Forbes Israel Logo

"תתרגלו, אני איש עסקים": עופר עיני על חייו החדשים

זמן קצר לאחר פרישתו מההסתדרות הקים עופר עיני את חברת OQ (ראשי תיבות באנגלית של "עופר שאלות"). "אוהבים לשאול אותי הרבה שאלות, ואני עונה", הוא מסביר. ואכן, מאז הצטרפותו כיועץ להנהלת בנק דיסקונט, שהפכה אותו לשק חבטות, עיני באמת נשאל הרבה מאוד שאלות.

עד היום הוא סירב להתייחס לפרסומים. בשבוע שעבר שב מארה"ב מירח דבש עם זוגתו רוית, וחש בשל להסביר ולספר על מה שעבר ועל תחושותיו מאז פרש מההסתדרות. "אני היום איש פרטי שיצא למגזר העסקי. הודעתי עם פרישתי שאני הולך לעסקים ולא לפוליטיקה או למגזר הציבורי. צריך להתרגל לזה שאני לא חייב דין וחשבון לאף אחד. עד היום שתקתי. אני מדבר כי אתה תכתוב בכל מקרה", הסביר עיני את שבירת שתיקתו.

שוחחתי עליך עם הרבה אנשים. אפילו חברים שלך התפלאו איך עברת בבת אחת מתפקיד מגן זכויות העובדים לצד השני של המתרס, ואתה מציע את שירותך נגד העובדים.

"קודם כל, אני לא נגד העובדים", הוא משיב, "בוא אעשה לך סדר. כבר בסוף 2013הודעתי שאני פורש למגזר הפרטי. המועד נקבע לפברואר 2014, אבל בגלל אילוץ משפטי דחיתי את הפרישה ל־1 ביוני 2014. הסכם הריטיינר שלי עם דיסקונט נכנס לתוקף ב־1 בנובמבר 2014, ובימים אלה אני מפלס את דרכי כאיש עסקים. תגיד לי, מה לא בסדר?".

לא בסדר המעבר החד. אולי היה כדאי שתגזור על עצמך תקופת צינון של לפחות שנה?

"צינון על מה? אפילו לשרי ממשלה אין צינון של יום אחד כשהם עוזבים, וכך היה עד היום גם בהסתדרות. אני יכול להבטיח לך שגם אם הייתי מחכה שנה, הביקורת לא הייתה נפסקת".

איך הגיעה אליך ההצעה מיו"ר הדירקטוריון יוסי בכר?

"הבנק התכוון להוציא הודעה מסודרת, אך יום לפני כן הסיפור דלף. מנכ"לית דיסקונט לילך אשר־טופילסקי, שאני מעריך אותה מאוד, פנתה אלי בהצעה לייעץ. היא רוצה ללכת עם העובדים בטוב וביקשה לנצל את הניסיון שלי. הסכמתי אבל הצבתי שני תנאים: שלא אשב במו"מ ישיר מול הוועד ושאקבל את הסכמת העובדים למינוי. שני התנאים מולאו. כשהכל היה סגור נתתי את האור הירוק. אני מקווה שנוכחותי תתרום לשקט ביחסי העבודה בבנק".

כמה תרוויח?

"זה עניין פרטי שלי, ואני לא רוצה להיכנס למספרים. מה שפורסם (50 אלף שקל – י"ש), זה פחות או יותר המספר הנכון".ריקי בכר, יו"ר ועד עובדי דיסקונט לשעבר, אישר בתגובה לפנייתי את דברי עיני. "יו"ר ההסתדרות אכן שוחח איתי, ואני יודע שהסכמת הוועד למינויו כיועץ להנהלת הבנק ביחסי העבודה אכן ניתנה".

גם בדיסקונט סירבו להתייחס לתנאי ההעסקה והבהירו: "הבנק שכר את שירותיו של עופר עיני לייעץ ביחסי העבודה. עיני מביא איתו ניסיון רב־שנים כמנהיג עובדים וכאיש ציבור. הבנק משוכנע שתהיה לו תרומה בנושא".

אריאל יעקובי, מזכיר הסתדרות עובדי המדינה, אומר על כך: "סנדלר שסיים לעבוד פותח סנדלרייה ולא חנות מכולת. זה מה שעיני יודע לעשות. הוא מבין ביחסי עבודה ואין סיבה שלא יעסוק בכך. אבל אני מסכים שיש בעיה מסוימת של טיימינג".

