"כשחושבים על רשת רכבות, חושבים על מערכת עם הרבה חלקים“, מסביר מיקי שיפמן, שעומד יחד עם שותפו עמיר לוינטל בראש Cylus, המפתחת פתרונות להגנת סייבר על רכבות. “הרכבת מאוד תלויה בבטיחות של הרשת שהיא נוסעת עליה. ברשת כזו, המורכבת מחלקים רבים, כל דבר שעובד בצורה לא טובה – יכול לפגוע בכל השאר“.
ומה יכול להשתבש? חלק מהרכבות הן רכבות אוטונומיות, הנשלטות לחלוטין מחדר בקרה מרוחק. אך גם אם יושב אדם בתא הנהג, הרכבות נעזרות בטכנולוגיות חכמות רבות. בעקבות תקיפת סייבר רכבות יכולות למשל לנסוע מהר יותר, כל הרמזורים יכולים להיות ירוקים, או שהמסוטים (אותם חלקי מסילה שמנתבים את הרכבת בין מסילות שונות) לא יזוזו בזמן.
“המטרה שלנו היא להפוך למילה נרדפת לסייבר רכבות“, אומר שיפמן ומציין שלאחרונה קיבלה החברה אות הוקרה על פעילותה מאיגוד הרכבות העולמי בתחום בטיחות הנוסעים.
החברה, שהוקמה ב־2017, גייסה עד היום כ־17 מיליון דולר, בהובלת קרנות ורטקס ומגמה, וכן מזוהר זיסאפל, וגם מקאנצלר אוסטריה לשעבר, כריסטיאן קרן, המשמש גם כיועץ לחברה. קרן כיהן בעבר כמנכ"ל חברת הרכבות האוסטרית.
לשיפמן תואר ראשון במדעי המחשב מהאוניברסיטה העברית, אותו למד במסגרת העתודה האקדמית של צה"ל. הוא ושותפו לוינטל שירתו יחד ביחידה טכנולוגית, ויחד עם אנשי מקצוע נוספים, ביניהם מנכ"ל רכבת ישראל לשעבר בועז צפריר, הקימו את החברה שמונה כיום 30 עובדים בתל אביב ובמשרד נוסף בפריז. בין לקוחותיה חברות רכבות באירופה, צפון אמריקה ומדינות אסיה־פסיפיק.
“בצבא התרגלתי ללמוד נושאים בזמן קצר. לא הכרנו את תחום הרכבות, אבל היכרות עם טכנולוגיות עמוקות תמיד היתה לנו. הסתובבנו בעולם, למדנו את התחום והתאמנו פתרון לצרכים", אומר שיפמן. “אני מאמין בלהציב מטרות ולעבוד קשה בכדי להגשים אותן", הוא מסכם.