Forbes Israel Logo

תעשיית הנפט והגז בארה"ב היא המרוויחה האמיתית מהשתלטות הרוסים על חצי האי קרים

בהתרחשויות סביב אוקראינה בשבועות האחרונים יש הרבה מפסידים: מדינות האיחוד האירופי, אזרחי אוקראינה, ואזרחי העולם כולו שחיים כעת תחת איום התלקחות של מלחמה קרה חדשה. רוסיה נראית בשלב זה כמנצחת, לפחות זמנית, אך המרוויחה האמתית מהמשבר היא בכלל תעשיית הגז והנפט בארה"ב שנהנית מפריחה בשנים באחרונות בעקבות התפתחות טכנולוגית בתחום השבירה ההידראולית, המאפשרת איתור וקידוח יעיל של מרבצים. כאשר כולם מדברים על משאבי הטבע הרוסיים כמנוף הכוח הגדול ביותר של מוסקבה על שכנותיה, האלטרנטיבה האמריקאית הופכת לפתע לאטרקטיבית מתמיד.

הפרטים הקטנים כמו העובדה שתחנות הנזלת הגז בארה"ב, שיאפשרו לייצאו למרחק יהיו מוכנות רק בסוף 2015, נדחקים לצד. הנקודה המרכזית כפי שניסח אותה הכלכלן אד ירדני היא ש"בפלישתו לקרים, הצליח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפתור את הוויכוח בארה"ב האם לייצא גז ונפט גולמי".

כאשר אפילו הניו יורק טיימס המזוהה עם השמאל בארה"ב יצא במהלך סוף השבוע נגד הלובי המתנגד לשבירה ההידראולית וכתב כי "יצוא של גז טבעי יכול לשרת את האינטרסים של מדיניות החוץ האמריקאית באירופה", ברור כי ממשל אובמה מאמץ כעת את הייצוא האנרגטי ככלי פוליטי חזק.


פוטין. האם פלישתו לקרים תשבור את מנוף הכוח הרוסי – ייצוא הגז | צילום: רויטרס 

העיתון גם חשף כי מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון אף הקימה משרד מיוחד במחלקת המדינה עם צוות של 85 איש על מנת לקדם את ייצוא הגז שישמש ככלי להשגת האינטרסים האמריקאים ברחבי העולם. לא מדובר בעניין של מה בכך למי שמתיימרת אולי לעמוד בראש המפלגה הדמוקרטית לאחר סיום כהונתו של אובמה. השמאל בארה"ב מתנגד נחרצות לקידום שיטת השבירה ההידראולית הנחשבת בעיני רבים לגורם מרכזי לפגיעה בסביבה ולנזקים בריאותיים לאוכלוסייה הקרובה לאזורי הקידוח. יחד עם זאת, ברור כי רק שימוש בטכנולוגיה זו מאפשר את פריחת תעשיית האנרגיה בארה"ב.

תמיכת הממשל בקידום תעשיית האנרגיה הייתה כבר קיימת אם כך מאחורי הקלעים, אך הסיטואציה הגיאופוליטית באוקראינה מאפשרת כעת לאובמה לדבר על כך בגלוי. הוול סטריט ג'ורנל היטיב לנסח את המצב כשכתב כי "בנוסף לכך שאובה יזכה לאכזב את תומכיו האובססיביים לענייני איכות הסביבה, הוא יוכל גם להחזיר מעט מהאמינות הבינלאומית שלו".

למען האמת, אין סיבה שהפריחה האנרגטית בארה"ב לא תקבל תמיכה כלל מפלגתית. ב-8 שנים הגדילה תעשיית הגז את התוצרת ב-36% לקרוב ל-800 מיליארד מטר מעוקב בשנה. בתוך 3 שנים בלבד ייצור הנפט עלה ב-45% ל-8 מיליון חביות ביום. הצמיחה הזו יצרה קרוב למיליון מקומות עבודה והכניסה למדינה עשרות מיליארדי דולרים מתמלוגים.


קידוח נפט בקליפורניה. מרבית קידוחי הנפט והגז בארה"ב אינם כלכליים ללא שיטת השבירה ההידראולית | צילום: רויטרס

לצד זאת, יש לזכור גם את הפעילות האינטנסיבית של חברת הדלק Exxon ברוסיה, שם היא עובדת בשיתוף עם חברת Rosneft המקומית לייבא את טכנולוגיית השבירה ההידראולית מארה"ב וליישם אותה על מאגרי פצלי השמן הגדולים באזור Bahzenov שבמזרח סיביר. Exxon שעשויה להיפגע מסנקציות אפשריות של ארה"ב על רוסיה, אשר ימנעו את המשך שיתוף הפעולה שלה, כבר הודיעה בעצמה כי היא מקפיאה קידום פרויקט גז באוקראינה.

בטווח הארוך, מהלך משולב של חסימת ההשקעות האמריקאיות במשק האנרגיה הרוסי, והצבת אלטרנטיבה אמריקאית לאספקת גז ונפט, עשויות להציב את ארה"ב שוב בעמדת כוח משמעותית על פני רוסיה. בנוסף התפתחות התעשייה בארה"ב, תהווה פיצוי עבור חברות כמו Exxon שיוכלו להשקיע בבית על חשבון ההשקעות בחו"ל.

במהלך שנות ה-80, היה זה מרוץ החימוש שרושש בסופו של דבר את ברית המועצות. אם נתבונן אחורה בעוד 20 שנה, נוכל אולי להצביע על הפריחה האנרגטית האמריקאית כזו שרוששה את רוסיה של פוטין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן