Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

רוכב על ההצלחה

רגע לפני שהוא חוזר ליפן, פונה איש העסקים הישראלי-יפני, טוני לוי, גם לכיוונים חדשים: הוא מרצה באוניברסיטאות, מחפש את דור העתיד של מעצבי התכשיטים וכשמדובר בעסקים – הוא הולך בעיקר ...
BrandVoice

את הפגישה עם טוני לוי אנחנו עורכים בבית קפה, סמוך לחוף ימה של תל אביב. מזג האוויר האביבי מאפשר לעשרות בני אדם לחלוף על פנינו, כשהם רכובים על קורקינטים ממונעים, אם תרצו – הדרך החדשה להתנייד בערי המרכז הצפופות. כשנשאל את לוי על הנושא, הוא מיד יספר מדוע הצטרף לאחרונה כמשקיע למיזם הישראלי הראשון שמפעיל קורקינטים שיתופיים – Leo.

הוא החליט להשקיע בשוק התחרותי הזה לאחר שהבין את הצורך על בשרו. הוא מספר שהקורקינט הממונע שינה לו את החיים, ומלבד זאת פורס את משנתו: “אני מאמין בעולם ירוק ושיתופי”, אומר לוי. “הפקקים הרבים, זיהום האוויר שרק מתגבר, אפילו בניית הרכבת הקלה בתל אביב זה משהו שמשחק לטובתנו מבחינה עסקית”.

איש העסקים טוני לוי מחלק את חייו בין יפן לישראל. למרות שאת מרבית עסקיו הוא עושה ביפן, הוא לא שוכח היכן גדל ומשקיע מדי פעם גם בעסקים ישראלים. “מגיעות אליי המון הצעות. מסטארט-אפים בתחום האנרגיה, הבלוקצ’יין ועד קנאביס ומשקפי שמש. כולם רוצים שאני אגשים להם את החלומות, אבל אני הודף את רוב ההצעות ומשקיע רק במה שאני מאמין בו באמת, מה שמוחשי בעיניי”.


“חייב לעלות כיתה”

הוא גדל בראשון לציון, “על הים”, לדבריו, למשפחה מהמעמד הבינוני, עם אבא ספר ואמא עקרת בית. הוא מספר כי בתור ילד תמיד קיבל את מה שרצה ולא היה חסר לו כלום. את דרכו העסקית החל ביפן, כשנסע אחרי הצבא למכור תכשיטים בעגלות.

אחרי התחלה קשה, החל המזל להאיר לו פנים. פתאום החל לנהל צוות של מוכרים, כשכמה עגלות תכשיטים בבעלותו. מאוחר יותר החל לפתוח חנויות תכשיטים וכיום מונה רשת התכשיטים שהקים, Bless, חמישים סניפים. לוי גם מציין כי לאחרונה רכש שתי רשתות תכשיטים יפניות שהתחרו ב-Bless. כמו כן, מחזיק לוי בבעלות מלאה על מפעל תכשיטים.

לוי. “לא אוהב להיות שגרתי” | צילום: אפי יוספי, גיגי הפקות

לוי מסביר כי תמיד נמשך לתחום העיצוב ומגיל קטן הוא אוהב תכשיטים. “אני לא אוהב להיות שגרתי. כיף להיות שונה בקטע טוב. כשעברתי מהעגלות לחנות הכנסתי בהתחלה את אותה הסחורה שהייתי מוכר בעגלות, אבל מהר מאוד הבנתי שאני חייב לעלות כיתה. אני רואה תכשיטים במגזינים שונים ואומר ‘כזה אני רוצה בחנות’. הייתי מדבר עם הספקים ומזמין”.

גם בעסקים הוא חייב כל העת “לעלות כיתה”, כדבריו. ב-2011 הכניס את רשת הטיפוח הישראלית ללין גם ליפן. בפתיחת הרשת הוא השקיע 1.5 מיליון דולר וב-2016, כשמספר חנויות הרשת נושק ל-40, מכר לוי 70% מאחזקותיו בללין היפנית לפי שווי של 35 מיליון דולר.

למרות שטוני משקיע בפרויקטים מתחומים שונים – משנתו העסקית נשארת זהה. הוא הולך אחרי הלב ומאוד חשוב לו להשקיע יחד עם אנשים הגונים. ההגינות הזאת, שלוי כל כך שואף לה, הגיעה אחרי שפעמים רבות ניסו לנצל את רוחב הלב שלו. “בגלל שאני טס הרבה, יצא לא פעם שהייתי משלם מראש בכל מיני עסקאות. תמיד יש את הנשמות הטובות שסיפרו לי אחר כך שדיברו אליי מאחורי הגב ואמרו שאני פראייר. בגלל זה מאוד חשוב לי לעשות עסקאות עם אנשים הגונים”.


Win-Win

עסקאות נדל”ן לא זרות ללוי והוא עורך כאלה כבר שנים רבות גם בישראל וגם ביפן. רק ברחוב הירקון בתל אביב ישנם כמה נכסים בבעלותו, והוא לוקח אותנו להתרשם מנכס שרכש לפני כשלוש שנים ובימים אלה הוא משפץ: דירה במלון דירות השוכנת במבנה בן מאה שנה שעבר שיחזור ותוספות בנייה. “זו אמנם דירה, אבל יש פה ווייב של מלון”, אומר לוי.

ביפן מחזיק לוי חברת נדל”ן המתמחה בדירות קטנות להשקעה. הוא מחפש את הדילים הנכונים ומשקיע בהם. לאור ניסיונו בעסקאות מהסוג הזה, יודע לוי לשים את האצבע על התמורות בתחום הנדל”ן בארץ ובעולם. “פעם, איפה שהיית זורק חכה בישראל, היית עושה כסף. כמו אדמה פורייה. היום, השוק הישראלי רווי. ולכן צריך להיות גאון ביזמות כדי להצליח היום עם נדל”ן ישראלי. ניסיתי את מזלי בתחום הנדל”ן בישראל, אבל פה הרשויות מקצצות לנו את הכנפיים”, הוא אומר.

“אני אוהב Win-Win, אבל בארץ הוא לא באמת עובר באמצע”, מדגים לוי עם הידיים. “אני לא אוהב את האגרסיביות הישראלית. יש אנשים שאומרים לך Win-Win, אבל בפועל זה בכלל 30-70″. לוי מאמין שיש כוח קנייה בישראל בתחומים מסויימים, אבל ה”אל תדאג – יהיה בסדר” מלחיץ אותו.

אז מה בכל זאת מושך אותך לעשות עסקים בישראל?
“ישראל היא הבית והנגישות כאן היא מאוד נוחה, הכל קורה כאן מהר מאוד. הנגישות והנוחות גורמות לי להפוך כל אבן ולראות אולי אני יכול למצוא עסקים שמעניינים אותי. אני מחפש ואולי כן אמצא עסקה נוחה עם אנשים שיש לי תחושה טובה לגביהם”.

ללוי חשובה מאוד תחושת הביטחון בעסקים, אך גם חשוב לו ולשותפיו לקדם אג’נדות חברתיות. “אנחנו נמצאים בדור הסלפי ומאז שאנחנו משתמשים בסמארטפונים הפכנו להיות מאוד אנוכיים”, מסביר לוי. “אולי הגיע הזמן שנתחשב קצת בזולת, נהפוך להיות שיתופיים יותר, בתחומים רבים, וכך נחזור להיות יותר חברתיים, כמו פעם”. כך, במיזם הקורקינטים בו הוא שותף, הוא מנסה להטמיע את אותם הערכים הללו. כמו כן, הם מתכוונים לפרוס קורקינטים גם בפריפריה “כי גם להם מגיע”.


“מייצג מותגים שאני אוהב”

היזמים הישראלים שפונים לטוני לוי מנצלים גם את קשריו ביפן. למשל, במיזם הקורקינטים השיתופיים, Leo, בוחנים אפשרויות התרחבות לאסיה, אז יוכל לוי להפעיל את קשריו ויכולותיו באזור. לוי צופה לכך עתיד משום שהוא מבחין גם בצורך העולה אצל היפנים בתחבורה שיתופית ומרגיש שזה הדבר הבא. “בטח גם המותג טויוטה החל כמוני. חברה קטנה שזיהתה צורך והתפתחה למימדי ענק. מי יודע, אולי אני הטויוטה הבא”, הוא אומר בחיוך.

הוא מאמין במותגים. במיוחד באלה שהוא מכיר. חברת אלקטרה מוצרי צריכה, יבואנית מותג מזגני היוקרה Daikin, פנתה ללוי כדי שיפרסם את מוצרי החברה בישראל. בימים אלה מצטלם לוי לקמפיין שישודר בטלוויזיה, יקודם בפלטפורמות דיגיטליות ויתכן שאף נראה את תמונתו של לוי מככבת על שלטי חוצות לצד נתיבי איילון.

לוי. “אני רואה תכשיטים במגזינים ואני אומר – כזה אני רוצה בחנות” | צילום: אפי יוספי, גיגי הפקות

“את צביקה שווימר, מנכ”ל אלקטרה מוצרי צריכה, אני מכיר עוד שהיה מנכ”ל ללין. הוא האמין בי אז, כשחתם איתי על חוזה הזכיינות להקמת ללין יפן”, מספר לוי. “כשהתקשר אליי וסיפר לי שהוא רוצה שאהיה הפרזנטור של Daikin צחקתי בטלפון. ‘אני לא שחקן ולא דוגמן’ אמרתי לו. אבל הוא אמר שמבחינתו אני איש שמייצג מותגי יוקרה, ואין הרבה כאלה בישראל. בהתחלה סירבתי, אבל בגלל  שאני גם מפרסם מותג שאני מאמין בערכים שלו, וגם בזכות סגירת המעגל – הסכמתי בסופו של דבר”.

