אבק כוכבים: הכירו את היזם הסיני שרוצה להלביש אתכם כמו ידוענים – וכבר שווה חצי מיליארד דולר

לפחות למראית עין, עולמות האופנה והידוענים רחוקים שנות אור מעולמות המתמטיקה והאלגוריתמיקה. אך מסתבר כי בניגוד לציפייה, דווקא העולמות השונים כל כך משתלבים נהדר אלה באלה: תשאלו את היזם הסיני לין קינגאווה, שחברת HiChao שהקים על עקרונות אלו בדיוק שווה כבר למעלה מחצי מיליארד דולר – וזוהי, הוא מאמין, רק תחילת הדרך.

קינגאווה בן ה-42 החל את דרכו בעולם היזמות בכלל ככתב באחד המגזינים העסקיים הנחשבים בסין, ובהמשך עבר גם בקרן השקעות במדינה. אז, החליט להקים עסק משל עצמו – ובחר לנסות ו"לרכב על הגל" של תופעת הקניות ברשת, אשר החלה להתפתח במדינת הענק בשנים האחרונות.

אך הרעיון של קינגאווה היה מורכב יותר מלהקים (עוד) פלטפורמה פשוטה למסחר דיגיטלי. במקום זאת, הוא החליט לנסות ולייצר מערכת מתוחכמת אשר תוכל, בפשטות, לאפשר ללקוחות להתלבש כמו הסלבריטאים האהובים עליהם. והסינים, מסתבר, אהבו את הרעיון.

צילום: thinkstockphotos

אז כיצד עובד הלהיט הגדול של עולם האופנה הסיני? מערכת אלגוריתמים מורכבת שפיתחו קינגאווה וצוותו סורקת מדי יום עשרות אלפי תמונות של אלפי סלבריטאים מרחבי העולם, ובמיוחד מארה"ב וסין. המערכת "שואבת" תמונות וצילומים מאתרי חדשות ורכילות, פורומים, רשתות חברתיות ועוד מקורות רבים נוספים. השלב השני הוא "ניתוח" התמונות: המערכת שפיתח קינגאווה מצליחה למיין את הצילומים השונים על פי פופולריות, זמן, מדינת המקור של הידוען ועוד אי אילו גורמים מגוונים. השלב השלישי הוא ההפצה: מדי יום שולחים עובדי החברה קובץ באמצעות האפליקציה, בו הם מציגים לכל אחד מהמשתמשים את הפריטים המתאימים לו ביותר (בהתבסס על העדפות קודמות, ניתוח חתכי גיל ועוד) אשר לבשו הסלבריטאים האהובים ביותר בעולם. ליד כל פריט נמצאת גם תמונת המקור – וכמובן גם לינק לרכישת פריט דומה ברשת האינטרנט (החברה "גוזרת" אחוז מסוים מכל עסקה).

והמשתמשים, כאמור, משתפים פעולה – ובקנה מידה אדיר. על פי נתונים שפרסמה החברה לאחרונה היא נהנית מלמעלה מ-60 מיליון משתמשים רשומים. מהם, 15 מיליון פעילים לפחות פעם אחת בחודש, ו-5 מיליון פעילים באפליקציה באופן יומי. ועם כאלה מספרים מרשימים, גם קצב ההכנסות של החברה מרשים במיוחד: בשנה שעברה רשמה החברה הכנסות בגובה 900 מיליון יואן (140.7 מיליון דולר), והצפי להכנסות השנה עומד על 4 מיליארד יואן (626 מיליון דולר). על פי לין, שיעור הרווח הנקי מסך ההכנסות עומד על כ-20%.

באופן מעט מפתיע, חלק גדול מהצלחתו חייב קינגאווה דווקא לאחד המתחרים הגדולים שלו – מייסד ענקית הסחר הסינית עליבאבא, ג'ק מא. פרשנים מובילים בסין מעריכים כי חרף התחרותיות והאגרסיביות הנודעת של עליבאבא, היא זו שסללה את הדרך להצלחתו של קינגאווה. ההצלחה האדירה של עליבאבא הפכה את תחום הסחר האלקטרוני בסין לשוק אדיר מימדים, ומאמצי השיווק האגרסיביים שלה הביאו מיליונים להתנסות ברכישת סחורות דרך האינטרנט. אך בעוד עליבאבא עצמה סובלת כעת מהאטה במכירות, מסתבר כי הסינים לא נטשו את התחום המתפתח – אלא פשוט עברו, בין היתר, לפלטפורמות חדשות ו"צעירות" יותר. HiChao היא בדיוק כזו.

"רואה נתונים, לאש שימלה". בינגינג | צילום: thinkstockphotos

"כשאני מתסכל על פאן בינגינג (שחקנית ודוגמנית סינית מובילה – י.ו), אני לא רואה שמלות או הדפסים. אני רואה נתונים. ואת הנתונים האלה אני יכול לנתח ולהשתמש בהם באפליקציה שלי", הוא מספר. "באמצעות הטכנולוגיה, אנחנו מצליחים לשלב בין האופנה, הידוענים ותחום הסחר האלקטרוני המפתח. זו השאיפה האמיתית שלנו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן