אדיסון השני: יזם פיתח נורה שחוסכת 90% בחשמל ומחזיקה 20 שנה

בפרסומת לנורות קרי (Cree) רואים שלג מצליף על פני שדה נטוש, כשחמת חלילים מנגנת בחריקה את "חסד מופלא״. כרוז אוחז בידו נורה ומדבר אל המצלמה. "מר אדיסון, היום אנו משכיבים למנוחת עולמים את היצירה שלך, נורת הליבון. אני יודע שאינך המום מכך, אדוני. ידעת שהיא זקוקה לכמות בלתי סבירה של אנרגיה כדי לעשות את העבודה שלה, ושהייתה לה תוחלת חיים של חרק בר־מזל״.

הכרוז מניח את הנורה בתוך ארון מתים זעיר מעץ, וטומן אותו באדמה. אחר כך רואים את נורת ה־LED החדשה של קרי. "הדבר הכי גדול מאז נורת הליבון״, אומרים לנו.

זו פרסומת משעשעת, ולצ׳אק סוובודה, מנכ״ל קרי, אין כל כוונה לנהוג בחוסר כבוד כלפי ההמצאה של אדיסון. "וידאנו שליורשי אדיסון אין עם זה שום בעיה״, הוא אומר. "ישנה אמרה של אדיסון שתמיד שימשה לנו השראה: ‘יש דרך טובה יותר לעשות זאת. מצאו אותה׳״.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

סוובודה מאמין שזה בדיוק מה שהחברה שלו עשתה. יותר מ־130 שנה לאחר שתומס אדיסון יצר את נורת החשמל המסחרית הראשונה, התכנון שלו השתנה אך במעט. החשמל זורם לאורך תיל התנגדות בסביבה נקייה מחמצן, וזוהר. הנורה של קרי, לעומת זאת, משתמשת במערך של דיודות פולטות אור כדי ליצור סוג דומה של אור חם ועשיר, ללא ההבהוב המחולל כאב ראש של נורות פלורסנט קומפקטיות.

ולצ׳אק סוובודה, מנכ"ל קרי | צילום: Cree

היא עושה זאת בחסכנות שלא ניתן לערער עליה: נורת ליבון רגילה עולה דולר ומשתמשת בחשמל בשווי 7 דולרים לשנה, אם משתמשים בה שלוש שעות ביום. נורה של קרי אולי עולה עשרה דולר, אבל משתמשת רק ב־10% מהחשמל של מקבילתה הרגילה, כך שהיא עולה דולר אחד בלבד לשנה. ובעוד שנורה מהסוג הישן תישרף בתוך פחות משנתיים בקצב הזה, נורות לד ימשיכו לפעול במשך יותר מ־20 שנה. נורת LED אחת של קרי, שאמורה לפעול 20 שנה, תעלה 9.97 דולרים עבור המקבילה של נורת ליבון 40 ואט, או 12.97 דולר עבור תחליף ל־60 ואט – זולות ביחס למתחרות.

ביצועים אלו הם הסיבה העיקרית לכך שקרי מתגאה במכירות של 1.3 מיליארד דולר וברווחים של 70 מיליון דולר. שווי השוק שלה, 7 מיליארד דולר, הוכפל תוך פחות משנה; המשקיעים צופים אימוץ נרחב של לד ברגע שתקני התאורה הפדרליים יכפו את סילוקן ההדרגתי של נורות ליבון 40 ואט ו־60 ואט ב־2014.

מתוך כ־6 מיליארד נורות בבתים ברחבי ארה״ב, 3.6 מיליארד הן נורות ליבון. התאורה צורכת כ־14% מהחשמל באמריקה; החלפת כל נורות אדיסון הללו בנורות לד תוכל לקצץ את הביקוש הזה במחצית.

האינטל של המנורות
החברה מדורהאם, קרוליינה הצפונית, נוסדה ב־1987 והונפקה לציבור ב־1993. בתחילת דרכה היא הייתה עסק מצליח של מכירת שבבים מוליכים למחצה העשויים גליום ניטריד, הזוהרים כשזרם חשמלי מועבר דרכם. אבל הדיודות פולטות האור הראשונות הגיעו רק בשני צבעים: אדום וירוק. השאיפה החמקמקה של התעשייה הייתה מנורת לד "לבנה״. אם יצליחו ליצור איכשהו לד כחול בהיר, הם יוכלו לשלב אותו עם האדום והירוק כדי ליצור את מה שהעין האנושית תתפוס כאור לבן. במשך שנים סברו פיזיקאים שכחול בהיר אינו אפשרי, עד שב־1994 הוכיח חוקר בחברה היפנית נישיה שניתן לעשות זאת.

