Forbes Israel Logo

הראל פיננסים: תפיסת עולם ששמה את נבחרת העובדים האיכותית במרכז

שורת הישגים שמדגישים את המצויינות המקצועית של בית ההשקעות בשילוב אחריות תאגידית אפשרו להראל וללקוחות המשקיעים לעבור את משבר הקורונה עם פגיעה מינימלית

חדר המסחר במשרדי הראל פיננסים ברמת גן עמוס עובדים, מנהלי קשרי לקוחות, מנהלי השקעות וכל צמרת החברה. כולם בטלפונים וההמולה רבה. יום שישי, אמצע חודש מרץ, בעיצומו של משבר הקורונה בשוקי ההון. בנקודת הזמן הזו, שוקי המניות בארץ ובעולם ירדו כבר מעל 25% בתוך שבועיים ובחברה עושים מאמצים להגיע אישית לכל לקוח המנהל תיק השקעות בהראל פיננסים, לתת לו תמונת מצב עדכנית על תיק ההשקעות שלו, השווקים ובעיקר להרגיע.

"במהלך שאני לא זוכר כמותו, הצלחנו להגיע באופן יזום למעל 4,000 לקוחות בשבועיים האלה", אומר טל קדם, מנכ"ל הראל פיננסים. "לא היתה דרמה כזו בשווקים בעשור האחרון והיה לנו חשוב לעשות כל מאמץ כדי למנוע מלקוחות לעשות טעות, לצאת מהשוק בהפסד גדול ובעיתוי שהיה להערכתנו שגוי". בדיעבד, התיקון האגרסיבי בשווקים הפיננסיים בשבועות שחלפו מאז הצדיק את המאמץ של החברה והרוב המוחלט של הלקוחות נשארו והרוויחו.

האירוע הזה ממחיש היטב את רוח "הנבחרת", שטל קדם והנהלת הראל פיננסים הצליחו להטמיע בחברה בשנים האחרונות. "יש בהראל פיננסים נבחרת חזקה של אנשים מצוינים שנהנים מהעבודה ומוכנים להזיע כל יום מחדש עבור הלקוחות", אומר קדם. "בשנה האחרונה השקענו לא מעט בעובדים, בהכשרות מקצועיות, באירועי גיבוש, יצירת מסלולי קידום ויצירת סביבת עבודה נעימה יותר. האווירה הטובה, הפתיחות והעשייה ייצרו בשנה האחרונה הרבה הצלחות, שיצרו גם מורל גבוה של העובדים – ההרגשה היא שההצלחה היא של כולנו".

קדם, שבעברו היה שחקן כדורסל, מקפיד לנווט את הנבחרת בדיוק לפי אותם כללים. אומרים עליו כי בישיבות ההנהלה של החברה, הוא תמיד מקפיד לציין שכדי לזכות באליפות, צריך שכל השחקנים בקבוצה יתרמו לניצחון וכי מודל של שחקן מרכזי אחד שמוביל לא יוכל להיות מתכון להצלחה לאורך זמן. הוא מחייך כששואלים אותו על כך ואומר כי "כמו בכדורסל, כשזורקים את הזריקה הנכונה, גם אם החטאנו, אנחנו יודעים להתקדם ולהמשיך הלאה כדי לזרוק עוד זריקות נכונות, ולכן, הכוח הוא בהתנהלות המשותפת".

ההישג הגדול באמת

בהתחשב ברשימת ההישגים של הראל פיננסים בשנתיים האחרונות, הבחירה של קדם להתמקד בעיקר בנבחרת העובדים עשויה להפתיע. ב־2018 זכתה הראל פיננסים בתואר "בית ההשקעות של השנה(1)" וב־2019 היא זכתה בתואר "בית ההשקעות הצומח של השנה(1)", בזכות עלייה של מעל 40% בהיקף הנכסים המנוהלים. בשנה הזו זכתה הראל בתואר המגייסת הגדולה ביותר בתעשיית קרנות הנאמנות עם גיוס חריג של קרוב ל־7 מיליארד שקל ובכך הפכה לבחירה הראשונה של יועצי השקעות בישראל.

ועם זאת, כששואלים את קדם על ההישגים האלה, שביעות רצונו מתעצמת בזכות השילוב שבין עבודה מקצועית מוצלחת לבין פעילות למען הקהילה. קדם גאה בעובדה שבשנת 2019 92% מעובדי החברה התנדבו בפרויקטים חברתיים עם משמעות עמוקה לקהילה. גאה בכך, וגאה שההתנהלות של הראל פיננסים מצליחה לשלב מקצועיות עסקית, עם תפיסת עולם שמוכוונת אחריות תאגידית (כולל: אתיקה, ממשל תאגידי, שמירה על הסביבה, סביבת עבודה וכו').

לצד זה, גם ביצועי ההשקעות של הראל פיננסים בשנה החולפת היו מרשימים והם הובילו לעלייה משמעותית במספר דירוגי הקנייה של קרנות הנאמנות במערכות הדירוג של הבנקים ולבולטות במספר רב של "ליגות" הבוחנות ומשוות ביצועי השקעות של תיקי השקעות תאגידיים.

במהלך התקופה הזו הקימה הראל פיננסים גם פעילויות חדשות, כולל חברת קרנות נאמנות לפי מודלים כמותיים, חברה שהנפיקה פיקדונות סחירים וחברת מוצרים אלטרנטיביים.

