Forbes Israel Logo
בינה מלאכותית. AI. צילום: shutterstock
בינה מלאכותית. AI. צילום: shutterstock

שנה חכמה: התחזיות הנועזות לתחום הבינה המלאכותית ב-2021

מתחבורת העתיד ועד קידום אינטרסים פוליטיים, מפיתוח שבבים ועד מחקר ביולוגי – הבינה המלאכותית תשמש גם בשנה הקרובה בסיס נרחב לפיתוחים טכנולוגיים עתידיים

קצב הפיתוחים בעולמות הבינה המלאכותית מספק תחזיות נועזות לגבי מה שצפוי להתפתח בתחום הזה בשנת 2021 – החל ממחקר אקדמי וחברות סטארט-אפ מעניינות ועד שוקי ההון ורגולציה. מעניין יהיה לבחון אם וכמה מהתחזיות המובאות כאן לפניכם אכן יתממשו.

Waymo ו-Cruise ייצאו להנפקה ציבורית

מן הצד האחד, למפתחי כלי רכב אוטונומיים, כמו Waymo או Cruise למשל, יש דרישות מימון גבוהות וצריכת מזומנים גדולה במיוחד. מן הצד השני, משקיעים בשוק ההון צמאים מאוד להנפקות. תנופת ה-SPAC ב-2020 סיפקה דרך קצרה ויעילה עבור עסקים חדשים לצאת להנפקה, ומשקיעי SPAC מצדם אכן הראו תיאבון רב – במיוחד לחברות החדשניות של תחבורת העתיד, כמו ניקולה, לומינאר או אינוויז הישראלית.

ה-Deepfake יתפשט למיינסטרים הפוליטי, יגביר בלבול, חוסר ודאות ודיס-אינפורמציה

טכנולוגיית ה- Deepfakeמשתפרת ותופסת אחיזה במהירות. הסיפורים האחרונים שהגיעו מהודו וגבון, שם עשו פוליטיקאים נלהבים שימוש באמצעים הטכנולוגיים המפוקפקים הללו כדי לקדם אינטרסים פוליטיים, משקפים את הפוטנציאל ההרסני של הטכנולוגיה הזו בהקשרה הפוליטי.

שנת 2021 תהיה שנת ה-Deepfake, שבה שיעור החשיפה של חלקים נרחבים מהאוכלוסייה לתכנים הללו יגבר באופן דרמטי והיקף השימוש בהם יגדל בצורה משמעותית – בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות.

פוליטיקאים, רגולטורים וקובעי מדיניות יגבירו בתגובה את המאמצים להכביד את הרגולציה והפיקוח על חברות הטכנולוגיה הגדולות, בטענה כי עליהן מוטלת האחריות על המעקב והניטור אחרי הפצת הזיופים בפלטפורמות שלהן.

סטארט-אפ מוביל בתחום פיתוח שבבי AI יירכש על ידי חברת שבבים גדולה תמורת למעלה מ-2 מיליארד דולר

שבבי סיליקון אשר תוכננו והונדסו במיוחד עבור תעשיית ה-AI הם העתיד של תעשיית המוליכים למחצה. רכישת הענק של אינטל את Habana Labs בסכום של 2 מיליארד דולר בשנה שעברה, הייתה הכרה במציאות זו.

שנת 2021, מסומנת כשנה שבה התחרות העזה בין חברות השבבים הגדולות תעלה שלב נוסף, ובמאמץ להישאר רלוונטיות בתחום ה-AI המתפתח במהירות, יפתחו יצרניות הרכיבים המובילות במרדף אחר סטארט-אפים מבטיחים המתמחים בפיתוח שבבים אלו.

יעדי רכישה פוטנציאלים: Graphcore ,Cerebras ,SambaNova; רוכשות פוטנציאליות: NVIDIA ,AMD ,Qualcomm ,Intel

סטארט-אפ מוביל המתמקד בגילוי תרופות באמצעות AI, יירכש על ידי חברת תרופות גדולה תמורת למעלה מ-2 מיליארד דולר.