וכך, דווקא האיש שמבלה זמן רב ביפן, הופך לכוכב ישראלי. בשעתיים שאנחנו יושבים יחד עם לוי בבית הקפה, העוברים והשבים בוחנים מהיכן הוא מוכר להם, מעטים אף שואלים לשלומו. לוי גם מוכר בזכות אוסף מכוניות היוקרה שברשותו. את חלקן הוא מחזיק ביפן, את האחרות בישראל. לא פעם נצפה לוי בהשקות נוצצות של רכבי יוקרה.

“מותגים שאני אוהב – אני מייצג ללא תמורה כספית”, הוא אומר. ובצירוף מקרים מעניין מגיעה שיחת טלפון מנציג פרארי ישראל. אחרי השיחה יסביר טוני: “הם משיקים בקרוב דגם חדש באיטליה. מזמינים רק VIP כדי להשתתף בהשקה. כאן, בישראל, אני מחזיק 2 דגמים שלהם. אני ועוד מישהו מהצפון היחידים שמחזיקים ברכבים הכי יקרים של פרארי בישראל”.

הפרסום הזה עושה לך טוב?
“לא אשקר, זה נחמד. זה מאוד מחמיא לי שרוצים אותי ושפונים אליי. אנשים רואים בי מישהו שמייצג את ההצלחה, בגלל כל העסקים שעשיתי ביפן. נהייתי מוצר בלי שארצה להיות כזה. אני כיוונתי ימין – קיבלתי שמאל. פתאום ביום בהיר אחד אומרים לי שרוצים לקנות אותי. את טוני לוי”, הוא מסביר אבל גם מספר כיצד הגיע למצב שהוא מחליף מספרי טלפון בתדירות גבוהה מרוב פניות אליו.

איזו עובדה לא נכונה פורסמה לגביך?
“אומרים עליי הרבה דברים לא נכונים. יש כאלה שחושבים שאני הומו בגלל העיסוק הגדול באופנה והעובדה שאני לא נשוי. יש שקוראים לי שחצן בגלל הרכוש שיש לי. ‘אז מה אם יש לך פרארי, למה אתה צריך להצטלם איתה כל הזמן?’, שואלים אותי. זה כמו שתשאל דוגמנית למה כל היום היא מצטלמת לקמפיינים של הלבשה תחתונה. ואני אומר, כמו שזו העבודה שלה – כך זו העבודה שלי. לא בכל עבודה אתה מרוויח כסף, יש עבודות שבהן אתה מרוויח הרגשה טובה”.


“אוהב את השיבוט”

לוי גם משקיע מזמנו ומהונו בהכשרת דור העתיד של מדינת ישראל והוא מרצה בהתנדבות במגוון מוסדות אקדמיים כמו אוניברסיטת חיפה, המרכז הבינתחומי הרצליה וכן במכללת שנקר. בהרצאותיו מספר לוי את סיפורו האישי הכולל הרבה יזמות שכרוכה גם בהקרבה.

הוא לא מרצה מוסמך ולא מתיימר להיות כזה. הוא מספר שהמוסדות האקדמיים אוהבים את האותנטיות, את העובדה שחווה על בשרו חוויות רבות שאפשר ללמוד מהן. 

בנוסף, בשל עיסוקו רב-השנים בעולם האופנה והעיצוב, החליט טוני לתרום לשנקר מלגות לימודים וכן הכריז שם על תחרות עיצוב תכשיטים בה יזכה המקום הראשון בכרטיס טיסה ליפן. “אני אוהב את שיתוף הפעולה ואת הבדלי התרבויות בין היפנים לישראלים. אני אוהב את השיבוט. את הלא שגרתי”, אומר לוי ותוהה אולי ימצא מעצב בעל כישרון שיתחיל לעבוד ב-Bless ויביא לשם את הרוח הישראלית.

לוי בביתו בראשון לציון | צילום: אפי יוספי, גיגי הפקות

טוני לוי הפך להיות גם אורח קבוע בתוכניות טלוויזיה. הוא מספר ששמו תמיד נקשר עם יוקרה ולייף סטייל, ובימים אלה מצטלמות כמה סדרות בכיכובו. בקרוב תעלה סדרה של נועה תשבי בערוץ “החיים הטובים”, שם ישמש לוי כיועץ קבוע בתחומים עסקיים לאורך פרקי הסדרה. כמו כן, פרק בסדרת “יום בחיי” יעסוק בחייו.

אז יתכן שבקרוב נראה אותך מככב בסדרת ריאליטי?
“היו מגעים עם ‘הישרדות’, ‘האח הגדול’, עשיתי סימולציה ב’כרישים’, אפילו פנו אליי ממאסטר שף, וכשאמרתי שאני יודע להכין רק את הדג המרוקאי של אמא שלי – אמרו לי ‘תבוא בשביל הצבע ותיפול’. אבל לא. אני אוהב מאוד לשלוט בחשיפה וגם בחיים”.

המירוץ למיליון פנו אליך?
“בשביל מה? יש לי יותר ממיליון”.