Forbes Israel Logo

שאלת השאלות: האם אפשר להרוויח מאפליקציות?

בשנים האחרונות היינו עדים למספר חסר תקדים של אנשים שרצים בבהלה לפתח אפליקציות ניידות ל־iOS ולאנדרואיד. אבל מבט אל בסיס המשתמשים בכל אחת מהפלטפורמות, ומידע על התשלומים המבוצעים על ידי החברות השונות, מעלים כי ככל הנראה הרוב המכריע של המפתחים ימצאו את עצמם עם הכנסות מועטות בלבד.

הקונצנזוס סביב התעשייה הוא שגוגל שולטת בשוק הנייד, עם 900 מיליון משתמשים; אחריה אפל, עם 600 מיליון מכשירי iOS שנרכשו ומיקרוסופט במקום השלישי, עם אומדן מכירות של 12 מיליון טלפונים הפועלים באמצעות ווינדוס (הרוב המכריע שלהם, 81%, נמכרו על ידי נוקיה). מכיוון שלכל חברה יש פורום משלה שנועד למשוך מפתחים, כל אחת מהן גם מכריזה על גודל השוק שלה באופן שונה.

בכנס המפתחים העולמי (WWDC) האחרון של אפל, ציינה החברה כי בחנות האפליקציות שלה קיימות יותר מ־1.25 מיליון אפליקציות, האחראיות ל־50 מיליארד הורדות ולחמישה מיליארד דולר ששולמו למפתחים. עבור אפל, היכולת לשלם לקהילת המפתחים היא מקור לגאווה, ונתונים פנימיים מחנות האפליקציות שנאספו ממקורות המקורבים לחברה, מצביעים על כך שהמספרים עולים בקנה אחד עם התשלומים ששולמו בפועל למפתחים.

ב־Google I/O, כנס מפתחי האנדרואיד הגדול ביותר, הציגה החברה נתון של 150 אלף מפתחים האחראים ליותר מ־800 אלף אפליקציות. החברה אינה חושפת את נתוני ההכנסות מהאפליקציות שלה, אבל נתונים מהדוחות האחרונים מצביעים ככל הנראה על כ־900 מיליון דולר בתשלומים למפתחים, ובשיחות עם אנליסטים חיצוניים מתחום המחקר עולה נתון של 48 מיליארד הורדות של אפליקציות מ"גוגל פליי סטור", קרוב למספר של אפל.

מיקרוסופט, לעומת זאת, מדווחת על 160 אלף אפליקציות בחנות שלה, שנוצרו בידי 45 אלף מפתחים, ובראיונות שנערכו לאחרונה טוענים גורמים רשמיים בחברה כי המשתמש הממוצע הוריד 54 אפליקציות, מה שמציב את ספירת ההורדות הנוכחית על 650 מיליון. מיקרוסופט אינה חושפת נתונים בנוגע לחטיבת המובייל שלה, אולם אם מסתכלים בשורת החובות לתשלום בדוחות החברה ברבעונים האחרונים, לפני השקת חנות האפליקציות ואחריה, רואים שינוי של עד 100 מיליון דולר מאז 2011, שעשוי להיות מיוחס לכך.

מבט על הנתונים בטבלה למטה מגלה באופן ברור שאפל מנצחת בכל הקשור למספר הכולל של אפליקציות ושל תשלומים למפתחים: זה הנתון המפתה ביותר באפל־סטור לעומת מתחרותיה, היכולת של מפתחים לקבל תשלום על עבודתם, אם יעברו את חומת הביקורת של אפל. עם זאת, לא ברור כמה כסף יכולים המפתחים להרוויח בפועל על הפלטפורמות האלו.

מי הכי מתגמלת?

הנתונים מספקים גם מושג לגבי מספר האפליקציות שמייצר המפתח הממוצע ומה גודל ההכנסה הממוצעת שהוא יכול לצפות לה. בגוגל ובאפל מציע כל מפתח מספר דומה של אפליקציות (5), וגם מספר ההורדות דומה (60 אלף בפליי סטור, 40 אלף באפל). אלא שהרווח פר הורדה שונה בצורה קיצונית: בגוגל צפוי המפתח להרוויח 0.01875 דולר בממוצע על כל הורדה, בעוד שבאפל הסכום הזה מחמש את עצמו ומגיע לעשרה סנט שלמים.

