Forbes Israel Logo

שר המשקאות: ג’ורג’ קלוני מוכר את מותג הטקילה שלו במיליארד דולר

זהו חודש נפלא עבור השחקן ההוליוודי ג'ורג' קלוני: לפני שלושה שבועות הוא הפך לאבא לתאומים. והיום, חברת דיאג'יו הבריטית, האחראית להפצה ולשיווק של משקאות אלכוהוליים, הודיעה שהיא תרכוש בסכום הקרוב למיליארד דולר את מותג הטקילה "קאסאמיגוס" – שקלוני היה מייסד שותף לו.

המכירה כוללת סכום ראשוני בסך 700 מיליון דולר, כולל עוד 300 מיליון דולר פוטנציאליים שעשויים להתקבל במהלך העשור הקרוב בהתבסס על הצלחתו של המותג. העסקה תלויה באישורים רגולטוריים, אך צפויה להיסגר עד סוף השנה.

"אם היית שואל אותנו לפני ארבע שנים אם היינו מצליחים להקים חברה ששווה מיליארד דולר, אני לא חושב שהיינו מאמינים שזה אפשרי", סיפר קלוני ל-CNBC. "אבל אנחנו לא הולכים לשום מקום. אנחנו עדיין נהיה חלק בלתי נפרד מקאסאמיגוס, ונתחיל היום בהרמת כוסית מהטקילה. אולי שתיים".

קאסאמיגוס הוקמה בשנת 2013 על ידי השחקן והבמאי קלוני, יזם חיי הלילה רנדה גרבר וטייקון הנדל"ן מייק מלדמן. קאסאמיגוס היה בתחילה משקה נבחר מתוך אוסף פרטי בפגישותיהם של קלוני וגרבר. אבל פרויקט המחמד שלהם, שתרגומו מספרדית הוא "בית החברים", התפתח להיות עסק לגיטימי כשהכריחו אותם לקבל רישיון על מנת שיוכלו להמשיך ולהכין את משקה הטקילה, שמיוצר מצמח האגבה הכחול.

700 מיליון הדולר הראשונים יהיו מחולקים בין השלושה, מה שאומר שקלוני יקבל כ-233 מיליון דולר לפני מס. לאחר מס, ישארו לו כ-144 מיליון דולר, עם אפשרות לקבל עוד 100 מיליון דולר (לפני מס) במשך עשר השנים הקרובות, במידה והמותג אכן יצליח.

גרבר, קלוני ומלדמן. כל אחד יקבל בתור התחלה 144 מיליון דולר | צילום מסך: יוטיוב

לא ידוע כמה כסף השקיעו קלוני, גרבר ומלדמן כדי לייצר את קאסאמיגוס, או אם יש להם איזשהם חובות שעלולים לפגוע בהכנסות שלהם ממכירת החברה. אבל עדיין, אין ספק כי כל אחד מהם יקבל נתח מכובד ביותר.

במקום הכי גבוה

מכירת קאסאמיגוס מציבה את קלוני כסלבריטי שעשה הכי הרבה כסף ממכירת משקאות. קוקה-קולה קנתה את חברת המשקאות Glaceau ב-4.2 מיליארד דולר בשנת 2007, עסקה שהניבה בקושי 100 מיליון דולר עבור הראפר 50 cent, שבבעלותו היה חלק קטן מחברת המשקאות.

לא מדובר ב"משקה הסלבריטי" הראשון עליו מסתערת דיאג'יו. היא נמצאת כרגע בשותפות עם הזמר פאף דדי (שרק לפני שבוע פורסם כי הוא הסלבריטי שהרוויח הכי הרבה השנה – 130 מיליון דולר), על מותג הוודקה "סירוק", וזאת הודות להון האישי והלא קטן של הזמר שעומד על כ-820 מיליון דולר.

כמובן שהעסקה של קלוני על קאסאמיגוס נראית חיוורת לעומת העסקה שעשה הרפאר והמפיק ד"ר דרה בשנת 2014 ממכירת מותג האוזניות שלו, Beats, לאפל עבור 3 מיליארד דולר.

עדיין, מדובר בעסקה לא רעה בכלל עבור חברה שהחלה את דרכה בבתי העילית בהוליווד. עם זאת, אנליסטים תוהים האם קאסאמיגוס, ששלחה קרוב ל-120 אלף ארגזי טקילה ב-2016, באמת שווה סכום עצום של מיליארד דולר.

קלוני. הסלבריטי שעשה הכי הרבה כסף ממכירת משקאות | צילום מסך: יוטיוב

כל בקבוק מבית קאסאמיגוס עולה בין 45 ל-55 דולר, מה שאומר שהחברה כנראה הרוויחה 70 מיליון דולר בשנה שעברה מרשתות הקמעונאות. אבל אם ניקח בחשבון את התייקרות המוצר במשך הזמן ואת מחירי הסיטונאות, רווחי החברה יהיו יותר קרובים ל-36 מיליון דולר. זה אומר שבסכום ההתחלתי של 700 מיליון דולר שהם מקבלים, דיאג'יו משלמת 20 פעמים מסכום הרווחים של קאסאמיגוס, ויש שיגידו שמדובר בהכפלה מאוד שאפתנית.

אם נעשה השוואה, חברת המשקאות בראון-פורמן הוציאה 876 מיליון דולר בשנת 2006 על שני מותגי טקילה, Herradura ו-El Jimador, שמכרו קרוב ל-1.8 מיליון ארגזי משקאות במהלך אותה שנה והשנה שקדמה לה.

בקאסאמיגוס מעריכים כי השנה יימכרו כ-170 אלף ארגזים מהטקילה שלהם. בזמן שקצב הגדילה שלה באמת מאוד מרשים, נאלף לחכות ולראות אם היא אכן תצליח לעמוד בהתרחבות כזאת.

כאמור, שלושת המייסדים מתכננים להישאר חלק מהחברה גם לאחר מכירתה. מה שבטוח הוא שכאשר תיסגר העסקה, קלוני יוכל ליהנות מרווחים שיספקו אותו במשך כל החיים, או לפחות עד שיגמרו 320 מיליון דולר, לפני מס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.