Forbes Israel Logo

שנה להנפקת פייסבוק: מדוע ענף הטכנולוגיה מאכזב את המשקיעים?

בסוף השבוע ציינו בפייסבוק שנה להנפקת החברה בוול סטריט. בדיוק לפני 12 חודשים עמד מנכ"ל הרשת החברתית מארק צוקרברג במנלו פארק, קךיפורניה והכה בגונג שפתח את המסחר בבורסה האמריקאית. לצידו של צוקרברג עמדו הסמנכ"לית הנמרצת שלו שריל סנדברג ומנכ"ל נאסד"ק רוברט גרייפילד. האירועים שבאו לאחר האירוע החגיגי, כללו דוחות מאכזבים, גל מכירת מניות וצניחה של עד 50% בערך המנייה של פייסבוק, הפכו את אותה הנפקה לידועה לשמצה. 

במהלך סתיו 2012 נדמה היה שצוקרברג וצוותו מתכננים קאמבק גדול בשוק המניות, תוך שהם מבטיחים להמשיך את הרוח החדשנית שאפיינה את עבודתם בתחילת הדרך. ואכן, עד ינואר 2013 החלה המנייה של הרשת החברתית להתאושש והגיעה למחיר של 32 דולר, דיסקאונט של 15% ממחיר ההנפקה שלה, שנראה עכשיו מוגזם למדי. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

למעשה מאז תחילת 2013 נראה כי פייסבוק חוזרת להיות המנייה הנכונה בבורסה. בתחילת השנה אישרה הרשות האמריקאית לניירות ערך את תוכנית נאסד"ק לשלם 62 מיליון דולר על מנת לכסות את ההפסד מפערי הברוקראז' שנבעו מההנפקה המביכה של פייסבוק. בנוסף, פיטר ת'יל, אחד המשקיעים הראשונים ברשת החברתית שמכר את מרבית המניות שהיו ברשותו בתקופה בה ערכה של החברה צנח, חזר להביע אמון בחברה וסיפר לכל המעוניין סיפורי "מורשת קרב" על פייסבוק. 

הנפקת פייסבוק | צילום: רויטרס

אולם, דווקא בשבועות שקדמו ליום השנה להנפקתה, נראה כי מניית פייסבוק שוב מדשדשת. מתחילת חודש מאי צנחה המנייה בכ-10% וכעת היא שווה כ-30% פחות ממחיר ההנפקה שלה – 38 דולרים. למעשה, סיפורה העגום של פייסבוק מצטרף לשורה ארוכה של חברות מעמק הסיליקון שהציגו ביצועים מאכזבים בשנה האחרונה בוול סטריט. גם ענקית הטכנולוגיה אפל צנחה ב-20% ב-12 החודשים האחרונים וכעת ערכה נמוך ב-38% מהשיא ההיסטורי אותו השיגה בספטמבר האחרון. 

היחידים שהצליחו להרוויח סכומים משמעותיים מהתנודתיות במניית פייסבוק הם קרנות גידור אחדות, משקיעים אוליגרכים בודדים וכמה משקיעים "רגילים" אמיצים שרכשו את המנייה בקיץ האחרון. לעומת זאת, כמה מן המתחרות של פייסבוק חגגו השנה עלייה מרשימה בוול סטריט. כך למשל חברת גוגל טיפסה בשנה האחרונה ב-45% בשוק המניות. 

הסיפור של פייסבוק משקף מגמה מדאיגה שמאפיינת את עמק הסיליקון כולו, בין אם מדובר בהנפקות המאכזבות של 2012 כמו זינגה וגרופון או בסופה של תקופת השיא של אפל בבורסה. 

המציאות כיום היא שחברת הטכנולוגיה החזקה ביותר נמצאת רחוק מאוד מעמק הסיליקון, בקוריאה הדרומית ליתר דיוק. יתרה מכך, נראה כי שוק האינטרנט כולו נכשל בהצגת רווחים משמעותיים כמו אלה שאיפיינו את המהפכות הטכנולוגיות הקודמות. למעשה, היחידים שבאמת מרוויחים מההייפ של חברות הטכנולוגיה הם עובדי עמק הסיליקון עצמם. 

אמנם דבריהם של כוהני העמק כגון סנדברג ות'יל עשויים להישמע כלקחי חיים חשובים, אך למי שנמצא מחוץ למעוז ההיי טק הם נשמעים כאמירות הלקוחות מאיזו פטנזיה בלתי מושגת, שם אנשים מקבלים תשלום על פרישה מהאוניברסיטה ונשים יכולות לבנות מעון לילדיהם מחוץ למשרד בו הן עובדות. 

כעת קיימים חששות גם לגבי עתידה של פייסבוק. אמנם הפיתוחים האחרונים שהציגה החברה כמו מנוע החיפוש החברתי נראים מבטיחים, אך ככל הנראה ייקח זמן רב עד שיוכיחו את רווחיותם. אולם, השוריים רואים במכשולים האחרונים כקצרי טווח ומאמינים כי בסופו של דבר תצליח הרשת החברתית המובילה בעולם להתגבר עליהם. אחרי הכל, למעלה ממיליארד משתמשים והכנסות של 1.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון הם כוח שאי אפשר לזלזל בו סתם כך. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.