שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
בחסות

משדר מיוחד

עסקים קטנים, גדולים

דירוגי פורבס עוסקים לרוב באנשים וחברות שהצליחו בגדול – מעשירי ישראל, דרך החברות היוניקורנס הבאות ועד הצעירים המבטיחים שכבר משנים את העולם עוד לפני גיל 30.

פרויקט Forbes Small Giants שונה במובן הזה. הוא מבקש להאיר דווקא על הקטנים יותר. אותם עסקים שקמו בעשר אצבעות, בזכות יוזמה פרטית, חזון והרבה הרבה אומץ.

את מגזר העסקים נהוג לחלק לשלוש קבוצות עיקריות: גדולים, בינוניים וקטנים. אך אל תטעו בסמנטיקה. האחרונים אמנם נקראים קטנים, אבל ההשפעה שלהם על הכלכלה גדולה מאוד.

מגזר העסקים הקטנים מהווה את עמוד השדרה הכלכלי של כל מדינה מפותחת ומתקדמת ומנוע הצמיחה החשוב של המשק. בישראל, נכון לתחילת 2020, רשומים יותר מחצי מיליון עסקים המוגדרים כעסקים קטנים. התרומה שלהם לתוצר העסקי ולתעסוקה במשק אדירה – הם מהווים יותר משליש מסך התוצר והם מעסיקים כ-30% מכלל המועסקים מהמגזר העסקי. עסקים אלו הם מה שמניע את גלגלי הכלכלה הישראלית והם מקור החדשנות והיזמות העסקית שלנו.

ברוח זו, גיבשנו מתוך מאות עסקים קטנים ומצליחים רשימה מייצגת של 15 עסקים שמצליחים לפרוח על אף הקשיים. בחנו מאות מועמדים, תשאלנו אנשי מפתח במשק, ארגונים וחברות העומדים בצמתים החשובים של המפגש עם העסקים הקטנים.

תנאי הבסיס למועמדות היו מספר עובדים שלא עולה על 30, מחזור הכנסות של עד 30 מיליון שקל בשנה וכמובן – צמיחה כלכלית יפה בשנים האחרונות. אותם עסקים שהצליחו לבלוט והפכו רעיון ויוזמה לעסק כלכלי משגשג וצומח.

אבל הצלחה כלכלית אינה הגורם היחיד ש"זיכה" בכרטיס כניסה לרשימה. העסקים שנבחרו הם אלו שמביאים בפעילותם ערך מוסף ומיוחד לשורת הרווח: מחויבות לקהילה שבה הם פועלים, מחויבות לעבודים ולסביבה, ייזום פעילות חברתית מיוחדת, קידום ערכים חיוביים או הצלחה שבאה על רקע תנאים קשים ואתגרים מורכבים במיוחד.

מעיצוב שמלות וגידול אצות בחווה אקולוגית ועד פיתוח כלי רפואי מתקדם וייצור יין משובח עטור בפרסים. ממגזר ההייטק הנוצץ ועד התעשייה המסורתית. מהמגזר החרדי ועד הערבי – בסופו של תהליך העסקים הקטנים הללו מציירים את פניה של החברה הישראלית ומשקפים את הסביבה העסקית המיוחדת הקיימת כאן. 

עורך הרשימה: איתי זהוראי ● כתבו: שלומי אזולאי, אלעד בלובשטיין, איתי זהוראי, קרני אלדד, גלית עדות, יאיר ילין 
● מנהל הפקה: יאיר ילין 
● צלם: ניר סלקמןעוזרת צלם: ראיסה ורביצקיה ● צילום ועריכת וידאו: תומר זמורה ושמעון גל ● הפקת וידיאו: אלישבע בן- טל ● איפור: מיכל אחדות ● הפקת השידור וטכנולוגיה: Zigdon Enterprises | Online Events Division
לוקיישן צילומים: משרדי אפסגון – Epsagon

Small Giants 2020

היינות של יקב אור הגנוז זוכים להכרה בינלאומית, אבל לקהילה החרדית שמאחוריהם התהילה פחות חשובה. "לא רוצים להיות היקב הטוב בעולם", אומר המנכ"ל עודד אפריק, "רק לקדם ערכים: "דרך ארץ קדמה לתורה, חיי שיתוף ונתינה".

