-2020, לפני הנחיתה המתוכננת ב-2021. ispace, שהיתה אחת המתחרות האחרונות ב-XPRIZE, התחרות הכושלת של גוגל להגיע לירח, מתכננת למפות ובסופו של דבר לכרות מי קרח על פני השטח, וללמוד איך ניתן להשתמש בהם כמשאב. אם היא תצליח להפריד את המים למימן וחמצן, היא תוכל לספק דלק לרכב הירח של טויוטה, כמו גם לבסיס ירח שיספק את צרכי עצמו, ואולי גם לטילים.

בנוסף לחברות התעופה היפניות, השותפיים התאגידיים מאחורי HAKUTO-R כוללים את העיתון היומי היפני Asahi Shimbun ואת החברה NGK Spark Plug שרוצה לבחון טכנולוגיות של סוללות מוצקות בירח כבר ב-2021. שותף נוסף הוא חברת הביטוח Sumitomo Insurance, שהצהירה בחודש שעברה על שירות ביטוח לירח. "הנגישות של ביטוח מסעות לחלל יעודד שחקנים חדשים להשתתף בתעשיית הירח באמצעות הפחתת סיכוני הכניסה", אמר מייסד ispace, טאקאשי הקאמדה, בחודש שעבר. "עם היכולת לבטח את מערכת הנחיתה ואת הרוברים שלנו, ispace והלקוחות שלה יוכלו להתרכז בהגשמת החזון שלנו ללא היסוס".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.