Forbes Israel Logo
צילום: שאטרסטוק, via, מבוגרים, קשישים, תאונות
צילום: שאטרסטוק, via, מבוגרים, קשישים, תאונות

תחבורה חכמה לקשישים: הפיתרון הישראלי למלחמה בתאונות הדרכים ביפן

שיתוף פעולה בין חברת ביטוח יפנית ובין ספקית טכנולוגיה למערכות תחבורה ציבורית חכמות יסייע להפחית את שיעור תאונות הדרכים בהן מעורבים קשישים

אוכלוסיית יפן מזדקנת, ומספר הנהגים הקשישים על הכביש עולה. לאור מספר תאונות הדרכים הרבות בהן מעורבים נהגים בני הגיל השלישי ביפן השיקו ענקית הביטוח היפנית Sompo וחברת Via, ספקית התשתיות הדיגיטליות להפעלת מערכות תחבורה ציבורית, פרויקט ראשון מסוגו להפעלת תחבורה שיתופית דינמית וחכמה עבור הקשישים היפנים.

במסגרת הפרויקט הושקה אפליקציה בשם Noraza אשר באמצעותה ניתן יהיה להזמין את שירות התחבורה החכם מבוסס בינה מלאכותית, אך תינתן גם האפשרות להזמין נסיעה באמצעות מרכז טלפוני המופעל על ידי Sompo. 

צילום מסך מתוך אפליקציית נורזה. צילום: sompo
צילום מסך מתוך אפליקציית נורזה. צילום: sompo

הפרויקט שהושק בעיר צ'ינו, המונה כ-55 אלף תושבים ונמצאת במרחק של שעתיים נסיעה מטוקיו, יאפשר לאוכלוסיית הקשישים המהווים 40% מתושבי העיר, ולכל מי שיחפוץ בכך, לנוע בחופשיות ובמהירות לכל מטרה, בין אם לשירותי רפואה, ביקור בבתי אבות, פנאי ועוד.

מערכי תחבורה חכמים

שירות התחבורה החדש הושק כחלופה לתחבורה הציבורית הקיימת בעיר אשר נשענת ברובה על מסלולים קבועים ולא יעילים, כמו גם לשימוש הנרחב ברכב פרטי. הדבר עשוי לסייע בהפחתת עומסי התנועה כמו גם בהורדת מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים קשישים.

טכנולוגיית הקצה של Via מבוססת על אלגוריתם ייחודי אשר פותר בעיות מתמטיות, חישוביות ותפעוליות מורכבות, מתאים בזמן אמת את מסלוליהם של כלי הרכב לצרכי הנוסעים תוך התחשבות במספר גדול של משתנים דוגמת מצב התנועה והזמנות של אנשים הנוסעים והיעד אליו רוצים להגיע. הטכנולוגיה של VIA מאפשרת את יצירתם של מערכי תחבורה חכמים על פי דרישה, בהם נהנים הנוסעים מנסיעות משותפות על פי דרישה.

"אתגר לאומי"

יפן, שאוכלוסייתה נאמדת ב-128 מיליון איש, ידועה בזכות היותה המדינה בעלת אחוז הקשישים הגדול בעולם, כאשר כשליש מאזרחיה עברו את גיל 65. תאונות הדרכים בהן מעורבים אזרחים בגילאי 75 ומעלה, הגיעו בשנתיים האחרונות לשיאים חדשים, כאשר אשתקד נרשמו 401 תאונות דרכים קטלניות המהוות 14.4% מכלל התאונות במדינה.

הפרויקט מהווה שיתוף פעולה ראשון של VIA עם רשות מקומית ביפן. שיתוף הפעולה בין השתיים עתיד להתרחב לערים נוספות ביפן אשר רואות חשיבות בהשקת שירותי תחבורה חכמים ונגישים לאוכלוסיית הגיל השלישי ובכלל.

מימין: דולב ושובל. "שמחים על שיתוף הפעולה". צילומים: פביאן קולדורף ו-Via
מימין: דולב ושובל. "שמחים על שיתוף הפעולה". צילומים: פביאן קולדורף ו-Via

Sompo היא חברת הביטוח השנייה בגודלה ביפן ובבעלותה גם רשת בתי אבות. בישראל היא מפעילה מעבדת חדשנות שכבר השקיעה מעל 20 מיליון דולר בסטארט-אפים ישראלים. "צמצום מספר תאונות הדרכים ביפן, בהן מעורבים קשישים הוא אתגר לאומי ואנו שמחים על השקת הפרויקט ומאמינים כי הוא יסייע למאמציה של ממשלת יפן", ציין ינון דולב, מנכ"ל מעבדת החדשנות של Sompo ישראל, והוסיף: "אנחנו פועלים כל העת להרחיב את פורטפוליו העסקים שלנו באמצעות שיתופי פעולה עם סטארט-אפים המציעים טכנולוגיות חכמות וייחודיות, כל זאת בשאיפה לשפר את השירותים שאנחנו מעניקים למיליוני לקוחותינו בעולם".

במרץ האחרון Via גייסה 400 מיליון דולר לפי שווי של 2.25 מיליאר דולר, והיא פועלת בכ-100 ערים בעולם. אורן שובל, יזם שותף וסמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה, אמר: "העיר צ'ינו הינה חלוצה בתחום התחבורה החכמה ביפן והשקת תחבורה על פי דרישה עם יישומון Noraza ישמש דוגמה לערים נוספות בעתיד".

צילום התמונה הראשית: Via

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן