לכל אחד מאתנו יצא לעבור כנוסעים בנתיבי איילון, אך לא רבים יודעים שלצידי משטח האספלט ה"טיפש", קיימת רשת חיישנים חכמים שאוספים נתונים סטטיסטיים על כמות הרכבים העוברים בכביש ואופי הנהיגה של נהגי ישראל.
“תחשוב על מחזירי האור הבולטים האלה שקיימים בצידי הכביש. אנחנו מחליפים אותם במולטי סנסור אלחוטי שמגיע מעולם ‘האינטרנט של הדברים‘", מסביר שחר בהירי, מייסד Valerann, המתמחה בניהול תנועה אוטומטי. החיישנים מאפשרים לחזות עומסי תנועה ואף תאונות ומהווים פלטפורמה לניהול חכם של התנועה. יתר על כן, הם מסוגלים להתריע למרכזי בקרה על עצמים וסכנות בדרך. “אנחנו יודעים להתריע מפני סכנות עוד לפני שהן מתרחשות", אומר בהירי ומסביר שהחיישנים יודעים לזהות למשל הצטברות מים על הכביש, ובתוספת נתוני טמפרטורה, יכולים לחזות היווצרות קרח וסכנת החלקה. “בעתיד נדע אף לסייע לרכבים אוטונומיים בנסיעה העצמית שלהם".
תחילת הדרך לא היתה פשוטה. הדיסלקציה הקשה שממנה סבל בהירי גרמה לו לעזוב את בית הספר כבר בגיל 15. מאז לא השלים בגרויות והוא לא מחזיק בהשכלה אקדמית. “בזמן שילדים עשו מאמץ בהכנת שיעורי בית, אני הייתי צריך להשקיע יותר בכמה סדרי גדול", הוא מספר. “אבל מההתמודדות הזו למדתי שאני פשוט יודע לעשות יותר בפחות זמן. זה כמו כושר. אתה מתרגל לעשות יותר".
ואכן הוא הספיק לעשות הרבה. בחברה, שהוקמה באוגוסט 2016, מועסקים כ־30 עובדים, מרביתם במשרדיה שבתל אביב, האחרים בלונדון. עד כה גייסו בהירי ושלושת שותפיו (דניאל יעקוביץ, גבריאל יעקבסון ומיכאל דן ורדי) כ־7 מיליון דולר בשני סבבים מ־2B Angels (בהובלת יואל חשין), Rio Ventures ו־Telefonica. מלבד המערך שפרוש בנתיבי איילון, מפעילה החברה חיישנים גם בכבישים באנגליה, בספרד ובארה"ב.
הפעילות הזו נושאת פרי וכבר מושכת הרבה תשומת לב – בראשית החודש זכתה Valerann בפרס Best of Innovation ב־CES 2020, כנס הטכנולוגיה הגדול בעולם.