מחזור מכירות: 11 מיליון ש"ח

סגר והנחיות ריחוק חברתי הם המתכון הבטוח להרוס עסק שעוסק בחיבור בין ילדים ובני נוער ומייצר פעילויות משותפות. בקימאמה, תוכנית ישראלית למחנות קיץ המתקיימים בארץ ובחו"ל, הצליחו למצוא דרך להתגבר על הקושי באמצעות "מחנות קפסולה"

מחזור מכירות: 20 מיליון ש"ח.

שוקיט מנסה לעקוף את הסופר ולחבר באופן ישיר ספקי פירות וירקות פרימיום מהחקלאי ללקוחות. הטכנולוגיה מאפשרת שיפור משמעותי של תהליך השינוע, על מנת לספק את הסחורה ללקוח תוך שעות ספורות.

מחזור מכירות: 20 מיליון ש"ח

האחיות ראניה וג'ינה, נולדו לתוך עוני ופשע. בתוך הקושי טפחו את אהבתן לעיצוב ופתחו סלון שמלות יוקרתי בלב יפו שבה גדלו. עכשיו הן מסייעות לנערות מרקע דומה: "אנחנו רוצות שילמדו שהכל אפשרי"

מחזור מכירות: כ- 2 מיליון ש"ח

אומרים שהחיים הם 10% מה שקורה לנו ו-90% מה שאנחנו עושים בתגובה. גם שלושת השותפים המייסדים של WayCup Coffee חולקים את הגישה זו. לדבריהם, התגובות לאירועים מתחילת הדרך, הן שהעניקו להם את החמצן גם בתקופת הקורונה. העובדים המסורים וקהילת הלקוחות שהם בנו התייצבו לצידם, גם בשעה הקשה שפקדה את ענף המסעדנות ובתי הקפה.


המתכון להכנת טחינה עבר במשפחת כהן השומרונית במשך שנים עד שיעקב כהן החליט להפוך את המתכון המשפחתי למפעל. כך נוסדה ב-2008 טחינת הר ברכה האהובה מאוד על רבים מהישראלים. בניגוד למפעלים המודרניים הפועלים בארץ, בהר ברכה מייצרים טחינה בשיטה מסורתית מזן שומשום…

מחזור מכירות: 25 מיליון ש"ח

מאז 1996 פועלת סנדיאנת הגליל לייצור גשר קהילתי באמצעות חיבור בין נשים יהודיות לערביות, עידוד תעסוקת נשים וחקלאות ברת קיימא. עסק חברתי שהכנסותיו מגיעות ממגוון פרויקטים: ייצור ומכירת שמן זית, זעתר, דבש וסבונים, לצד הפעלת מרכז מבקרים, סדנאות ועוד. כל הרווחים מושקעים במיזמים החברתיים.

מחזור מכירות: 1.2 מיליון דולר

"אנחנו לא מותג מטיפני", אומרים מייסדי מותג השוקולד הטבעוני פנדה. "אבל מאמינים שככל שנצליח להפוך את הטבעונות לטעימה וכיפית יותר, ואם נוכל לצרף עוד לתהליך ההתקרבות לטבעונות בעזרת השוקולד שלנו – אז עשינו את שלנו". עכשיו הם מנסים להביא את הבשורה לארה"ב.

מחזור מכירות: 2 מיליון ש"ח

 

כשאור רצקין ואיתי קורנברג חברו לאל"מ במיל. שי ראשוני ז"ל כדי לפתח מערכת שתאפשר תקשורת פשוטה של חולי ניוון שרירים עם הסביבה, עדיין לא הבינו את מלוא הפוטנציאל של המיזם * הקורונה והמוני המונשמים שיצרה הבהירו את חשיבות המוצר פורץ הדרך שלהם, המבוסס על בינה מלאכותית שמפענחת מחוות עיניים * "ברור לנו שזאת רק ההתחלה"

מחזור מכירות: 700 אלף ש"ח

התפשטות הקורונה בתחילת חודש מרץ אילצה את בני הזוג רוני ונעמה קרוגליאק לסגור את דוכן התכשיטים שלהם במתחם התחנה בירושלים. הם נרשמו לתוכנית עסקים ב-eBay וזכו לליווי צמוד מהמומחים של הפלטפורמה. ההחלטה השתלמה להם, ובגדול. קרוגליאק מעיד שחודש אפריל האחרון, שיא הקורונה, היה החודש המוצלח ביותר בהיסטוריה של העסק.

מחזור מכירות: פחות ממיליון ש"ח

עדן בן סימון ואיגור וינוקור הקימו יחד ב-2017 את IVTech, חברת תוכנה שמעסיקה 15 עובדים. ל-IVTech משרדים בתל אביב ובבאר שבע, ומרבית לקוחותיהם הם יזמים ובעלי עסקים, שאותם הם מלווים בכל תהליך הפיתוח הטכנולוגי, מהרעיון ועד הביצוע. IVTech פיתחה בין השאר מוצרים עליהם מתבססת קיימא, חברת מחקרי הכלכלה ההתנהגותית שאותה מוביל פרופ' דן אריאלי.

מחזור מכירות: 2.5 מיליון ש"ח

אריק בן ישי (36), ששירת כפראמדיק צבאי במבצע "צוק איתן", הרגיש על בשרו כמה קשה לסחוב ציוד רפואי רב לשטח, והחליט לפתח חיישן יחיד וקומפקטי שינטר כמה שיותר מדדים רפואיים. התוצאה היא חברת BioBeat. הטכנולוגיה שפיתחו – PPG, ושעליה רשמו פטנט, מבוססת על נורת LED השולחת לגוף האדם אות. על פי האות החוזר מהגוף, מצליח החיישן לנטר 16 מדדים שונים.

מחזור מכירות: 17 מיליון ש"ח

תא"ל (במיל') רונן שמחי שימש לאורך שנים רבות כטייס קרב וכמפקד בכיר בחיל האוויר, אך דווקא תפקידיו כנספח צה"ל בסינגפור וביפן, לקראת סוף שירותו הצבאי, הם שחשפו אותו, בין היתר, לתחום שהוא עוסק בו בשנים האחרונות – גידול, שיווק והפצת בשורת אצות הים לשוק המקומי והעולמי.

מחזור מכירות: כ-2 מיליון ש"ח

"הוכח מחקרית שהמוצר שלנו, על שלל המרכיבים שלו, יודע לחסל את וירוס הקורונה ברמה של 99% ומעלה", מבשר אביעד שניידרמן (34), מייסד שותף והמנכ"ל של Aure Air. לדבריו, רוב המחקרים היום מצביעים על כך שהווירוס נישא באוויר שאנחנו נושמים. "ברגע שמתקינים את המוצר בחדר והוא מסחרר את האוויר, הסיכויים להדבקה פוחתים משמעותית.

מחזור מכירות: כ- 25 מיליון ש"ח

בין הענפים שספגו הכי קשה את פגיעתה של הקורונה נמצא עולם התרבות. המסך ירד על הצגות ואירועים ועד היום התחום לא שב לעבודה סדירה. אלפי שחקנים ואנשי תרבות מצאו עצמם יושבים בבית, בלי לדעת מאיפה תגיע הפרנסה. זו היתה ההזדמנות של דניאל בוצר להקים חברת שליחויות שכל עובדיה מגיעים מעולם התיאטרון.

מחזור מכירות: כ- מיליון ש"ח

רשימות נוספות

היהודים העשירים בעולם 2020
היהודים העשירים בעולם 2020
Forbes 30 Under 30 2020
Forbes 30 Under 30 2020