Forbes Israel Logo

תפוח סיני: ענקית הסלולר הסינית Xiaoni בדרך להשתלט על העולם

Xiaoni, יצרנית הסמארטפונים הסינית, הודיע בשבוע האחרון כי היא מתכננת להתחיל ולשווק את מוצריה בעשר מדינות נוספות כבר בשנה הקרובה. עד סוף שנת 2014, על פי התכנון, תוכלו למצוא את המכשיר Mi3 בהודו, בברזיל וברוסיה, כמו גם באינדונזיה, מלזיה, מקסיקו, הפיליפינים, תאילנד, תורכיה ו-וייטנאם. החברה משווקת כבר היום במרבית המחוזות בסין, כמו גם בהונג-קונג, בטיוואן ובסינגפור.

אז האם לחבר'ה במטה חברת אפל יש סיבה לדאגה? בהחלט ייתכן שכן. ה-Mi3 מציג ביצועים שלא נופלים מאלו של האייפון 5c (כך על פי מומחים בתחום), אך מחירו בסין נמוך בהרבה מזה של מקבילו האמריקאי – ועומד על 1,999 יואן בלבד (כ-320 דולר) לעומת 4,488 יואן (כ-723 דולר) אשר עולה מכשיר האייפון החדש. המכשיר הסיני גם כולל מסך גדול וחד יותר ביחס לאייפון 5c, ומצלמה עם יכולות משופרות.

אמנם קשה להתייחס לשוק הסיני כאל מקרה מבחן, אך אם הוא מרמז ולו במשהו על שווקים נוספים ברחבי העולם – לאפל בהחלט יש סיבה לדאגה. החברה האמריקאית הידרדרה עד למקום השישי ברשימת המכירות של יצרניות הסמארטפון במדינה, כשגם Xiaoni עקפה אותה בנקל.

עקפה גם את אפל בסין | צילום: shutterstock

החברה הסינית נחשבת למטאור בתחום הסלולר העולמי, לאחר שהחלה לשווק את מכשיריה רק בחודש ספטמבר 2011. כעת, פחות משנתיים וחצי לאחר מכן, בחברה מתכננים לייצא למעלה מ-100 מיליון מכשירים מחוץ לסין במהלך השנה הקרובה.

אז כיצד עומדים ביעד הזה? בחברה הסינית החליטו להתמקד בשלב הראשון במיוחד בשווקים המתפתחים ברחבי העולם. להערכתם, "לא פחות מחצי מיליארד משתמשי סמארטפונים יתווספו לשוק בשנים הקרובות – ומרביתם יגיעו מהשווקים המתפתחים".

כדי לבסס את מעמדה בשווקים אלו, בחברה מתכננים לשווק את המכשירים במחירים זולים במיוחד – כאלו שיאפשרו לרבים מהתושבים בשווקים מתפתחים אלו לרכוש סמארטפון לראשונה בחייהם. בחברה גוזרים רווחים נמוכים במיוחד על כל מכשיר – זאת בנוסף לעלויות הייצור הזולות גם הן. אמנם בכדי לרשום רווחים גדולים באמת החברה תידרש לשווק כמות מכשירים עצומה – אך זה בדיוק מה שהם מתכננים לעשות.

האסטרטגיה השיווקית הזו נוסתה כבר בהצלחה על ידי החברה בשוק הסיני, ואפשרה לה לנגוס נתח נכבד משוק הסמארטפונים במדינה – ולהרגיז חברות ענק שונות דוגמת היווי המקומית או אפילו סמסונג, יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם. הוגו בראגרה, אשר עזב את משרדו במטה חברת גוגל בשנה שעברה כדי לנהל את מיזם הסלולר הסיני השאפתני כבר הודיע באופן רישמי כי אסטרטגיה זו תמשיך להנחות את החברה גם בשווקים החדשים אליהם תחדור.

שובר את השוק | צילום: מתוך ויקיפדיה

באותה נשימה בראגרה גם הצהיר כי אין בכוונת החברה "לפלוש" לשווקים המערביים, בהם ארה"ב ומערב אירופה – לפחות בקרוב. אבל לא מדובר בחדשות טובות עבור החברות השולטות בתחום כיום, בהן אפל וסמסונג: הדבר מרמז בעיקר על אסטרטגיה וחשיבה לטווח ארוך, אשר מטרתן להפוך לשחקן משמעותי בשוק העולמי בסופו של דבר. אין ספק כי גם השוק האמריקאי והאירופאי נמצאים ברשימת היעדים של בראגרה.

האסטרטגיה הזו מזכירה את זו של ההוגה הסיני הדגול מאו צה טונג, לפיה "כדי לכבוש את העיר צריך תחילה לשלוט בכפרים שמסביב לה". בחברה הסינית קוראים את המפה, ומאמינים כי ביסוס מעמד החברה בשווקים המתפתחים הגדולים בעולם, ובראשם ברזיל והודו, יספקו להם מיליונים רבים של לקוחות. עם מאגר לקוחות עצום אשר הולך וגדל מדי יום, גם רווחים נמוכים לכל מכשיר יספקו לחברה שורת רווח סופית מרשימה למדי, אשר תאפשר את המעבר לשלב הבא בתוכנית שלהם. מה הוא יהיה בדיוק? לבראגרה התשובות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.