עיני. "אני יודע בדיוק מי עומדים מאחורי הסיפורים ומי מפעיל את התקשורת" | צילום: מרק ישראל סלם

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר וחברו של עיני, הקים איתו חברה לאספקת גז. הקשרים נוצרו כשהשניים הובילו יוזמות להעלאת שכר המינימום, שיפור בתנאי עובדי הקבלן ושולחן עגול עם הממשלה שסייע במניעת שביתות. "היום כולם אוהבים לשנוא את עיני וזה נובע מקנאה", אומר ברוש, "עיני הוא אדם חכם שידע להבחין בין העיקר לטפל. ההצלחה של שיתוף הפעולה בינינו נבעה מכך שראינו את האינטרס המשותף של העובדים, של המעסיקים ושל המשק".

איך נולדה החברות ביניכם?

"הקשר בינינו הוא אכן חברי", אומר ברוש, "זה לא שאנחנו יוצאים יחד לבלות אבל ביקרנו בבתים אחד של השני. אחרי חודשים של מגעים ושיחות נפש נוצרת חברות. תמיד ידענו שבסוף נסתדר ושבעתיד נעשה משהו משותף.

מיזם אספקת הגז נולד לאחר שעם פרישתו מההסתדרות הוא הציע שותפות. מדוע שלא תהיה עוד חברה שתתחרה בחברות הוותיקות ותקנה גז מתשובה? תגיד לי, מה רע בזה? יש אנשים רעים שלא מפרגנים. הם רוצים שעיני ילך לחוג מקרמה?".

גם עיני מודה שהקשר שלו עם ברוש חברי, ובגלל זה הצטרף אליו למיזם הגז. "כשיצאתי למגזר העסקי נולד הרעיון של אספקת הגז שנקנה מתשובה. אלה שמדברים בעד תחרות צריכים לעודד תחרות בחברות הוותיקות. את תשובה לא הכרתי קודם, והקשר נוצר אחרי שפרשתי".

רואה החשבון ראובן שיף, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון, סבור כי עיני יצליח היטב בעסקים. "עיני בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה, בעל כושר תפיסה אדיר ויכולת אנליטית יוצאת דופן. הוא נכנס להסתדרות עם קופת גירעונית ולאחר שקודמיו התדפקו על דלתות הבנקים הוא סיים את תפקידו עם עודפי כספים", אומר שיף.

ואכן, עם מינויו עמד גירעונה של ההסתדרות על 1.6 מיליארד שקל. כשעזב השאיר קופה של 850 מיליון שקל ורווחים הנאמדים ב־200־250 מיליון שקל בשנה. הצטרפות אלפי חברים חדשים לאיגוד המקצועי מסבירה את השיפור הדרמטי.

הטענות נגדך אינן פוסקות. ביקרו בחריפות את תנאי פרישתך מההסתדרות ואת זה שקיבלת 3.5 מיליון שקל. תקפו אותך על המעבר לבנק דיסקונט ואת החתונה הראוותנית. אחרים טוענים שניהלת את ההסתדרות כאילו הייתה הממלכה הפרטית שלך.

עיני: "אני יודע בדיוק מי עומדים מאחורי הסיפורים ומי מפעיל את התקשורת. אלה גורמים אינטרסנטים ומתוסכלים, שפועלים מתוך קנאה וצרות עין. התקשורת צריכה להפנים שאחרי שפרשתי אני איש עסקים לכל דבר ועניין שזכאי לפרטיות".

שלום, אודי ניסן. כמי שהיה מנהל רשות החברות הממשלתיות והממונה על התקציבים לשעבר וכיום יו"ר דלק ישראל – מה אתה חושב על עופר עיני?

ניסן: "אני מעריך אותו מאוד למרות כל הריבים והוויכוחים שהיו בינינו. לא תמיד אהבתי את התמיכה שלו בוועדים הגדולים, אבל אלה אילוצים. כשהעלינו את שכר המינימום בשתי פעימות תמורת דחיית תוספות השכר, הוא הוכיח דאגה לחלשים. הוא ידע תמיד לאזן בין האינטרסים של העובדים לטובת המדינה".

שיף. עיני יצליח היטב בעסקים | צילום: יח"צ

ומה אתה אומר על המעבר שלו למגזר העסקי? ניסן: "אין לי איתו היום שום קשר עסקי פרטי ואין לי מה להגיד על כך. אני יכול לדבר על תכונות האופי שלו ולקבוע שאיתו דיל זה דיל וסיכום זה סיכום. אין הפתעות. כשהעביר החלטה הוא עמד בסיכום. אם קרה לעתים רחוקות שסיכמנו משהו אבל אז התחרט, זה נעשה בהוגנות בלי ללכת סחור סחור. ניהלתי מגעים עם הרבה גורמים, אבל היכולת שלו יוצאת דופן. יש לו אינטואיציות מדהימות".
אחת הביקורות החריפות נגד עיני נגעה כאמור למענק הפרישה, שהסתכם ב־3.5מיליון שקל. לפני שהגיע להסתדרות הוא עבד במס ההכנסה בבאר שבע וכשפרש רצה לשמור על רצף זכויות.

בסופו של דבר, ולנוכח רגישות העניינים, הוחלט בהנהגת ההסתדרות להעביר את הסוגיה להכרעת נשיא בית הדין לעבודה לשעבר סטיב אדלר. האם בשורה התחתונה אתה מרוצה מהחלטת השופט, אני שואל את עיני. "לא!", הוא מפתיע ומגיב בהרחבה על סיפור הפנסיה.

"עבדתי ברציפות במשך 32 שנים. לא היה יום שלא עבדתי בו. בשנת 1999, כשפרשתי משירות המדינה, יכולתי לקבל פנסיה עד יום מותי, אבל בחרתי ברצף זכויות כפי שמאפשר החוק. ב־2003 החוק שונה, אבל השינוי לא היה אמור להיות רטרואקטיבי.

"הייתי בטוח שאקבל פנסיה מוקדמת עבור 32 שנות עבודה. זה מה שקיבל עד היום כל ראש מרחב בהסתדרות. אבל אבי (ניסנקורן – י"ש) החליט להעביר את הסוגיה להכרעת השופט אדלר. לצערי הרב אדלר פסק נגדי והפכתי לעובד היחיד שעבד 32 שנים אבל קיבל פנסיה חלקית. הגיעו לי תשלומים נוספים שלא קיבלתי עבור 17 שנות עבודה שירדו לטמיון.

לא היה עוד מקרה כזה בהסתדרות. לו הייתי ממשיך לפוליטיקה ונבחר כח"כ, כמו שמרבית קודמי בתפקיד עשו, רצף הזכויות היה נשמר ולא הייתי נפגע".

ניסיתי להצליב את הדברים עם יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, אבל זה סירב להתייחס לשאלות בענייני עיני.מדוע לא תבעת את ההסתדרות, אני תמה מול עיני. מדובר בהרבה מאוד כסף. עיני: "נשמה, בחיים לא אעשה דבר כזה. נראה לך שאני אתבע את ההסתדרות? גם ככה נדמה לי שעל הסיפור יש התיישנות. אחי, אכלתי אותה. הפסדתי מיליוני שקלים. נודע לי על החלטת השופט כשהייתי בירח דבש בארה"ב".

"זה מה שמגיע לי?", ממשיך עיני, "לקחתי הסתדרות שהייתה על הקרשים, הרמתי אותה והפכתי אותה למוסד בועט ורלוונטי. קידמתי את שכר המינימום, פנסיה לכל עובד, דאגתי שעובדי קבלן יקבלו גם מתנות לחג וקרן השתלמות. טיפלתי בכל המשברים במשק. הפתיע אותי באיזו מהירות שכחו מה עשיתי בשביל העובדים. אבל אני לא דואג. את זה אף אחד לא ייקח ממני".

קודם הזכרת זכויות נוספות שהגיעו לך ולא שולמו לך. למה התכוונת?

מחלה שלא שולמו במלואם. קיבלתי פיצויים חלקיים. אתה יודע כמה ימי חופשה צברתי? יותר מאלף. הגעתי לעבודה בכל יום שישי כשכולם היו בחופשה. אתה יודע כמה ימי חופשה קיבלתי בפועל? 87 בלבד. את מענק ההסתגלות שקיבלתי כולם קיבלו לפני. מה מיוחד בכך? תשאל כאלה שהועסקו בהסתדרות כמו רחל תורג'מן, גבי לילך ואחרים. כולם קיבלו מענקי הסתגלות. יו"ר הכנסת מקבל 18 חודשי הסתגלות, אז מה מיוחד בזה שגם אני קיבלתי? אפילו מזכירה לא השאירו לי. ביום חמישי עשו לי מסיבת פרידה וכבר ביום ראשון לא היה מי שיענה לטלפונים".

מה גובה הפנסיה שלך היום?

