Forbes Israel Logo

שירה עירונית: מה הקשר בין ציפורי שיר ורעש של תנועת כלי רכב?

ציפורים עירוניות משנות את השירים שלהן כאשר התנועה רועשת, לפי מחקר חדש, וזה יכול להשפיע על היכולת שלהן למשוך בני זוג ולהגן על הטריטוריה שלהן מפני אויבים.

רעש של תחבורה יוצר בעיות מסוגים שונים עבור אנשים, והוא גם מהווה בעיות עבור הטבע. זה נכון במיוחד עבור ציפורים אשר מסתמכות על הציוצים שלהן כדי למשוך בן זוג ולהגן על הטריטוריה שלהן. לכן, מה ציפורי שיר עושות כאשר הן צריכות להתמודד עם רעש של תנועת כלי רכב?

לפי מחקר חדש שנערך על ידי קתרין גנטרי מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון בוירג'יניה, רעש תנועה מוגזם גורם לציפורי שיר לשיר לחן שונה – לחן שהוא קצר במשך שלו ומכיל טווח תדירות נמוך יותר של קולות. רעש מתנועה הוא בדרך כלל בצלילים בתדירות נמוכה, אך הוא יכול גם להתערבב עם צלילים בתדירות גבוהה, במיוחד אלו של ציפורי שיר. רוב הציפורים מתמודדות עם הבעיה על ידי קינון באזורים ש"מתאימים" לביצועים הקוליים שלהן, מה שמאפשר לשירים להיות היעילים ביותר. לדוגמא, מחקרים קודמים הראו כי ציפורי שיר עם שירים קצרים יותר יכולות לבסס טריטוריות באזורים רועשים יותר, בעוד שציפורים ששרות שירים עם צליל גבוה יותר, מצליחות יותר באזורים שקטים יותר.

אך כאשר ציפורי שיר מקננות באזורים אורבניים, הן חייבות לשנות את השירים שלהן כדי "להתאים" עצמן לסביבה – וזה כולל תנועת כלי רכב. ציפורים עירוניות מתמודדות עם רעש ברקע על ידי התאמת האמפליטודה (שהיא בעצם הדציבלים), טווח התדירויות, התזמון או משך השיר שלהן כך שהוא יהיה קל יותר לשמיעה. היכולת לשנות שיר של ציפור בתגובה לצלילים הסביבתיים מיוחס לגמישות של השיר, והגמישות האקוסטית הזו מקושרת בדרך כלל עם ציפורי שיר מתת הסדרה דמויי-דרור (שהיא תת-הסדרה הגדולה ביותר במחלקת העופות).

ישנה קבוצה מרכזית נוספת של ציפורי שיר, שידועה כדמויי-טירן, שלאיבר שמייצר קול בה, סירינקס, יש מבנה אנטומי שונה מזה של הציפורים מתת הסדרה דמויי-דרור. רבות מהציפורים מקבוצת דמויי-טירן, שרות לחן פשוט יותר מאשר הציפורים דמויי-דרור, וסביר יותר שהדמויי-טירן יופיעו באזורים שמתאימים פחות מבחינה אקוסטית לסוגי השירים שלהן. האבחנה הזו מעלה את השאלה: האם דמויי-הטירן יכולות בדרך כלשהי להתאים את מבנה השיר שלהן כך שהוא יישמע על רקע רעש?

רמות רעש התנועה משתנות

כדי לערוך את המחקר, ד"ר גנטרי והקולגות שלה התמקדו בציפור תופסת זבובים חומה ירקרקה צפון אמריקאית שידועה כ-Contopus virens) Eastern wood pewee). ציפור זו בלתי ניתנת להבחנה מבחינה ויזואלית ממינים קרובים לה, כמו Eastern wood pewee – אלא אם תשמעו את הצלילים שהיא מפיקה: ה-Eastern wood pewee שרה שיר שיורד בצליל גבוה, בעוד שהשנייה שורקת שיר שעולה.

על בסיס המידע הזה, רוב האנשים יצפו כי השיר עם הצליל הגבוה של ה-Eastern wood pewee יכוסה על ידי ההמולה המתמשכת ברקע שנוצרת על ידי התנועה בעיר.

השירים החלופיים משפיעים על יעילות הציפורים במשיכת בני זוג | צילום: fotolia

הציפורים במחקר חיו בשלושה פארקים באזור המטרופולין של וושינגטון די.סי. ד"ר גנטרי והצוות שלה הקליטו שירים של ה-Eastern wood pewee באתרים בהן התנועה היתה מתמשכת או הופחתה על בסיס ימי בשל סגירות כבישים למשך 36 שעות. הם אמדו וניתחו את רוחב הפס, המשך ואת תדירויות המקסימום, השיא והמינימום של שירי הציפורים, כמו גם את רעש הרקע בתדירות נמוכה בתוך 20 שניות של כל שיר, ואת רמות רעשי הרקע בספקטרום המלא הכולל.

"מצאנו כי הציפורים האלו מתאימות את השירים שלהן כדי לבצע העברה אופטימלית, בהתאם לרמות רעש התנועה", ציינה ד"ר גנטרי בהודעה לעיתונות.

הציפורים שרו שירים קצרים יותר בתדירות נמוכה יותר כדי לשפר את ההעברה האקוסטית כאשר רעשי התנועה עלו. אך כאשר הדרכים היו קצרות, הציפורים במחקר הפיקו יותר שירים טבעיים עם רוחב פס נרחב יותר, תדירויות מינימום נמוכות יותר ולמשך ארוך יותר.

מכיוון שהציפורים במחקר התאימו את השירים שלהן כך שהן יכלו להישמע מבעד לרעשי התנועה, זה אפשרי כי הסבירות שהשירים החלופיים האלו חוללו תגובה מציפורים קרובות שהקשיבו להם – היתה נמוכה יותר. זה, כמובן, בוודאי ישפיע על היעילות של הציפורים האלה במשיכת בן זוג או בהגנה על הטריטוריה שלהן. אבל כפי שעורכי המחקר ציינו, סגירה זמנית של כביש יכולה לספק לציפורים הסמוכות אליו הזדמנויות להביע את עצמן בביטחון עם ביצוע קולי יעיל.

כאשר לוקחים בחשבון כי אוכלוסיית ציפורי ה-Eastern wood pewee באזור וושינגטון די.סי. קטנה ביותר מ-50% במהלך 70 השנה האחרונות, סגירה זמנית של כבישים במשך זמנים אסטרטגיים במהלך עונת הייחום אולי תסייע להאט או לעצור את הירידה במינים האלו. יותר מכך, סגירה זמנית של כבישים תוכל לסייע לציפורי שיר אחרות באזור שחייבות גם הן להתאים את הביצועים הקוליים שלהן כדי "להתאים" לשינויים ברמות רעשי התנועה.

"התוצאות מאשרות כי אמצעים זמניים להפחית ברעש תחבורה, כמו סגירת כבישים בסוף השבוע, יכולה להוות יתרון לבעלי חיים, והם אמצעים ישימים ויעילים בניהול רעש התנועה", סיכמה ד"ר גנטרי.

ואל תשכחו גם כי סגירה זמנית של כבישים תהווה יתרון גם לאנשים שחיים בקרבת מקום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.