Forbes Israel Logo

שווייץ: כמעט חצי מיליון איש הצביעו בעד מערכת פיננסית דמוית ביטקוין

בשווייץ, קמפיין שביקש לחולל שינוי קיצוני בתעשייה הפיננסית ולהפוך אותה לדבר שמזכיר מאוד את המערכת הכלכלית של הביטקוין, ספג אמש מכה כשנכשל כישלון מהדהד בקלפי – אבל הוא בכל זאת הצליח לגרוף כחצי מיליון קולות במסגרת משאל עם, שהם כ-25% מסך כל המצביעים שהשתתפו.

התכנית השנויה במחלוקת – הידועה בשם 'יוזמת הכסף הריבוני' – כללה איסור על בנקים מסחריים לייצר כסף באמצעים אלקטרוניים מרגע שסך ההלוואות שהם נותנים יחצה את סך הפיקדונות שברשותם. כך רוב הכסף מיוצר כיום בעולם, ולא על ידי בנקים מרכזיים, כפי שאנשים רבים נוטים לחשוב.

בעשור האחרון ביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים אחרים – הנתמכים על ידי טכנולוגיית הבלוקצ'יין – הגיחו בתור אלטרנטיבה טכנולוגית לתעשייה הפיננסית הקיימת, שמתבססת על יצירת חובות, ונתקלו בתמהיל תגובות שנע בין לעג, לבוז ולפחד. לדוגמא, וורן באפט, בעלי Berkshire Hathaway, וג'יימי דיימון, מנכ"ל JP Morgan, הביעו שניהם לאחרונה את הסקפטיות העמוקה שלהם בנוגע לביטקוין בפרט ולמטבעות קריפטוגרפיים בכלל.

שווייץ הולכת ומתחברת לביטקוין | צילום: Shutterstock

יצירתו של הביטקוין בשנת 2009 התרחשה במקביל למשבר הפיננסי העולמי. בשווייץ, גם התנועה הקריפטוגרפית וגם התמיכה ביוזמת הכסף הריבוני צמחו על רקע זה בזו אחר זו.
יוצר הביטקוין, סטושי נקמוטו המסתורי, כלל במצבור הביטקוין הראשון שהוא כרה גם התייחסות לפוטנציאל שנגיד הבנק המרכזי הבריטי יוציא לדרך במהלך המשבר הכלכלי חילוץ נוסף של בנק קורס.

מספר מטבעות הביטקוין שניתן לייצר הוא מוגבל, וקבוע על 21 מיליון, ויצירתם מאוסדרת ומפוקחת על ידי טכנולוגיית הבלוקצ'יין עצמה, בתהליך שמוכר בשם 'כריית ביטקוין'.

"מטבעות קריפטוגרפיים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין כן נראים כמו הכיוון שאנחנו מכוונים אליו. ניתן היה להשתמש בהם במסגרת המערכת שאנחנו מציעים", אומרת אמה דוונאי, חברת דירקטוריון ב-MoMo, הקבוצה שהציעה את 'יוזמת הכסף הריבוני'.

"טכנולוגיית בלוקצ'יין יכולה להיות הדרך שבה הממשלה השווייצרית תוכל לנסות ולהכניס אל תוך הכלכלה כסף שמשוחרר ממנגנון החוב. למרות שהיוזמה הפסידה בהצבעה, הבנק המרכזי של שווייץ מתבונן כעת על כיוונים דומים", דוונאי מוסיפה.

הבנק השווייצרי המרכזי, בדומה לבנקים מרכזיים אחרים ברחבי העולם, אכן החל כבר לבחון את האפשרות להשתמש ולהסתייע בטכנולוגיית הבלוקצ'יין כדי לעקוב אחר התעשייה הפיננסית במדינה. נשיא הבנק השווייצרי הלאומי, תומאס ג'ורדן, אמר מוקדם יותר השנה שכסף של הבנק המרכזי יכול להיות מונפק, באופן פוטנציאלי לפחות, באמצעות ספרים מבוזרים. אולם, ג'ורדן היה גם ממבקריה הבולטים ביותר של 'יוזמת הכסף הריבוני' וטען שההצעה היא בגדר "ניסוי מסוכן".

בינתיים, העיר השווייצרית צוג מתכוננת להצבעה מוניציפאלית ניסיונית בקיץ הקרוב, שתתבצע בכוח הבלוקצ'יין ונקבעה להתרחש בין ה-25 ביוני ל-1 ביולי. 'עמק הקריפטו' של צוג, כפי שהוא מכונה בשווייץ, חממה בקנה מידה עולמי בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים ופיתוחי בלוקצ'יין, השיק ב-2016 יוזמה שמקבלת ביטקוין בתור אמצעי תשלום על מספר שירותים עירוניים.

מוקדם יותר החודש הבנק הפרטי Hypothekarbank Lenzburg היה לבנק הראשון בשווייץ שמספק חשבונות עסקיים לחברות מתחום הבלוקצ'יין והקריפטוגרפיה.

"הדרך שבה כסף נכנס למחזור העסקים כיום עדיין לא מספיק מובנת", אומרת דוואני. "לפני שנוכל לצפות לשינוי אנחנו צריכים ללמד אנשים לגבי האופן שבו כסף נוצר והמוסדות המבוססים שמרוויחים מכך".

MoMo – שמורכבת מאקדמאים, בנקאים לשעבר ומדענים – תמשיך לנסות ולקדם רפורמה פיננסית. דובר הקמפיין, רפאל וות'ריץ', אמר: "הדיון רק מתחיל כעת. המטרה שלנו היא שכסף יהיה בשירות האנשים ולא הפוך, ואנחנו נמשיך לעבוד על זה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.