חברת האלטרנטיב הוקמה לפני כשנה וחצי, עם השקתה של קרן נדל"ן ולאור ההצלחה הוקמה גם קרן חוב בארה"ב. הפעילות הזו צלחה היטב את המשבר ומי שמוביל אותה הוא אורי שור, שהוביל בעבר את הקמת חברת תעודות הסל של הראל. הוא משמש כיו"ר החברה יחד עם גבי מושייב המכהן מנכ"ל. השניים הצליחו להוביל את החברה לגיוס מהיר של 90 מיליון דולר בקרן החוב החדשה ב־2020.

גם ירון דייגי, המנכ"ל של חברת הקרנות של הראל ומי שהחזיר אותה למעמדה כחברה הצומחת ביותר ואחת מהחברות הגדולות בתעשייה, תולה את ההצלחה בעיקר בקיומה של הנבחרת. "כשיש לך ביצועי השקעות מצוינים, זו עדיין לא ערובה מספקת להצלחה. השילוב של עובדים מסורים, שעושים מאמץ להגיע לכל לקוח ויועץ השקעות ומוכנים לצאת מהבית מוקדם בבוקר ולתת הכל, וכולם מכוונים לאותן מטרות, זה התמהיל שיוצר את ההצלחה".

דוגמה אישית

במשבר הקורונה הוכיחה ההנהלה הזו שהיא יודעת היטב לכוון למטרות. הפדיונות הגדולים שאפיינו את כל התעשייה הפיננסית, יצרו צורך מיידי בצמצום הוצאות – הרבה לפני שהתעשייה חזרה לפעילות סדירה. במהלך מתואם, הודיעה הנהלת הראל פיננסים על הפחתת שכר גורפת של 7% להנהלה בלבד. חברי ההנהלה נצמדו גם במהלך התקופה הזו למחויבות לנבחרת והגדירו כיעד מרכזי את השמירה על העובדים. לפיכך, כל תוכנית להקטנת הוצאות נדרשה להתמודד עם אתגר זה ולבחון דרכים אחרות להפחתת עלויות, תוך פגיעה מינימלית בעובדים.

אין ספק כי תחום ההשקעות עמד במוקד במשבר הנוכחי. התנודתיות הגבוהה של השווקים בתקופה הזו, מחייבת התנהלות שוטפת ודינאמית ולא מאפשרת למנהלי ההשקעות לשבת מהצד. כפיר חסין, מנהל ההשקעות הראשי של הראל פיננסים, הוביל בחודשיים האחרונים את צוות אסטרטגיית ההשקעות – אחד מחמישה צוותי עבודה מרכזיים שהקימה החברה לתקופת המשבר. הצוות הזה התכנס לישיבות טלפוניות מדי יום, שבהן ניתחו המשתתפים את מצב השווקים ולא הפסיקו לחפש הזדמנויות השקעה גם כשהירידות החדות איימו להאפיל על כל שיקול אחר.

"אחד הפרויקטים המובילים שעשינו בהראל פיננסים ב-2019 היה פרויקט מצוינות בהשקעות וזה נתן לנו לא מעט תובנות להתנהלות במשבר הנוכחי", אומר חסין. "אנחנו יודעים שאף אחד בעולם עדיין לא פיתח שיטה לתזמן את השווקים, לכן הדגש שלנו הוא באנליזה מעמיקה, הון אנושי ותהליכי עבודה נכונים".

את הדברים האלה מחזקת קרן דנציגר, מנכ"לית חברת ניהול התיקים של הראל פיננסים. "המאמצים הגדולים שעשינו להגיע לכמה שיותר לקוחות בתחילת המשבר ולהכין אותם גם לבאות, היו אחד הדברים שאפשרו לנו לנצל את ההזדמנויות שנוצרו בשוק לאחר מכן". לדבריה, "באופן מאוד טבעי היו הרבה מאוד חששות של לקוחות, אבל בדיוק בשביל זה יש לך מנהל תיקים בזמנים כאלה. אנחנו מאמינים שהשירות האישי הזה והיכולת להיות שם בתקופות כאלה הוא היתרון הגדול של המוצר שלנו".

הראל פיננסים נהנית גם מהעובדה שהיא חלק מקבוצת ביטוח ופיננסים מהגדולות והיציבות בישראל. לדברי קדם, " אנו, בהראל פיננסים, מצליחים להתמקד בעובדינו ובלקוחותינו, במיוחד בתקופות מאתגרות כאלה, בזכות גיבוי מהבעלים, מהדירקטוריון הדומיננטי, מיו"ר מעורב שמתווה את הדרך, וממנכ"ל הקבוצה. על כך אני מברך ומודה".


(1) על פי תוצאות טקס נבחרי שנת 2019 של "עדיף" מיום 9.12.19. עדיף תקשורת בע"מ, היא חברת התקשורת המובילה בישראל בתחום הביטוח והחיסכון ארוך הטווח. החברה מרכזת עבור פעילי הענף את כל החדשות, המידע, הידע והכלים הנדרשים להם לעבודתם. לעדיף מערכת חדשות מקצועית, עצמאית ואובייקטיבית. השירות או המוצרים אינם מתאימים לכל משקיע והאמור בפרסום אינו מהווה הצעה ו/או המלצה להצטרפות לשירות ו/או לרכישת מוצר, כאמור. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות הניתן באופן פרטני על פי צורכי הלקוח.

בתמונה הראשית: נבחרת ההנהלה של הראל, צילום: אלעד קליג

BrandVoice הוא מותג התוכן השיווקי של פורבס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.