שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
בנק הפועלים
Microsoft
Labs

רז, מיכאל ועידו

29, מייסדי Razor Labs וקבוצת Axon

כשמבקשים ממייסדיי Razor Labs להסביר במה הם עוסקים, מיד מקבלים הרצאה מקצועית שרחוקה שנות אור מעולם ההייטק הנוצץ. הם מסבירים בידענות על תהליך ייצור בירה, למשל, ועל העובדה כי אורכו של התהליך עשוי להשתנות בהתבסס על התנהגות חומרי הגלם, בלאי המכונות וטמפרטורת הסביבה. לדבריהם, יצרניות בירה זורקות כמויות של בירה לפח, והדבר מתרחש גם בתחומים אחרים כמו ייצור פלדה, שוקולד, עבודה במכרות זהב ועוד.

לסיבה ליידענות הזו היא שהמוצר המרכזי שלהם הופך מכונות תעשייתיות לחכמות ויעילות יותר. הבינה המלאכותית שפיתחה החברה ויושבת בענן, אוספת באמצעות חיישנים רבים נתונים כמו מדדי מנועים, פקודות שהמכונה מקבלת או תנאי סביבה, ומספקת המלצות איך לתפעל אותה בצורה אופטימלית – כדי למנוע תקלות, לשמור על לאיכות תוצר גבוהה ולשמור על ייצור ידידותי לסביבה, ככל הניתן.

"הבנו שבינה מלאכותית עתידה לשנות את כל תחומי החיים בעשורים הקרובים", אומר רז רודיטי, מנכ"ל ומייסד שותף בקבוצה. "בחרנו את התחום שבו אנחנו רוצים להתמקד לפי נגיעה בשטח. החלטנו שדווקא תחום התעשיות הכבדות הוא התחום שבו ההשפעה שלנו יכולה להיות הגדולה ביותר, והבנו שהמחיר של המוצרים הפופולריים נקבע לפי עלויות ייצור. מפעלים עובדים היום ב-65% יעילות, כאשר בשאר הזמן יש תקלה שמונעת מהם להמשיך לייצר".

170 עובדים מועסקים היום בחברות הקבוצה, המתנהלות יחד כ"חברות אחיות". רובם פועלים מישראל, למעט אחדים הממוקמים באוסטרליה. בין העובדים מהנדסי מכונות המסייעים בהבנת מנגנון הפעולה של מכונות תעשייתיות, וחוקרי בינה מלאכותית. מחזור הפעילות עמד על כ-18 מיליון דולר בשנה החולפת. הקבוצה שהונפקה בבורסה בתל אביב בתחילת השנה נסחרת כיום לפי שווי של למעלה מ-600 מיליון שקל.

רודיטי ומיכאל זולוטוב, מייסד שותף וה-CTO של הקבוצה, מכירים עוד מימי התיכון. כשזולטוב התגייס לצבא, הוא שובץ לתוכנית היוקרתית תלפיות ושם הכיר את עידו רוזנברג, המייסד השותף המייסד השלישי והמדען הראשי של הקבוצה.

השלושה השתעשעו בפיתוח אפליקציות עוד במהלך שירותם הצבאי, כשהשיקו את JobHop, אפליקציה לחיפוש עבודה מזדמנת בעלת ממשק הדומה לזה של טינדר. את האפליקציה הם מכרו ללוח דרושים גדול, והמשיכו לתחנה הבאה – הקמת בית התוכנה  Compie שנמצא בבעלותם עד היום. ב-2016 החליטו להקים את Razor Labs.

"כיזמים למדנו מה זה להקים מוצר עוד בסטארט-אפ הראשון. ב-Compie עשינו את התהליך עבור יזמים אחרים. אבל הבנו שאנחנו רוצים להתקדם הלאה ולקחנו פרויקטים עם טכנולוגיה מאוד מורכבת כדי לבדל את עצמנו מהשוק", אומר זולוטוב.

מנגמ"שים עד מכ"מים

באמצעות חברה נוספת בקבוצה, Axon Vision, מתעלים השלושה את המומחיות שלהם למוצר ש"מבין" את הסביבה באמצעות שילוב בין בינה מלאכותית לבין מצלמות, ומסייע גם לשימושים ביטחוניים. "יצרנו בעצם 'חליפה' המותקנת על רכבי קרב משוריינים וצופה על המתרחש ב-360 מעלות", אומר רוזנברג. "המוצר מאפשר להוריד את העומס הקוגנטיבי שקיים על מפקד הכלי, בכך שהוא מתריע על איומים בסביבה האורבנית שעלולים לפעול כנגד צוות הרכב, כאשר המפקד והצוות לא יכולים לראות אותם".

מוצר נוסף משנה את האופן שבו מכ"מים עובדים ומסייע להפריד בין עצמים שונים שמזהה המכ"ם. "למשל, אם מציבים מכ"ם יבשתי בגבול בין מדינות, הוא יתריע על עצמים מתקרבים: זה יכול להיות חזיר בר או חולייה של מחבלים. הפתרון שלנו מבוסס על צ'יפ חומרה שאנחנו מטמיעים במכ"ם, באמצעות החלפה של חלק מהאלגוריתמיקות ברשתות נוירונים אנחנו מצליחים לגלות יותר טוב אובייקטים, מגדילים את דיוק המדידה ואנחנו מסווגים טוב יותר באיזה עצם מדובר", מסבירים השלושה.

מיזם נוסף של הצוות הושק לפני למעלה משנתיים: אקדמיית Future Learning – קורס בינה מלאכותית שכבר רץ במשך שבעה מחזורים ומכשיר ברמה התיאורטית והפרקטית.