אם כך, מתברר שהמפתח הממוצע הוא אדם עסוק למדי, ומפתח שלוש עד חמש אפליקציות, תלוי בפלטפורמה. הדבר המעניין הוא שהפלטפורמה של מיקרוסופט כנראה מתגמלת את המפתחים הרבה יותר, ומכניסה 15 סנט להורדה. כמובן שבמיקרוסופט מורידים בממוצע רק כ־4,000 איש את האפליקציה, כך שהנתון הזה לא מרשים מספיק.

עם מחיר קמעונאי ממוצע של 0.99 דולרים לאפליקציה, מה שאנחנו רואים כאן זו למעשה ההשפעה הישירה של האפליקציות החינמיות על השווקים האלה. ההובלה הניכרת של אנדרואיד בתחום האפליקציות החינמיות מקצצת עמוקות בהכנסה הממוצעת של המפתחים, ואילו הזמינות הנמוכה של אפליקציות חינמיות בפלטפורמה של ווינדוס עשויה לפעול לטובתם.

מכונית חדשה או משומשת?
 
אך מה פירוש הדברים במונחים של מחזור הכנסות בפועל? הכפלת ההכנסה הממוצעת לאפליקציה במספר ההורדות הממוצע שלה מספקת מושג לגבי ההכנסה שמפתח יכול לצפות לקבל כיום. אם לוקחים את אותו מספר ומכפילים אותו במספר האפליקציות שהוא יוצר, ניתן לקבל מושג לגבי מחזור ההכנסות שיכול לצפות לו מי שפונה לדרך זו.

מפתח בגוגל ירוויח בממוצע 1,125 דולר לאפליקציה, ו־6,000 על כולן, באפל ירוויח כ־4,000 דולר אל אפליקציה ו־21,276 על כולן, ובמיקרוסופט ירוויח 625 דולר לאפליקציה, ו־2,222 על כולן. על פי הנתונים, אנחנו רואים שניתן להרוויח סכום הגון על אפליקציה, אך בעוד שמפתח חרוץ ל־iOS יצליח לקנות מכונית חדשה, מפתחי אנדרואיד ומיקרוסופט ייאלצו לפנות לשוק המכוניות המשומשות. אפל שוב מובילה, אבל עדיין נשאלת השאלה: כמה מפתחים יכולים באמת להתפרנס ישירות מאפליקציות בפלטפורמה כלשהי? ייתכן כי ההכנסות הישירות מהאפליקציות עצמן אינן יכולות להצדיק צוותי פיתוח גדולים, אך מקורות הכנסה אחרים (פרסום, למשל) עשויים לסייע למפתחים להגדיל את חלקם.

ברור כי אלה הם הערכים הממוצעים, ורבים מקווים למצוא את הלהיט הגדול הבא שיהיה בקצה העליון של החציון, אבל חשוב לזכור שעל כל אפליקציה שמגיעה צפונה מהנתונים האלו, הממוצע צונח עבור האפליקציות הנותרות.

טים קוק אירוע של אפל בסן פרנסיסקו | צילום: רויטרס

היכן נמצאות ההזדמנויות?

עם זאת, קיימת תקווה מסוימת. בעוד שאפל מפתחת שוק עשיר עבור המפתחים, גם לגוגל וגם למיקרוסופט יש הזדמנות להשתפר. במקרה של גוגל, ההתמקדות צריכה להיות בשיפור המספרים על ידי סיוע למפתחים בהפיכת האפליקציות שלהם לכסף. גם אם יגיעו רק למחצית ממה שעושה אפל במונחים של הכנסה לכל הורדה, הם יהיו מסוגלים להשוות את ההכנסות שמקבלים המפתחים. במקרה של מיקרוסופט, הכל סובב סביב מספר המשתמשים. אם הם יצליחו להשאיר את ההכנסה הממוצעת שלהם לאפליקציה במקביל להגדלת בסיס הלקוחות, יש להם פוטנציאל להרוויח יותר מכל הפלטפורמות האחרות.

בכל שלושת המקרים יש עדיין עבודה רבה להעלאת הרווחים מאפליקציות חינמיות, וזו עשויה להיות הזדמנות הצמיחה הבאה עבור כל מפתח, היות שהיא מציגה הזדמנות גדולה באופן ניכר מזו הקיימת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.