חברות התרופות הגדולות בעולם החלו לגלות את הפוטנציאל האדיר הטמון בשימוש בטכנולוגיה של בינה מלאכותית לגילוי תרופות ואבחון המופעל על ידי AI הטומן בחובו אפשרות למהפכה גדולה בגילוי ופיתוח תרופות. בשנת 2021, על מנת לשים את ידה על הטכנולוגיה המבטיחה, אחת מחברות ה-Big Pharma תרכוש סטארט-אפ המתמחה בדיוק בכך.

יעדי רכישה פוטנציאלים: Recursion ,Exscientia ,Insitro ,Atomwise; רוכשות פוטנציאליות: Bayer ,GlaxoSmithKline ,Novartis ,Bristol Myers Squibb ,Eli Lilly ,Gilead

ב-2021 שיעור החשיפה של חלקים נרחבים מהאוכלוסייה לתכני Deepfake יגבר באופן דרמטי. צילום: shutterstock
ב-2021 שיעור החשיפה של חלקים נרחבים מהאוכלוסייה לתכני Deepfake יגבר באופן דרמטי. צילום: shutterstock
רשויות הממשל בארה"ב יציבו את תחום ה-AI בראש סדר העדיפות

במשך שנים פיגרה ארצות הברית אחרי המדינות המובילות – וסין בראשן – בכל הנוגע לתמיכה הממשלתית בתחומי המחקר והפיתוח של בינה מלאכותית. כל זה עתיד להשתנות ב-2021 עם כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן.

ממשל ביידן בתמיכת הקונגרס יעביר ב-2021 תקציב פדרלי אשר יגדיל באופן דרמטי את המימון הממשלתי למחקר ופיתוח טכנולוגיות AI. במקביל הקונגרס יחוקק חוקים אשר יתוו את המדיניות האסטרטגית של ארה"ב בתחום הבינה המלאכותית ויסדירו נושאים חשובים כמו אתיקה של AI, סדרי עדיפויות מחקריים, השלכות ביטחון לאומי ואוטומציה בעבודה.

AI יהפוך לפקטור חשוב במאבק של רשויות הרגולציה נגד ענקיות הטכנולוגיה

רשויות הפיקוח והרגולציה בארה"ב ובאירופה העלו ב-2019 הילוך במאבק להגבלת הכוח העצום אותו צברו במרוצת השנים ענקיות הטכנולוגיה כמו אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל – שחיסלו בשיטתיות את התחרות ההוגנת, כל אחת בתחומה.

עד שלב זה, לא התמקדו הרגולטורים באופן ספציפי בשימוש שהן עושות בטכנולוגית AI על מנת לבסס את יתרונן – אך גם זה צפוי להשתנות ב-2021.

הטענה העיקרית נגדן תהיה כי מונופול המידע העצום והררי הנתונים שנמצאים תחת ידן מעניקים להן יתרונות אדירים בפיתוח אלגוריתמים של למידת מכונה. 

הביולוגיה תוביל כתחום החם ביותר ליישומי למידת מכונה

מבין כל התחזיות, זו התחזית הכי פחות מדידה ועם זאת הכי חשובה ברשימה.

במונחים של מחקר אקדמי, מימון סטארט-אפים ותשומת לב תקשורתית – הביולוגיה תופיע יותר ויותר כתחום המשפיע, המשמעותי והחשוב ביותר בו ניתן לפתח וליישם טכנולוגיות של בינה מלאכותית.

פריצת הדרך של חברת ה-AI , DeepMind עם  AlphaFold – תוכנית בינה מלאכותית שפיתחה ושהשתמשה בטכנולוגיה המתקדמת על מנת לפתור בעיה הקשורה למבנה קיפול חלבונים – מחסום קולוסאלי עימו התמודדו מדענים ב-50 השנים האחרונות ללא הצלחה – היא הישג היסטורי, שאת השלכותיו נבין במלואן עוד שנים מהיום.

הפיתוח המדהים של חברת ה-AI של אלפבית (שנרכשה על ידה לפני מספר שנים), הוא רק ההקדמה למה שהאנושות גילתה ועוד יכולה לגלות בעתיד על מסתרי הביולוגיה, בעזרת יישום שיטות חישוב של אינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה.

צילום התמונה הראשית: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.