אבו מרזוק: "ישראל נוקטת סחבת, 24 השעות הקרובות קריטיות"

בקהיר יתחדשו הבוקר (א') המגעים בניסיון לחדש את המו"מ לגיבוש הפסקת האש. חבר המשלחת הפלסטינית, סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, מוסא אבו-מרזוק, אמר אמש (ש'): "חמאס לא קיבל הודעה רשמית מהגורמים המצריים מתי יתחדשו המגעים עם הישראלים ואנחנו מצפים שהשיחות יתחדשו היום (ראשון) בנוכחותם".

אבו מרזוק הבהיר הלילה, בסוג של אולטימטום לישראל ולמצרים, כי "24 השעות הקרובות הן קריטיות ויקבעו את גורל המגעים שיתפוצצו אם לא יענו דרישותינו מצד ישראל שאינה רצינית בחתירתה להפסקת אש ועדיין נוקטת סחבת". גם דובר חמאס בעזה, סמי אבו זוהרי, אמר הלילה: "סיכויי ההצלחה של המגעים בקהיר נראים קלושים מאד". ראש המשלחת הפלסטינית ואיש הפתח, עזאם אל אחמד, מיישר קו עם המסר ואמר אמש: "על המצרים להפעיל לחץ על ישראל לשוב לדיונים".


אבו מרזוק | צילום: רויטרס

המצרים מאד לא מרוצים מהמשך שיגורי הרקטות לישראל המנוגד לבסיס היוזמה המצרית של 'הפסקת אש תחילה'. אבל גורמים במשלחת הפלסטינית לקהיר מעריכים כי קיים סיכוי לשכנע את חמאס להסכים היום להפסקת אש זמנית נוספת כדי לאפשר את חזרת הנציגים הישראלים לשיחות.

בישראל משוכנעים כי הבעיה העיקרית של חמאס בשלב הנוכחי היא עם מצרים כשבידיה של קהיר להביא לשלב הראשון של התחייבות הארגונים בעזה לרגיעה ארוכה על ידי פתרון סוגיית מעבר רפיח שנמצא באחריות המצרים, אבל אלה לא ממהרים להעניק לחמאס את ההישג הזה.

עוד אומרים גורמים בכירים בישראל שלא לציטוט כי בתוך המשלחת הפלסטינית ואף בתוך ארגון חמאס עצמו אין עמדה ברורה אחת ביחס לסף ההבנות שהארגון יסכים לקבל בתמורה להפסקת אש קבועה וטוענים כי הגורם בחמאס שמוביל את הקו הניצי להעלות את סף הדרישות הוא לא אחר מראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל, היושב בקטר.


צילום: רויטרס

ברקע המגעים הלא רשמיים עומדת דרישת ישראל שהועברה לחמאס באמצעות מצרים באשר לשחרור גופותיהם של חללי צה"ל, סמ"ר אורון שאול שלא הובא למנוחות וסגן הדר גולדין, שלא כל שרידיו נמצאו בזירת הפיגוע ברפיח בה ניסו מחבלים לחטוף אותו. ישראל הרשמית מסרבת להתייחס למגעים וגם בחמאס אין התייחסות ברורה למגעים כשאנשיו מעוניינים יהיו לקדם שחרור של בכירי חמאס שנעצרו במבצע "שובו אחים" ביו"ש ולעת עתה המסר שקיבלו מישראל הוא נכונות לשחרר תמורת שרידי חללי צה"ל רק עצורים ממבצע "צוק איתן" עצמו.

ישיבת הממשלה תתכנס הבוקר בקריה בתל אביב והשרים יקבלו סקירות על ההתפתחויות האחרונות מראש הממשלה ומשר הביטחון, שעדיין מנהלים את המערכה הצבאית והמדינית מקרבת מוצב הפיקוד העליון של צה"ל בתל אביב, ולפיכך עדיין לא שבה מליאת הממשלה למקום התכנסותה הקבוע במשרד ראש הממשלה בירושלים.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן