נגה מן ויסמין דנסקי

מייסדות QueenB, בנות 27 ו-25

"כשהגעתי לאוניברסיטה והתחלתי את לימודי מדעי המחשב, ביאס אותי לראות שיש מעט נשים שעוסקות בתחום הזה", אומרת נגה מן. מכאן הכל התחיל. לפני שנה מן ושותפתה יסמין דנסקי הקימו את QueenB – תוכנית מלגות, שבה סטודנטיות למדעי המחשב מלמדות נערות בכיתה ח' תכנות. "זאת תעשייה משמעותית, חזקה ומעניינת, ואין בה מספיק ייצוג של נשים", אומרת דנסקי.

במסגרת התוכנית, הנערות מקבלות שיעורי Java אחת לשבוע באוניברסיטה העברית, כאשר עד היום מעל 200 נערות סיימו אותה בהצלחה. ישנה גם קבוצת בוגרות, שממשיכה ללמוד חומר יותר מתקדם.

עבור מן ודנסקי, שילובן של נשים בתחום התכנות לא עוצר רק בנערות. הן גילו שגם סטודנטיות שבחרו ללמוד את הנושא באקדמיה לא מצליחות להשתלב בתעשייה. "ארגנו להן ירידי תעסוקה, האקתונים. החששות שלהן נובעים מהבניות חברתיות, והיה לנו חשוב שהן ילמדו להעריך את זה ויזכרו שהפחד מכישלון לא צריך לעצור בעדן", מסבירה מן.

"המטרה היא לשנות את התפיסות האלה ולעודד את הבנות לעסוק בתחומים האלה. לקחת סיכונים, להעיז ולנסות. יצרנו קהילות של סטודנטיות בירושלים, וגם במכללות, וכרגע יש מעל אלף חברות בקהילה", מסכמת דנסקי.

את מרבית המימון לפעילות הן מקבלות מהרשות לפיתוח ירושלים ומקבוצת PICO. מהתעשייה עצמה תומכות מובילאיילייטריקס ודרופבוקס.

"הדבר המרכזי שגרם להצלחה של קווין בי הוא השיטה החינוכית שהשתמשנו בה: לתת כלים וידע ברמה הגבוהה ביותר האפשרית", מספרת דנסקי. מכאן הגיע גם הרעיון למיזם נוסף של השתיים – פריזל – אפליקציה שדרכה יכול כל אחד, ללא רקע קודם, ללמוד תכנות בצורה עצמאית.

הפרגון מהסביבה לא איחר להגיע. "אנחנו מרגישות שקווין בי הגיעה בזמן הנכון ובמקום הנכון, זה פוגע באיזשהו עצב, וגם הבנות מרגישות עד כמה המטרה חשובה".