Forbes Israel Logo

שנה קשה? זה הסכום העצום שגרפו ב-2020 האנשים העשירים בעולם

שנת 2020 אמנם טלטלה את כלכלות העולם ופגעה קשה במיליוני עסקים, אך עבור 2,200 המיליארדרים ברחבי העולם היא לגמרי האירה פנים

זו היתה שנה שעוצבה על ידי מגיפת הקורונה – עם סגרים, זעזועים פוליטיים, ובמיוחד עבור עשירי העולם – גריפת רווחים עצומים. עם העליות הגדולות בשוק המניות, פורבס מעריך שיותר מ-2,200 המיליארדרים בעולם הוסיפו להונם המשותף כמעט 2 טריליון דולר במהלך 2020.

המיליארדרים מסביב לעולם שווים יחד סכום מוערך של 11.4 טריליון דולר, נכון ליום שישי, ה-11 בדצמבר (עליה של 20% לעומת ה-31 בדצמבר 2019).

למיליארדרים האמריקאים היתה שנה מוצלחת במיוחד. הקבוצה הזו שמונה יותר מ-600 איש שווה ביחד כ-4 טריליון דולר – 560 מיליארד יותר מתחילת השנה. הם חווים תודה למדד ה-S&P 500 שנמצא עכשיו קרוב לשיא כל הזמנים אחרי שעלה ב-13%, למרות הנפילות של מרץ. מדד הנסדא"ק עלה ב-38%.

אבל אף אחד בעולם לא יכול לברך את 2020 יותר מאלון מאסק, שההון האישי שלו צמח ב-110 מיליארד דולר השנה לסכום של קרוב ל-137 מיליארד דולר. אלה הפכו אותו לאדם השלישי בעושרו בעולם. העלייה הזו הגיע כמובן מהזינוק במניית טסלה שהרקיעה שחקים ועלתה בכ-630%. העליה הזו תודלקה במשקיעים שוריים להפליא ובעובדה שטסלה צפויה להצטרף למדד ה-S&P 500 בסוף השנה.

גם לאדם העשיר בעולם, ג'ף בזוס, היתה שנה מעולה. בזוס, שהונו עומד על 182 מיליארד דולר, הוסיף לעצמו 67.5 מיליארד דולר ב-2020. זאת, הודות לעלייה של מניית אמזון ששגשגה בסביבת הקורונה, שדחפה את המסחר האלקטרוני.

הסינים חוגגים

בעוד שמאסק ובזוס התבלטו כאינדיבידואלים, הקבוצה שהרוויחה הכי הרבה מ-2020 הם המיליארדרים הסינים. סין, שהיתה הראשונה להיכנס לסגר הדוק, היתה גם הראשונה לצאת ממנו ולחזור לשגרה בצורה מופלאה. אינדקס ה-CSI 300 שעוקב אחר 300 החברות המובילות בסין עלה בכ-19% השנה, מה שעזר למיליארדרים הסינים להוסיף 750 מיליארד דולר להונם המשותף.

בסך הכל, 400 המיליארדרים הסינים שווים ביחד 2 טריליון דולר. זה לא כולל את 67 המיליארדרים מהונג קונג, שהונם עלה ב-60 מיליארד דולר לסכום מצרפי של 380 מיליארד דולר.

מה שעוד סייע לעלייה העצומה בהונם של המיליארדרים הסינים הן הנפקות גדולות שהתבצעו השנה, כמו זו של חברת המים המינרליים Nongfu Spring, שהונפקה בהונג קונג בספטמבר. ההנפקה הזו העלתה את הונו של המייסד זונג שנשן מ-2 מיליארד דולר ל-62.5 מיליארד.

ארנו. גרף השנה עוד 35 מיליארד דולר | צילום: JOEL SAGET/AFP via Getty Images

מרוויחים סינים נוספים הם קולין זנג הונג, יו"ר אתר המסחר Pinduoduo, שהוסיף להונו 32.4 מיליארד דולר ושווה כעת 52 מיליארד דולר, וגם מייסד עליבאבא ג'ק מא, ששווה כעת 61.7 מיליארד דולר, לאחר שהוסיף להונו 18.9 מיליארד דולר. זאת למרות ביטול הנפקת הזרוע הפיננסית של עליבאבא בנובמבר.

המיליארדרים הצרפתים גרפו את המקום השלישי במונחי רווח ב-2020. 40 המיליארדרים שווים יחד 500 מיליארד דולר, 95 מיליארד יותר מבשנה שעברה. יותר ממחצית מהעלייה הזו מגיעה משני שמות: ברנאר ארנו, מייסד תאגיד היוקרה LVMH, ויורשת אימפריית לוריאל, פרנסואה בטנקור מאיירס.

מניותיה של LVMH, שמחזיקה מותגים כמו לואי ויטון, הנסי, בולגרי ודיור, טיפסו ב-30% השנה, והוסיפו להונו של האדם השני בעושרו בעולם כ-35 מיליארד דולר.  מניות לוריאל טיפסו ב-25% והוסיפו להונה של בטנקור מאיירס 14 מיליארד דולר.

ויש גם מפסידים

לא בכל העולם למיליארדים היתה שנה טובה. בברזיל למשל, הפסידו 50 המיליארדרים במשותף 13 מיליארד דולר השנה, לאחר שהמדד המוביל בבורסה המקומית ירד ב-3% והמטבע המקומי, הריאל, נחלש מול הדולר. בתאילנד, שם מדד ה-SET ירד ב-7% השנה, 30 המיליארדרים איבדו יחד כ-6 מיליארד דולר.

בנסל. "חש אופטימיות זהירה". צילום: GettyImages Bloomberg
בנסל. מיליארדר בזכות מודרנה | צילום: GettyImages Bloomberg

ויש גם את המצטרפים החדשים. אפילו בשנה מלאה מהמורות כמו 2020, צצו להם שפע של מיליארדרים חדשים. אחד מהם הוא ג'ארד איזקמן שמחזיק באוסף מטוסי הקרב הפרטי הגדול בעולם, שלושת המייסדים של חברת שליחויות המזון DoorDash וגם סטפן בנסל, כמובן, מנכ"ל מודרנה. יחד איתו הפכו למיליארדרים עוד שניים מהמשקיעים הגדולים בחברה.

צילום קאבר: GettyImages, Anadolu Agency, Patrick Fallon Bloomberg

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.