שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

47# ג'ידא רינאווי זועבי

פעילה לקידום רשויות מקומיות ערביות

לפני עשר שנים הקימה ג'ידא רינאווי זועבי את אינג'אז, מרכז מקצועי לקידום הרשויות המקומיות הערביות. בתפקידה כמנכ"לית הארגון פיתחה קשרים מקצועיים בין הרשויות המקומיות הערביות ובין הפקידות הבכירה של משרדי הממשלה השונים.

לרינאווי זועבי, יועצת ארגונית בהכשרתה, תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בספרות. היא פעילה חברתית למען שוויון מגדרי ומתנדבת כחברת ועד הנהלה במכללת רופין, חברה בוועדה להנגשת זכויות סוציאליות של משרד המשפטים, חברה בוועדה הבין-משרדית בנושא העלאת גיל פרישה לנשים של משרד האוצר וחברה בשולחן עגול לתוכנית חירום לאומית של משרד ראש הממשלה.  כמו כן היא מנטורית בתוכנית שגרירי רוטשילד וחברת הנהלה בעמותה הערבית מרים – מאבק נגד סרטן השד. ב-2015 קיבלה את אות אביר השלטון המקומי.

בימים אלו היא מקימה מיזם חדש, קרן פילנטרופית להשקעות חברתיות בחברה הערבית, שאמורה למנף תקציבי תמיכות ממשלתיים בתחומי רווחה, חינוך, סביבה ובריאות, הניתנים לרשויות מקומיות ועמותות ערביות.

מגדלור ההגות האסלאמית

חוויה שעיצבה אותי: "גדלתי במשפחה תומכת ומעודדת בנצרת של שנות ה-80. אז היא היתה עיר קטנה, אך עמוסה במוסדות תרבותיים – תיאטרון, סינמטק, ספרייה ומרכזי נוער, והחיים בה היו נוחים כמו בבועה. המפגש הראשון שלי עם הישראליות היה בעצם באוניברסיטה העברית, שם חוויתי לראשונה מה זה להיות מיעוט בתוך רוב. גם התחלתי להבין את המשמעות האמיתית של הערכים שכולנו מצהירים עליהם – שוויון, צדק וכבוד. אז החלטתי שהעתיד שלי יתמקד בעשייה למען שוויון, צדק וכבוד עבור כלל האזרחים".

מה הייתי רוצה לשנות בארץ: "על אף שקיימים הרבה מאוד תחומים ומאבקים שנשים ערביות ויהודיות יכולות לשתף בהם פעולה – זה לא קורה מספיק. שכר שוויוני והוגן, מעונות יום, השפעה מגדרית על מעגלי קבלת ההחלטות הציבוריים ועוד. זהו נושא שיש לקרוא ולעשות למענו".

מה מחזק אותי: "לפני כ-15 שנה, כשנכנסתי לזירה המוניציפאלית הערבית והתחלתי לעסוק בנושאים כבדי משקל, כגון תקציבים וניהול פיננסי, תכנון בנייה ופיתוח כלכלי, היו מעט מאוד נשים בתחום. כעת כמעט בכל כנס או אירוע הקשור לשלטון מקומי ערבי אני פוגשת נשים ערביות צעירות, מקצועיות, שמתמצאות בעולמות תוכן מורכבים ביותר. זה ממלא אותי בגאווה".

דמות מעוררת השראה: "למצער הוא המצב, שהפילוסופיה המערבית אינה מוקירה ואינה מכירה מספיק את ההגות האיסלאמית, ובמיוחד זו אשר התפתחה בימי הביניים בבגדד, בדמשק, בקהיר ובאנדלוסיה. אחד הפילוסופים המופלאים שהניח יסודות הגות איסלאמית באנדלוס היה איבן רושד, ובאנגלית Averroes. איבן רושד הוא דמות מעוררת השראה, מבחינתי, מכיוון שהוא חיזק את העקרונות הפילוסופיים של תחומי החינוך, התרבות והפוליטיקה בערכים הומניים, כגון צדק, שוויון וכבוד האדם".