"יוצא לי 19 אלף שקל ברוטו לחודש. תגיד בעצמך אם זה סביר למי שהיה יו"ר ההסתדרות ועבד 32 שנה בשירות הציבורי. על מה כל הרעש? מה, קיבלתי 200 אלף שקל לחודש? תחשוב מה היה קורה אם לא הייתי הולך למגזר העסקי והייתי צריך לחיות רק מהפנסיה הזאת".

איש התקשורת רונן צור המייעץ ליו"ר ההסתדרות הנוכחי ייעץ גם לעיני. שאלתי אותו מה יש בעיני שמעורר כל כך הרבה אנטגוניזם ומדוע נהנים לחבוט בו. צור: "התחלתי לעבור עם עיני ב־2011. המעבר שלו לשוק הפרטי היווה במקומות מסוימים בתקשורת ואצל אנשי עסקים הזדמנות לפגוע בו ולסגור חשבון על דברים שעשה למען העובדים ושאולי לא מצאו חן בעיני אנשים. היו שחשבו שאולי הוא צריך ללכת ללשכת התעסוקה כדי לחתום על אבטלה. לא נעים לחטוף את הביקורת, אבל הוא מסתכל קדימה".

מדוע הוא דחה את פרישתו מההסתדרות שהייתה אמורה להיות כחצי שנה לפני מועד שפרש בפועל?

צור: "עיני באמת שקל לפרוש מוקדם יותר, אבל זמן קצר לאחר מכן התקיימו הבחירות להסתדרות. קמפיין ההצטרפות להסתדרות היה בשיאו, והוא לא רצה לטלטל את הספינה".

תודה שזאת הייתה טעות לעבור מתפקידו כמגן העובדים לצד השני של המתרס, מה שחיזק את הטענות על קרבתו לטייקונים.

"בישראל התקבעה מעין תובנה שאם אתה בתפקיד מסוים, אתה חייב לשנוא את היריב מולך. אצלנו פשוט לא אוהבים לפרגן".

חזרה לעיני. האם יצרת קשרים עם אנשי עסקים כמו נוחי דנקנר, בינו צדיק, יצחק תשובה ואחרים כדי שאולי יחזירו לך לאחר פרישתך? אני שואל את מזכ"ל ההסתדרות לשעבר.

עיני: "תגיד, על מה אתה מדבר? זאת עוד אגדה. את יצחק תשובה הכרתי אחרי שפרשתי מההסתדרות. עם נוחי דנקנר אני במערכת יחסים טובה, אבל הקשר איתו התחיל בכלל דרך חיים גבריאלי שהכרתי כשהיה עוזר פרלמנטרי של בייגה שוחט. אף פעם לא הציעו לי בזמן נוחי דנקנר עבודה באי.די.בי, וזה היה נכון גם כששקלתי פרישה מההסתדרות בפעם הראשונה".

לאחר פרישתך נבחרת ליושב ראש ההתאחדות לכדורגל. את משחקי הנבחרת הראשונים לא ראית. פרשני הספורט לא אהבו את זה. מה בכלל חיפשת בהתאחדות?

"מה, גם זה לא בסדר? תגיד לכל המבקרים שאני עושה את התפקיד בהתנדבות ויש לי הרבה מה לעשות כדי שהמוסד יצליח. לא ראיתי את המשחקים כי הייתי בירח דבש. גם על זה אני צריך להתנצל? במשחק הנבחרת נגד בוסניה השבוע הייתי. אני מקווה שהנבחרת תצליח ותעפיל למשחקי היורו".

יש לי שאלה אישית, ואני מתנצל מראש על כניסה לפרטיות שלך. בתקשורת ביקרו את אופי החתונה שלך. נטען שהיה מדובר במפגן ראוותנות וסמל לקשרי הון־שלטון. בדיעבד אתה מתחרט? אולי באמת היית צריך להסתפק במשהו צנוע יותר?

"אתה יודע מה? טוב שאתה שואל. היו כתבים שפנו לאורחים שהגיעו לחתונה שלי ושאלו מדוע באו לאירוע ומה הקשר שלהם אלי. התחתנתי עם מי שאני אוהב על פי דת משה וישראל. זכותי לחגוג את האירוע בדיוק כפי שאני רוצה ואף אחד לא יגיד לי איך לחגוג. הביקורת חצופה ונובעת מצרות עין, אם לא מעבר לזה. דיברו על מתנות של אלף שקל. הרוב הגיעו עם צ'קים של 300 שקל וגם עם פחות, אבל מה זה משנה? זה לא העיקר. העיקר שעכשיו אני מאושר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן