שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

REAL IRA

מחזור שנתי: כ־50 מיליון דולר. מקורות מימון עיקריים: הברחות ומסחר בלתי חוקי, כספי סיוע ותרומות. אזור פעילות: צפון אירלנד, אירלנד, בריטניה. מטרה: שחרור צפון אירלנד והקמת מדינה אירית מאוחדת, הכוללת את צפון אירלנד ואירלנד

Real IRA הוא פלג קיצוני של ה־IRA Irish Republican Army)), שהוקם על ידי פעילי הארגון אשר התנגדו להסכם השלום שנחתם בצפון אירלנד באפריל 1998. הפלג המחתרתי נחשב היום לארגון ההתנגדות החזק והאקטיבי ביותר הפועל נגד הבריטים, והוא מוגדר כארגון טרור על ידי מדינות האיחוד האירופי וארה"ב.

ה־Real IRA רואה עצמו כממשיך דרכו האמיתי של ה־IRA המיתולוגי, ושואף להתנתקות מהממלכה הבריטית ולהקמת מדינה אירית מאוחדת, הכוללת גם את החבל הצפוני של האי. אם לשפוט על פי מעשיו בשטח, נראה כי פעולותיו הרצחניות אכן מצדיקות את ההכרזה שלו על עצמו כיורשה של המחתרת האירית האלימה. בהתאם להשקפותיו הקיצוניות פועל הארגון בעיקר נגד הצבא הבריטי והמשטרה הצפון אירית, ואחראי לכמה פעולות טרור קטלניות שנצרבו עמוק בהיסטוריה של חבל הארץ המדמם. פיצוץ מכונית התופת בשוק ההומה של העיר אומה באוגוסט 1998, בו נהרגו 29 בני אדם ונפצעו 220, היה הפיגוע הקטלני ביותר בתולדות הסכסוך, וגבה את מספר הקורבנות הגבוה ביותר (פי שניים מהרוגי "יום ראשון הארור"). רציחתם של שני חיילים בריטים במארס 2009, הראשונים להיהרג על אדמת אירלנד מאז נחתם הסכם השלום, היה גם הוא מעשה ידיהם של פעילי הארגון. בנוסף היה Real IRA אחראי למספר פיגועי ראווה במרכז לונדון, שעוררו תהודה רבה באי הבריטי ומחוצה לו, כמו ירי טילי ה־RPG על המטה המרכזי של ה6-־MI (ארגון הביון הבריטי) ופיצוץ מכונית התופת מול המטה הראשי של ה־BBC, שתועד בשידור חי והגיע למיליוני צופים ברחבי העולם.

ארגון הטרור האירי מנהל מדבלין את פעילותו הקרימינלית, הכוללת רשת של הברחות גלובלית וסחר בלתי חוקי במגוון סחורות "חמות": החל במוצרי אלקטרוניקה וחביות נפט ועד סיגריות וראשי בקר. לפני שנים אחדות נעצר איש עסקים אמריקאי ממוצא אירי בגין הברחת 350 אלף קרטוני סיגריות מפנמה לאירלנד, בשווי 3.6 מיליון פאונד. מעצרו חשף את אחד מעורקי המימון העיקריים של הארגון, המניב כ־10 מיליון דולר בשנה. בסיכום כולל נאמדים הרווחים השנתיים הזורמים ל־Real IRA מהסחר הפיראטי בעשרות מיליוני דולרים.

מקור הון חשוב מאוד של הארגון, על פי דוח הטרור העולמי של מחלקת המדינה האמריקאית, מגיע מאמריקאים ממוצע אירי – אוכלוסייה עצומה, המונה כ־35 מיליון איש (פי שבעה מאוכלוסיית אירלנד כולה). הארגון האירי המחתרתי יודע לנצל היטב את קהל היעד בעל האמצעים הזה, ונוהג לגייס כספים רבים בזכות התמיכה שיש לו בקרב אקטיביסטים אמריקאים־אירים, המתנגדים להסכם השלום. חלקם, כך על פי הדוח, אינם מסתפקים בתמיכה כספית ופועלים לרכישת נשק לא חוקי והברחתו אל פעילי הארגון.

שיטות פעולה נוספות שבהן משתמש הארגון האירי־רדיקלי להשלמת הכנסה הן זיוף והלבנת כספים ושוד בנקים. בעבר אף נטען כי ה־Provisional IRA (אחיו הגדול והעשיר מאוד, ממנו התפצל ב־1997), הוא אחד הספונסרים של האח הקטן.