שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
בחסות

מחנה בקפסולות

סגר והנחיות ריחוק חברתי הם המתכון הבטוח להרוס עסק שעוסק בחיבור בין ילדים ובני נוער ומייצר פעילויות משותפות.

קימאמה, תוכנית ישראלית למחנות קיץ המתקיימים בארץ ובחו"ל, היא עסק מהסוג הזה. היא הוקמה ב-2004, על ידי קבוצה של מדריכים ואנשי חינוך, בוגרי תוכנית השליחות למחנות הקיץ של הסוכנות היהודית בארה"ב, ביניהם דדי פז, אבן מיוני והמנכ"ל אבישי נכון.

בימים כתיקונים, פועלת קימאמה על פי המודל האמריקאי של "סאמר קאמפ", ילדים ונערים בגילאי 7-17, מגיעים למפגש בלתי אמצעי, ללא טלפונים ומסכים, ופוגשים ילדים ונערים מכ-40 מדינות ברחבי העולם. המחנות כוללים מגוון סדנאות ופעילויות, החל בפעילות ימית, דרך הכרות עם הטבע ופעילות חברתית, ועד סדנאות בישול, ופעילות ספורט וקאמפינג.

"העבודה מתבצעת לאורך כל השנה. מחנה קיץ מסוג כזה הוא לא משהו שאנשים נרשמים אליו בדקה. אנחנו מעסיקים לשם כך כ-30 עובדים קבועים ועוד כ-300 מדריכים ואנשי צוות שאנחנו מגייסים כל קיץ, רובם חוזרים לעבוד איתנו כל שנה", מסבירה תמי מנקוביץ, משנה למנכ"ל ושותפה בקימאמה. "העובדים שלנו הם הנכס היקר ביותר לחברה".

ובכל זאת, עם התפרצות הקורונה והסגר שהגיע בעקבותיה, כ-600 לקוחות מחו"ל שרשמו את ילדיהם למחנות המתקיימים בישראל ביטלו את ההרשמה ופעילות החברה נעצרה לתקופה של חודשים וחצי. המשבר הזה הוביל להוצאת כל העובדים לחל"ת.

מוצר חדש

"אבל לצד הפגיעה הכלכלית, היו גם דברים טובים", מודה מנקוביץ, "בזמן הסגר ישבנו וחשבנו איך אנחנו ממציאים עצמנו מחדש ומתאימים את המוצר שלנו להנחיות ולמגבלות". לדבריה, בחברה הגו את קימאמה ואן (KimamaVan), מחנה בן חמישה ימים, המותאם לשבעה חניכים ושני מדריכים, ומשלב טיול בוואן עם לינה בשטח או באוהלים ושלל פעילויות ברחבי הארץ. כ-170 ילדים השתתפו בקימאמה ואן הקיץ ובחברה ממשיכים להפעיל את המחנות. "מבחינה עסקית יצרנו מוצר חדש ומאוד מוצלח".

המחנות של קימאמה מקדמים בין השאר ערכים של שמירה על הסביבה. וכן מקפידים בחברה על תורמה לקהילה. כך למשל, חלק ההכנסות מפעילויות הקיץ מושקעות בכפרי הנוער שבהם מתקיימים המחנות. יש גם מלגות השתתפות במחנות לילדים ממעמד סוציואקונומי וסיוע לעובדי החברה לדורותיהם לקיים מיזמי תרומה לקהילה, שאותם היא מסבסדת.