אופנה מצליחה לפעמים להיות באמת אמנות נשגבת. לעתים נדירות יותר היא מתיימרת גם לשנות את העולם. כזאת היא האופנה של מיכל הידש, בוגרת מרנגוני, בית הספר היוקרתי לעיצוב אופנה במילאנו, שבשנים האחרונות יצרה קולקציה עם אדריכל פלסטיני ועיצבה סדרה שהוצגה בשבוע האופנה בניו-יורק ומתבססת על מילים של תקווה, שאספה מפליטים במחנות ביוון.
השנה היא גם זכתה ב-Fashion Humanitarian Award, כהוקרה על פעילותה ותרומתה לתעשיית האופנה ולהעלאת המודעות לנושאים כואבים באמצעות יצירת חיבורים בין אנשים לתרבויות. "הבנתי שבדרך כלל אמנות שמדברת על נושאים שהם יותר קשים לנו, זאת אמנות שהיא הרבה פעמים מאוד מדכאת ואפורה", אומרת הידש. "לא נעים לנו להסתכל עליה, יותר קל להתעלם. הקולקציה האחרונה שלי היא הדרך שלנו לעשות את זה מתוך מקום מאוד אופטימי, נאיבי ואוטופי".
המציאות בצד השני
הידש, שנולדה וגדלה בקרית טבעון, עשתה שנת שירות בירושלים ושירות צבאי כמש"קית נפגעים בגולני. עם השחרור התחילה את צעדיה הראשונים בעולם האופנה, בהתחלה בבית הספר המקצועי פרסייס (Precise) ובהמשך במרנגוני. שם, בין היתר, עיצבה את קולקציית Welcome Back God, שהתחילה במחקר של אלף שנות אופנה בעולם היהודי ברחבי תבל. בתום לימודיה זכתה הידש בפרס הראשון בתחרות I-SKOOL"", בחסות חברת האופנה ISKO, מיצרניות הג'ינס הגדולות בעולם.
החיבור בין עיצוב לעשייה חברתית תמיד בער בה, והוא התעצם במהלך הלימודים. "בזמן הלימודים הגעתי לביקור בארץ והתנדבתי עם ילדים מאזור עוטף עזה", היא מספרת. "ראיתי שכל דבר קטן שקורה, הם רצים להתחבא. ראיתי איך זה משפיע עליהם, והתחלתי לחשוב שלילדים האלה יש איזושהי תרבות שאין לי שמץ של מושג מהי. אני לא יודעת איך החיים שלהם נראים".
וכך, מתוך סקרנות, החליטה הידש להבין איך נראית המציאות של אלה שחיים בצד השני, בתוך עזה, והבינה שהדרך היחידה לגלות היא לדבר איתם. "התחלתי לחפש אנשים ולנסות ליצור קשר ישיר כדי להבין מה קורה בעזה, ועל הדרך ספגתי מהרבה אנשים המון שנאה", היא נזכרת. "המשכתי הלאה עד שהגעתי לאדריכל מקסים, שאני לא יכולה לחשוף את שמו. מהרגע הראשון היה ברור שלא צריך לדבר על פוליטיקה, ופשוט דיברנו על תרבות, אמנות, יצירה, מוזיקה, אוכל ונהיינו חברים".
החברות היתה וירטואלית: השניים מעולם לא נפגשו, אך למרות הקושי, נוצרה ביניהם חברות, והאדריכל יצר למענה סדרת שרטוטים ואיורים שמבטאים את הרצון לחלוק עם העולם את האפשרות לדרך אחרת. הידש השתמשה באיורים והפכה אותם לפרינטים, שהשתלבו בבגדים שעיצבה. התוצאה היתה קולקציית Bridging, שמנסה להראות איך שיתופי פעולה בלתי שגרתיים בונים גשרים בין תרבויות ויוצרים דרך חדשה.
פליטים, פלסטינים ואופנה
בשבוע האופנה האחרון שנערך בניו-יורק השיקה הידש את קולקציית הקיץ Bridging Spring-Summer 2018, המבוססת על מילים ומשפטים על תקווה וחלומות, ששיתפו איתה פליטים במחנות שבהם ביקרה באי לרוס שביוון וכאלה המטופלים בבית החולים זיו שבצפת, שבו מתנדבת הידש. "הדהים אותי כמה תקווה יש באנשים האלה. אלה אנשים שאין להם כלום – לא דרכון ולא זהות – הם כלואים. רובם חוו דברים מזעזעים. אין להם מדינה, אין להם לאן לחזור או לאן ללכת", מספרת הידש.
הקולקציה הזאת גם היא תוצר של שיתוף הפעולה שלה עם האדריכל הפלסטיני, בשיתוף הקליגרף מקס נויז. הקולקציה הייחודית, בגדי קז'ואל יוקרתיים, משקפת את הערכים האישיים והמקצועיים של הידש ומבטאת את הסיפור הייחודי של הגברים שעבדו איתה עליה. הקולקציה זכתה להד רב בעולם האופנה, עם אזכורים במגזינים נחשבים, כמו ווג, אל והרפר'ס באזאר. הידש ממשיכה לספר את סיפורה המיוחד באוניברסיטאות ומציגה את הקולקציה בתערוכות שונות.
היום היא עובדת על קולקציות צנועות לנשים דתיות מכל הדתות והתחילה לעסוק בתחום של מידות גדולות ולהתעמק בטכנולוגיה ובחדשנות מבחינת הטקסטיל והעבודה. בקרוב יעלה אתר של המותג שלה – HIDAS – שבו היא תמכור בגדים פרי עיצובה.