מיד לאחר מכן פיתחו מהנדסי קרי שבב לד כחול בהיר משלהם, העשוי מפרוסות של סיליקון קרבייד. "משם הכל התחיל״, אומר סוובודה, שהצטרף לחברה ב־1993, כשהיו בה רק 30 עובדים. כיום יש בה לא פחות מ־6,000.

בתחילה קרי רק ייצרה את השבבים ומכרה אותם ליצרניות הלד; השימושים המוקדמים כללו תאורה אחורית ללוחות מחוונים במכוניות ולטלפונים סלולריים. הפוטנציאל נראה כה רב, עד שב־2004 כינו אנליסטים את קרי "האינטל הבאה״. אבל אורות לד לבנים עדיין לא היו מוכנים לשוק המגורים. הגופים הראשונים היו יקרים מדי וסבלו מבעיה נוספת שלא היה לה פתרון בימים ההם: לד הוא מקור אור כיווני; כמו גרסה חלשה יותר של לייזר, הם מטילים אור רק בכיוון אחד. זה בסדר אם רוצים להאיר נקודה מסוימת, אבל זו נקודת פתיחה בעייתית אם המטרה היא להחליף את אור נורות הליבון, המאיר את כל הסביבה.

המנורה של קרי | צילום: creebulb.com

יצרני הלד החליטו לשחק במגרש שבו הם מצטיינים, והחלו לשווק את מה שקרוי "דאון לייט״ – גופי תאורה המופנים כלפי מטה. ב־2007 רכשה קרי את יצרנית גופי התאורה הסינית קוטקו, וב־2008 רכשה את "לד לייטינג פיקסצ׳רס״. היא החלה בקשרים עסקיים עם הום דיפו, ומכרה גופי דאון לייט תחת מותג "אקו סמארט״ שלה.

החברה אפילו לא ניסתה לפתח תחליף לנורות הליבון הביתיות, ובמקום זאת התמקדה בעיריות ובלקוחות תעשייתיים. העיר אנקורז׳ באלסקה החליפה 16 אלף פנסי רחוב של נתרן בלחץ גבוה בנורות לד; לוס אנג׳לס מחליפה בהדרגה 140 אלף נורות. וול מארט התקינה נורות לד במאות מחנויותיה. כדי להרוויח משוק תעשייתי זה רכשה קרי ב־2011 את יצרנית גופי התאורה Ruud תמורת 525 מיליון דולר.

אור נגד דיכאון

אז איך גורמים ללד לחקות את נורות הליבון? המפתח היה לתכנן מחדש את המבנה באמצע הנורה, הקרוי חוט להט, ולסדר שם 10 או 20 לדים באורות שונים. התצורה של קרי אפשרה למקורות הבודדים של האור להימצא בחפיפה זה עם זה, ובכך ליצור אור שמאיר לכל הכיוונים.
לעת עתה הום דיפו היא המקום היחיד שבו ניתן לקנות את נורות קרי, כחלק מעסקת בלעדיות שבמסגרתה יוצעו הנורות ביותר מ־2,000 חנויות הרשת. "הבלעדיות נתונה למשא ומתן. בשלב כלשהו נבחן שותפויות נוספות״, אומר סוובודה.

הום דיפו מצפה להפיק את המרב מיחסים אלה: "עבדנו יחד עם קרי במשך שנתיים כמעט כדי לפתח את מה שהפך לנורת הלד באיכות הגבוהה ביותר ובמחיר הנוח ביותר בשוק״, אומר מארק וויקוביץ׳, המפקח על השותפות מצד הקמעונאית.

אולם נורות הן רק ההתחלה. היות שצריך להחליפן רק לעתים נדירות, ניתן לבנות אורות לד לתוך גופים ורהיטים. פרופ׳ מייקל סימינוביץ׳, ראש מרכז טכנולוגיית התאורה של קליפורניה באוניברסיטת קליפורניה בדייוויס, מעלה חזון של נורות לד המתוכנתות לשנות צבעים ועוצמה במהלך היום, כך שיתאימו לאור המגיע מהשמש. היות שהשעון הביולוגי האנושי מקבל אותות מאור השמש, סימינוביץ׳ סבור שתאורת לד חכמה תשפר מצבי רוח ותפחית דיכאון עונתי. קרי ומתחרותיה עושות "צעדים ממש נכונים״ בדרך לעתיד כזה, הוא אומר.

הפוטנציאל הלא ממומש הזה, הוא שמותיר את סוובודה מתוסכל. "אני לא חושב שהשגנו כל כך הרבה״, הוא אומר. "העולם עדיין מואר בנורות ליבון״. כנראה שייקח עוד קצת זמן לקבור את אדיסון.

צפו בסרטון הפרסומת של קרי

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן