שוקיט (Shookit), שהוקמה ב-2017 על ידי שלושה יזמים צעירים, מאי שוחט, אסף חכמון ומיכאל אוסדון, מנסה לעקוף את הסופר ולחבר באופן ישיר ספקי פירות וירקות פרימיום ("ברמת יצוא") מהחקלאים ללקוחות, כשהטכנולוגיה מאפשרת שיפור משמעותי של תהליך השינוע, על מנת לספק את הסחורה ללקוח תוך שעות ספורות.
בתחילה התמקדה שוקיט בעיקר בלקוחות עסקיים, אך בהמשך הדרך החלה להציע את שירותיה גם ללקוחות פרטיים, באמצעות מרכזים לוגיסטיים אורבניים, בתל אביב ובפתח תקווה, שתומכים בערים שסביבן.
"לא הגענו לשוק הזה מעולמות המסחר או ממשפחת חקלאים, אלא ממקום של חווית לקוח, טכנולוגיה ואיכות מוצר", אומר דניאל רובין, מנכ"ל שוקיט. בתוך שנתיים הפכה החברה לשחקנית מרכזית בענף עם צמיחה של מאות אחוזים, 20 עובדי מטה ומחזור שנתי של יותר מ-20 מיליון שקל ב-2019.
הקורונה, שפרצה בתחילת מרץ, היוותה עבור החברה מקפצה אדירה והביאה לעליה של כ-400% בהזמנות. "אפשר להגיד שלא היינו מוכנים, אבל המערכת הטכנולוגית שלנו היתה מוכנה – היא תוכננה לתמוך בגידול מהיר ולא צפוי בכמות ההזמנות ואף ביכולת לנתב הזמנות ולעדכן מלאי בזמן אמת וזה הדבר העיקרי שסייע לנו להמשיך ולעבור את המשבר בהצלחה גדולה".
בשיא המשבר גייסו בשוקיט כ-30 עובדי תפעול שעברו הכשרה זריזה וחלקם עדיין עובדים בחברה. בסך הכל הוציאו בחברה שני עובדי מכירות לחל"ת והם הוחזרו לעבודה לאחר חודש וחצי. "זה נבע מירידה משמעותית בכמות הלקוחות העסקיים שלנו בשל המעבר לעבודה מהבית", מסביר רובין.
המגמה של עבודה מהבית אצל הלקוחות העסקיים הגדולים, כמו אינטל וצ'ק פוינט, הביאה לשינוי דרסטי במאזן הלקוחות. כיום, כ-75% מלקוחות החברה הם פרטיים ו-25% הם עסקיים. לדברי רובין, הם עדיין עובדים על תוכנית לשימור והגדלת כמות הלקוחות העסקיים של החברה עם שירותים כמו משלוח לבתי העובדים.
מעבר לרווח
בשוקיט מקפידים גם לתרום לקהילה, הן בשגרה והן בעתות משבר. החברה תורמת באופן שוטף את הפירות והירקות שאינם עונים להגדרת "פרימיום" לבתי כנסת, בתי אבות ולעמותות של נוער בסיכון. היא גם תורמת באופן קבוע לעמותת "גדולים מהחיים". יש אפילו פיצ'ר קבוע באתר שוקיט שמאפשר גם ללקוחות לתרום בכל קניה. בתקופת הקורונה ליוותה שוקיט 50 משפחות מתחת לקו העוני עם משלוחי פירות וירקות שבועיים. בנוסף, תרמה החברה סחורה לבתי חולים ולמד"א.
גם נושא שמירת הסביבה הוא עניין חשוב בחברה. שוקיט מספקת את המוצרים בארגזים ממוחזרים, המשלוח הוא ללא שקיות ניילון ובחברה גם מתגאים בתג Vegan Friendly.