Forbes Israel Logo

רק אגדה? מחקר חדש מטיל ספק בכך ששתיית יין אדום מפחיתה הסיכון למחלות לב

מחקר חדש מטיל ספק ביתרונותיו הבריאותיים של הרזברטרול, נוגד החמצון שמצוי ביין אדום ומשך אליו עניין רב מצד הציבור ומצידם של חוקרים בכל העולם במהלך העשור האחרון. אולם בשנים האחרונות, המרכיב המצוי בעיקר ביין אדום ובשוקולד, זוכה לפחות ופחות מחקרים מעודדים.

בעבר, מחקרים שבוצעו בבעלי חיים הצביעו על כך שבכמויות גדולות, לתרכובת עשויות להיות השפעות חיוביות כמו הפחתת דלקות והארכת תוחלת החיים. אולם מנגד, מחקרים מהזמן האחרון, כולל המחקר שנביא מיד שפורסם במגזין הרפואי JAMA, לא מצאו יתרונות בריאותיים של התרכובת בבני אדם כלל. אז האם המיתוס שיין אדום מוסיף לבריאות הוא רק מיתוס בכל זאת?

החוקרים בדקו דגימות שתן של 783 אנשים ממחוז קיאנטי שבאיטליה, ומדדו את רמות הרזברטרול. הם בדקו מי מהמשתתפים מתו ב-9 שנות המעקב ומאילו סיבות, והממצא המפתיע היה שלא נמצא כל קשר בין רמות הרזברטרול והסיכוי למות. בנוסף, לא נמצאה כל קורלציה בין הרזברטרול לדלקות, מחלות לב או סרטן.

עד כמה באמת מומלץ לשתות כוס אחת יין אדום ליום? | צילום: Shutterstock

"הסיפור של הרזברטרול הוא המקרה הקלאסי שבו אנו מקבלים מעין התרגשות מוגזמת בתקשורת ובקהילה המדעית מיתרונות בריאותיים לכאוריים שפשוט לא עומדים במבחן הזמן", אמר אחד ממחברי המחקר, ריצ'ארד ד. סמבה מביה"ס לרפואה באוניברסיטת ג'ון הופקינס. "המחשבה הייתה שחלק מהמזון שאנו צורכים טוב בשבילנו משום שהוא מכיל רזברטרול, ואנחנו לא הגענו למסקנה הזו כלל וכלל".

עניין של מינון

"רמות הרזברטרול שאנו מכניסים לגופנו בתפריט רגיל הן זניחות לעומת רמות הרזברטרול בהן עשו שימוש במחקרים שהתבצעו על עכברים ובני אדם", אמר החוקר דיוויד סינקלייר מאוניברסיטת הארווארד. סינקלייר הוא אחד החוקרים המובילים של הרזברטרול בארה"ב, והוא ועוד רבים אחרים חושבים שזה פשוט בלתי אפשרי עבור בני אדם לצרוך את התרכובת בכמויות בהן עשו שימוש במחקרים, ובהן נצפו אותם יתרונות בריאותיים.

למרות זאת, יש מי שמנסים. לפי המחקר החדש, תוספי רזרבטרול הפכו לתעשיה שמגלגלת 30 מיליון דולר בשנה בארה"ב בלבד. למרבה הצער, "יש מידע מועט ולעיתים סותר לגבי היתרונות המטאבוליים של הרזברטרול על בני אדם, ואין נתונים בכלל אודות הבטיחות בנטילתו בכמויות גדולות או כתוסף לטווח ארוך עבור מבוגרים".

ועדיין, ברקע מרחף אותו "פרדוקס צרפתי" שמדבר על העובדה שמרבית הצרפתים צורכים תפריט המורכב מרמות גבוהות של שומן רווי וכולסטרול, זאת בעוד שיעור מחלות הלב בקרב האוכלוסיה אינו גבוה כפי שהיינו מצפים. חוקרים הציעו בעבר שהרזברטרול עשוי להיות המשתנה שיפתור את הפרדוקס, אבל מחקרים מהעת האחרונה הצליחו להעלות ספקות גם בהקשר הזה.

הפרדוקס הצרפתי – מאכלים עתירי כולסטרול מול אחוז נמוך של מחלות לב | צילום: Shutterstock

"היתרנות הבריאותיים, אם ישנם, ככל הנראה מגיעים מחומרים אחרים שמצויים באותם מאכלים", אומר סמבה. "אלו מאכלים מורכבים, וכל מה שאנחנו יודעים היום הוא שהיתרונות הבריאותיים הללו כנראה לא מגיעים מהרזברטרול".

עם זאת, עדיין לא מומלץ להפסיק לצרוך רזברטרול אם אתם עושים זאת באופן מודע, היות ודרושים מחקרים נוספים כדי לקבע את הממצאים באופן חד משמעי. למרכיב עדיין עשויים להיות יתרונות בריאותיים, בעיקר בתחום הפחתת הדלקתיות בגוף. אם כן, למרות שאולי לא כדאי שתצטרפו לתעשיית התוספים שהתפתחה סביב התרכובת, זה עדיין בסדר ליהנות מכוס יין או קוביית שוקולד פה ושם, אולי זה אפילו יתרום לכם לבריאות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן