Forbes Israel Logo

שאבתם מים בששון: החברה לאנרגיה סולארית שצמחה במדבר של מצרים

בשנה שעבר הותקנו בקהיר כחצי מיליון פאנלים סולאריים מידי יום, כך על פי סוכנות האנרגיה העולמית. עד 2020 צפויים מחירי הפאנלים לרדת ב-25%, כך שיהפכו את האנרגיה הסולרית לזולה יותר מאשר צורות אנרגיה אחרות.

יזמים חכמים יקפצו על היוזמה. פגשתי בקהיר את מנכ"ל והאדריכל הראשי של חברת "קארם סולאר", שנמצאת בחזית מאז 2011, כשהתחום עוד היה בחיתוליו. על החברה קראתי לראשונה בספר "עליית הסטארט-אפ", המבוסס על המשקיע כריסטופר מ. שרדר.
"קארם סולאר" עבר מאז דרך ארוכה. כעת כשהחברה בונה על ההכנסות מבניית תחנות אנרגיה סולארית ומוכרת את האנרגיה, אחמד זאהרן שהשנה מצפה החברה תהפוך לרווחית. זאת החברה היחידה במצרים שיש לה רישיון לבצע את ההתקנות הנדרשות, כשאת האנרגיה שנוצרת היא מוכרת לעסקים. בנוסף, החברה משכירה מתקני אנרגיה סולארית ועובדת עם חברת ההשכרה EFF Hermes כדי לספק אפשרויות מימון ללקוחותיה. "קארם סולאר" מעסיקה 52 עובדים ושואפת להרוויח השנה 70 מיליון דולר מהשקעות מוסדיות. מדובר במודל של שיטת דירוג אחת – גיוון.

חזרה ל-2011. אחמד זאהרן, בן ה-36, לא הצליח לשכנע את המעסיק שלו להשקיע במשאבות מים הפועלות באמצעות אנרגיה סולארית, אך לו זאת נראתה החלטה קלה כשמדובר במדבר המצרי, בו יש הרבה מים מתחת לאדמה והרבה שמש מעליה. אז הוא וחצי תריסר מייסדים נוספים גייסו כסף מ-20 מלאכים, בטווחים שונים, מעשרת אלפים דולר ועד מיליון. הם חיפשו אנשים שיכולים לתת להם עצה ומימון.

כעת "קארם סולאר" בונה חברה לטווח הרחוק, שמתמקדת בחדשנות וטכנולוגיה בשוק הסולארי. "בגרמניה יש לך את סימנס ובארה"ב את ג'נרל אלקטריק", אומר זהארן. יחד עם ענף ייצור למשאבות מים ושמונה לקוחות, החברה מתמקדת במבנים ידידותיים לסביבה. לאחרונה היא השלימה וילה בשווי 1.1 מיליון דולר. "הפחתנו את הכמות של הלבנים והבנייה ב-85%", מספר זאהרן על הווילה שמשתמשת ב-78 קילו-וואט של אנרגיה סולרית. "בישול זה הדבר היחיד בבית שמנצל גז טבעי".

להפוך את האנרגיה הסולארית לאטרקטיבית | צילום: fotolia

"אנחנו מעצבים בניינים מחימר", אומר קארים אל קאפרווי, האדריכל הראשי . "אם אתה יכול לעצב אותם בדרך יותר ידידותית לסביבה, אתה יכול להפחית את התלות בקירור וחימום מלאכותי, כך שקל יותר לספק אותם עם אנרגיה ממוחזרת".

"קארם סולאר" מקווה לשים זרקור חדש על האנרגיה הסולארית ולהפוך אותה לאטרקטיבית. בתוך כך, הם עוקבים אחר צעדיו של איילון מאסק, שהכיר לעולם את הגג המרוצף בפאנלים סולאריים. אבל במזרח התיכון אין גגות משולשים, מה שאומר שנדרשת גישה אחרת. "אחד המכשולים בפאנלים סולריים הוא המראה", אומר אל קאפרווי. "המעצבים אינם מתלהבים מפאנלים משולבים".

ב"קארם סולאר" מקווים לשנות זאת באמצעות שיתוף פעולה עם עזה פחמי, בעלת מותג עיצוב מצרי, שתעזור לעצב בניינים ממרכיבים סולאריים. "הבניין הראשון 'בניין עזה פחמי' יהיה קמפוס בו יפעל מרכז המחקר והפיתוח שלנו, וחלק מהפעולות של החברה", אומר זאהרן.

למרות שהוא מכוון גבוה, זאהרן מתייחס לאתגרים שהחברה שלו מתמודדת איתם בצורה ריאלית. עד עכשיו הם בזבזו 7.5 מיליון דולר כדי להפוך לרווחיים, כמות קטנה מנקודת מבט גלובלית אך גדולה מאוד כשמדובר במצרים. המימון היה חצי הלוואה וחצי הון עצמי, אבל למצרים יש גם את היתרונות שלה, כשהיא מתחילה עם שוק מקומי של 90 מיליון תושבים. "אנחנו עובדים בסביבה קשה בקהיר, אם אתה לא מספיק טוב אתה קורס מיד. זה היתרון שהופך אותנו ליותר גמישים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.