Forbes Israel Logo

שלושת הנערים הובאו למנוחות; נתניהו: היום הפך ליום אבל לאומי

לאחר טקסי האשכבה שנערכו לשלושת הנערים שנרצחו בדם קר, השתתפו הערב (ג') אלפי בני אדם בהלווית הנערים בית הקברות במודיעין, וליוו בדרכם האחרונה את אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שאער.

בין המשתתפים בהלוויה גם כמה מאות צעירים בני ישיבות מרחבי הארץ. לפני המסע, אמר אחד מהם: "הרגליים הביאו אותנו לכאן. קמנו בבוקר והרגשנו שזה מה שצריך לעשות".

כמו כן, השתתפו בהלוויה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא המדינה שמעון פרס. בהלוויה ספד נתניהו: "ב-18 ימים האחרונים נחקקו בליבנו, בלב העם כולו, תמונתיהם של אייל, גל-עד ונפתלי. אזרחי ישראל למדו להכיר את פניהם, וגם אם לצערנו לא זכינו לפגוש בהם כפי שקיווינו וייחלנו, נשבנו בקסם חיוכם, בהגינותם ובחדוות נעוריהם".

"שלושה נערים מחוננים, זכים, ישרי דרך, שידם של בני עוולה האוחזים במאכלת הונפה עליהם", המשיך ראש הממשלה, "רוצחים שבאכזריות אין קץ ללא הינד עפעף הפרו את הצו 'אל תשלח ידך אל הנער'. היום הזה הפך ליום אבל לאומי. העם כולו התפלל לשוב הבנים והעם כולו ראה את אצילות הנפש, את החוסן הפנימי של ההורים, האמהות והאבות אחים ואחיות, הסבים והסבתות. העם הבין מיד את עומק השורשים ואת תעצומות הנפש שלכם".


"אין נורא מכאב השכול". נתניהו | צילום: רויטרס

"למדנו מכם שיעור שלא יישכח, של אמונה ונחישות, של אחדות ורגישות, של יהדות ואנושיות. האור הקורן מכם בלט עוד יותר אל מול החושך המזוויע של מבקשי נפשנו. חוטפי ילדים בזויים רוצחים נתעבים, שאחיהם צוהלים על דם שנשפך. תהום מוסרית רחבה ועמוקה מפרידה בינינו לבין אויבינו. הם מקדשים את המוות, אנחנו את החיים, הם מקדשים את האכזריות ואנחנו את הרחמים. זהו סוד כוחנו וזהו גם בסיס לאחדותנו", הוסיף.

נתניהו פנה אל אמהות הנערים, ואמר: "נתתן שיעור לעולם כולו מהי זעקת אם, מהי אהבת אם, אשרי הבנים שזכו להורים ולמשפחות כאלה. ומה נורא הגורל שהפריד אותם מכם, ברשע שהוא בלתי נתפס. משפחות יקרות, אני יודע שגם החיבוק האמיץ ביותר של העם אינו יכול למחוק עבורכן את צער הכאב הנורא, שימשיך לפלח בנפשותיכם הרבה לאחר שימי האבל הרשמי יסתיימו. אני מכיר את כאב השכול, אין נורא ממנו. העם כולו ילווה אתכם וישמש לכם כמזור, כמקור לנחמה. נזכור תמיד את אייל, גל-עד ונפתלי הטהורים, שיישארו צעירים לעד".

הנשיא פרס אמר במהלך הלווית שלושת הנערים: "אנו מלווים את הנערים למנוחה אחרונה. שלושה בנים נפלאים של העם היהודי. כולנו קיווינו שיקרה הנס ונראה אותם חוזרים בשלום לביתם, אל כולנו. לצערנו פקד אותנו אסון הירצחם, ואבל כבד ירד על העם כולו. אנו עם עתיק יומין, מאוחד, עמוק בשורשיו ובתורתו. עם שמפגין נחישות שאין דומה לה בעמים, עם שגם בגלותו לא גלה מדרכו. עם שזכה לאמהות כבת גלים כאיריס, כרחל. קולכן איחד את העם. גידלתם בנים לתפארת ישראל והנחלתם אהבת עם, אהבת תורה".

פרס דיבר על הצעירים, ואמר: "צעירים בעלי מאור פנים וזקופי קומה, צמאי דעת, מקיימים את מצוותם. הארתם באור כואב וחזק את פני עמנו, את דרכו המוסרית. את קורותיו, את ניצחונותיו, לא רק את נצח ישראל.

פרס גם התייחס לפעולות הטרור כנגד ישראל, ואמר: "ישראל תנקוט ביד קשה עד שהטרור ייעקר משורש. כל אלה השמחים לאידנו – דעו כי הטרור הוא כבומרנג – הוא מכוון נגדנו אך פוגע במשלחיו. נרכין את ראשנו אבל לא ניפול ברוחנו. יהיה זיכרון הבנים יישמר לעולם ועד".

