יום אחד ב־2017 הגיע דניאל גבאי (30) למפגש החומוס השבועי עם אחיו מיכאל (33) שהגיע באיחור לאחר שעמד בתור לקופה בסופר וחשב "למה אנשים עדיין נאלצים לעמוד בתורים?". דניאל הרים את הכפפה ושני האחים החלו במסע חיפוש אחר הפתרון הטכנולוגי שיסיים את עידן התורים. זה לקח זמן ומעבר בכמה תחנות ביניים שלא צלחו (כמו עגלות חכמות או שערים חכמים ביציאה מהחנות) אבל בסופו של דבר הגיעו למודל המנצח: רשת מצלמות בתקרת החנות שמאפשרות לעקוב אחר המוצרים שנלקחו מהמדף.
"באותה תקופה הייתי מאוד חזק בתחום הבינה המלאכותית", מספר גבאי, שמכהן היום כ־CTO ו-VP R&D של Trigo – הסטארט־אפ שהקים עם אחיו. "להקים חברה עם אח שלי זאת חוויה מדהימה", הוא אומר. "אמנם אין לי עם מה להשוות, אבל יש משהו מדהים בלהקים מיזם עם בן אדם שאתה סומך עליו במיליארד אחוז ואתה מכיר אותו מצוין".
אז איך עובד המודל? בן אדם נכנס לסופר, המצלמות קולטות אותו והמערכת מקנה לו מספר ID מיוחד. מרגע זה כל מוצר שהוא לוקח מהמדף נכנס לתוך רשימת ה־ID שלו. אם יישאר אצלו ישלם עליו ואם יחזיר, המוצר יימחק מהרשימה.
התשלום עצמו יכול להתבצע בכמה דרכים. אפליקציה אישית היא אופציה אחת, מסכי תשלום ייעודיים הפזורים בחנות היא אופציה נוספת.
"הבנו שאנחנו צריכים לדעת אילו מוצרים מחזיק כל קונה הרבה לפני שהוא מגיע לעמדת התשלום", מספר גבאי. הסיבה לכך פשוטה, אם יחכו עם זה עד סוף הקנייה, העגלה תהיה מלאה והמערכת לא תוכל לזהות את כל המוצרים.
הפתרון של טריגו מתבסס כאמור על רשת מצלמות, ומשלב בינה מלאכותית שמייתרת את השימוש בברקודים לשם זיהוי מוצרים. אם קונה לוקח במבה מהמדף, המערכת מזהה שמדובר בבמבה וכן מזהה שמדובר במותג של במבה ספציפי.
נשמע פשוט להפליא, אבל כשצוללים לשפע המקרים שהמציאות מספקת, צצות אין ספור בעיות שיש לפתור. כך למשל, מה קורה כאשר זוג נכנס לחנות? כל אחד מקבל ID משלו, אבל התשלום צריך להיות של שניהם ביחד. הפתרון במקרה הזה מחייב זיהוי שלהם כזוג ו"איחוד רשימות".
על שאלות כאלו ואחרות עמלים בקדחתנות בימים אלו במשרדי החברה ברחוב בגין בתל אביב, עד שישיקו באופן רשמי את המוצר במהלך התקופה הקרובה. נכון להיום, טריגו עובדת על פיילוט עם שני לקוחות גדולים: רשת הסופרים הבריטית Tesco ורשת שופרסל. לדברי גבאי, אלו הלקוחות שהתפרסמו עד כה ואילו החברה נמצאת בעיצומן של התקשרויות עם רשתות נוספות.
ותודה לאמזון
אם הרעיון נשמע לכם מוכר, זה בטח כי כבר שמעתם על Amazon Go. האחים גבאי טוענים בתוקף שהם היו שם קודם. אמזון גו יצאה יומיים אחרי גיוס ההשקעה הראשונית של טריגו. כל העולם חשב שאמזון הולכת על טכנולוגיה מבוססת פתרון של RFID, מעין צ'יפים חכמים שמודפסים על כל מוצר – פתרון שמופיע גם בפטנט שהוציאה ענקית הטכנולוגיה. אבל אז התברר שאמזון בחרה לבסוף בכיוונים דומים מאוד לרעיון רשת המצלמות.
אבל בניגוד למה שניתן לחשוב, גבאי דווקא מתלהב "מהמתחרה" הענקית. הוא אף ביקר במרבית מתוך 18 החנויות שאמזון מפעילה.
צריך להבין, שאמזון איננה ממש מתחרה כשמסתכלים על שוק הסופרים האוטונומיים. למעשה, היא אף גורם חיובי מאוד מבחינת טריגו. הטכנולוגיה של אמזון משמשת את אמזון עצמה, ברשת הסופרים העצמאית שהקימה. הרשת הזו מתחרה בסופרים אחרים ומושכת לקוחות בעיקר באמצעות היתרון הטכנולוגי שהיא מציעה. טריגו לעומת זאת יכולה לסייע לכל סופר להפוך לסניף אמזון גו. "אמזון זה האויב מספר אחד של החברות שאנחנו עובדים איתן. זו הסיבה שהמחזור שלהן ירד בשנים האחרונות", מסביר גבאי.
מהקיבוץ ללונדון
כשטריגו החלה להתפתח, עמדו האחים גבאי מול שורה של אתגרים – טכנולוגיים, אבל גם רגולטוריים ומשפטיים שאופייניים למיזם בתחילת דרכו.
"האופציה של בדיקת המוצר בסופר גדול ירדה מהפרק, אז חזרנו הביתה לקיבוץ מצר. שם, הכלבו הישן הסכים לתת לנו לנסות את הטכנולוגיה", מספר גבאי. כך נולדה מכולת הקיבוץ החכמה הראשונה בעולם.
אחר כך החל להגיע גם הכסף. בסבב הסיד גייסה טריגו 7 מיליון דולר מקרן ורטקס ומחץ ונצ'רס, קרן בריטית הפועלת בישראל (בראשה עומד יהודה טאוב, חבר נוסף ברשימה השנה).
בספטמבר האחרון גייסה טריגו עוד 27 מיליון דולר בסבב גיוס נוסף, בהובלת ורטקס וחץ, והפעם הצטרפה גם קרן Red Dot.
לטריגו יש כיום 62 עובדים, רובם אנשי פיתוח. "אנחנו מאוד ממוקדי פיתוח, בסוף צריך לפצח פה משהו שהוא לא היה פתיר ואנחנו מפתחים טכנולוגיה שהיא פורצת דרך", מבהיר גבאי. המטה והפיתוח נמצאים בארץ, אבל יש גם משרד בלונדון, שמסייע בניהול הפרויקט ברשת Tesco.
"בארצות הברית ובאירופה רק אחוזים בודדים רוכשים מזון ברשת, כשיותר מ־95% עדיין הולכים לקנות באופן פיזי. כל אחד צורך מזון, אז ההשפעה תהיה אדירה", אומר גבאי.
אני אתחיל מהסוף
יש משפט אחד שגבאי חוזר עליו שוב ושוב: "אני אתחיל מהסוף". אחריו מגיע הסבר שמפשט את מה שרצה לומר. באופן סמלי, הטכנולוגיה שלו פותרת את בעיית סוף הקנייה. הוא ואחיו התחילו מהסוף, אך לא מתכוונים לעצור שם. המערכת שלהם יכולה לייעל לסופרים וללקוחות את תהליך הקנייה כולו, בזכות ניתוחים שתעשה מערכת הבינה המלאכותית.
המערכת יכולה לערוך ניתוחים סטטיסטיים על מהלך הקניות בסופר ולהצביע למשל על האגפים הסואנים ביותר או לבחון מהו מסלול ההליכה הנפוץ ביותר בסופר (מידע שהסופר יכול למשל להציג למפרסמים). המערכת, שפועלת בזמן אמת, תוכל באופן תיאורטי גם להציע מבצעים על מוצרים ממש ברגע שעוברים לידם. "זה מגדיל את יכולת האינטראקציה של הסופרים עם הלקוחות", אומר גבאי. "יש המון מידע שאנחנו מתחילים לייצר. כרגע אנחנו עמלים על להוציא את המוצר, אבל יש עוד המון אופקים שנוכל ללכת בהם".
כשזה יושק, זאת תהיה חוויה מדהימה. כשבפעם הראשונה יצליחו להפוך חנות קיימת לחנות חכמה, זה יראה להרבה אנשים את האפשריות. מדברים המון על רכבים אוטונומיים, אבל סופרים אוטונומיים יהיו הרבה לפני וההשפעה שלהם תהיה מטורפת. יש לי זכות גדולה להוריד חצי שעה בשבוע למיליארד איש".