הרב דוד לאו, הרב הראשי לישראל, ספד לנערים גם הוא: "ראינו איזה עם חזק יש כאן. איזה עם אחד יש כאן, אף אחד לעולם לא יוכל לפגוע בעם כזה. כי אנחנו עם מאוחד של לב אחד. יש לנו המשכיות. אף אחד לא יכול על העם הזה. הבט, ראה ריבונו של עולם – גם ברגעים קשים עומדים בתפילה לפנייך. נוחו בשלום על אדמת הארץ שבניה הרבים כל כך מלווים אתכם היום באהבה בתוגה ובהבטחה שאנחנו נמשך הלאה".

רבם של גיל-עד ונפתלי, הרב דב זינגר, רב ישיבת "מקור חיים", אמר בהלוויה: "אייל גיל-עד ונפתלי – ראינו אתכם בימים האחרונים, בכל העולם כולו תמונות שלכם. שלטים מברזיל ועד כיכר רבין. בכל העולם כולו ראינו את הטוהר שלכם, את היופי שלכם. בעיניכם השתקפו הטוהר והטוב שלכם. שלושה נערים בתחילת דרכם, מה כבר אפשר לומר. טור שלישי מימין שורה שנייה, ישבתם שם ביחד".

הרב זינגר הוסיף: "נחטפתם מאיתנו באמצע הבגרויות, תחילת החיים, מלאי החיים. נפתלי היקר – כדורסל, קריאת ספרים וכישרון רוחני יוצא דופן. רצינות תהומית עם ציניות. יכולת שמחה בדברים הקטנים. גיל-עד אהובנו, מרכז החברה, בעל תושייה. את אייל לצערי לא הכרתי, אבל אני יודע שהוא תמיד התנדב, תמיד ישר לא מוותר, מרים לכולם את המצב רוח".

הרב זינגר סיכם בדבריו: "כמה דלים הם דברי ההספד הזה, כמה פוטנציאל של חיים, כמה אנחנו מתגעגעים אליכם, לחיים שלכם, לחיות שלכם. רוצים לראות אתכם מלאי שמחה. משפחות יקרות, פתחתם את לבכם ואת דלתות ביתכם. יצאתם באצילות אינסופית, הקרנתם על כל ישראל כולו מהי אמונה, מהי קבלת דין, מהי בחירה בחיים".


מתאבלים בטקס האשכבה | צילום: רויטרס

קודם לכן, כזכור, נערכו טקסי האשכבה לשלושת הנערים, בהם נכחו שרים אשר לבקשת המשפחות ספדו לנערים.

אמו של גיל-עד שאער, בת גלים, ספדה לבנה: "הגרוע מכל פשוט לא מתעכל. לא רק אני שותקת, גם הדגים שלך שכל כך אהבת שותקים. אתה ילד גיבור, יהודי גאה ובעל תושייה. כה בוגר באחריות שלקחת על עצמך בלימודים עם החברים והחניכים. ליבך הטוב שפע נדיבות מתוך שמחה, יושר פנימי ושלמות פנימית שהרגשת עם החיים".

"הצבת לעצמך מטרות ויעדים כל פעם ועמדת בהם בנחת. ילד עם כל כך הרבה חלומות, היה ברור שתצליח בחיים. עם זאת לא שיערנו עד לאיזו פסגה העלת את כל העם איתך. מותך קיבל משמעות עמוקה ונשגבה. האמונה שנתנה לנו כוח להתמודד עד כה היא זו שתתן לנו כוח להמשיך הלאה. בנות מקסימות – אתן יכולות להיות גאות באח שלכן. עכשיו אנחנו צריכים להחזיר את הפיקדון, את גל-עד, פיקדון כל כך קצר מועד".

אמו של נפתלי, רחלי, הודתה לכוחות הביטחון: "חיילים יקרים, אנשי מודיעין ומשטרה – אנחנו עדיין מודים לכם מאד מאד. הבטחתם שתמצאו ותביאו אותם, והבאתם אותם. גם זה חסד גדול. כבר היו דברים מעולם וזה ולא מובן מאליו. תנוח בשלום ילד שלי, אנחנו נלמד לשיר בלעדיך. את הקול השני שלך תמיד נשמע בתוכינו".

אורי, אביו של איל יפרח ספד לבנו: "איל אתה קדוש, לא סתם זכית. היה בך אהבה, הייתה לך אהבה מיוחדת לכל אדם, לא משנה איפה. אמרת לי לא פעם 'אם מבקשים ממני בקשה אני לא יכול לסרב, ביקשו ממני אני עושה, אני צריך לעזור'. כל החברים ראו אותך ככה, אצלנו בבית, היית מופת לאחים שלך. הם מתגעגעים אליך. הם רוצים אותך לידם. שתבוא ותחבק אותם. תחבק את אמא. נתת כוחות לכל כך הרבה אנשים, עכשיו אתה תיתן גם לנו כוחות".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן