אובמה בעצרת האו"ם: "צריך לבחון את הנתיב הדיפלומטי עם איראן"

נשיא ארה"ב ברק אובמה נשא הערב (ג') את נאומו בעצרת הכללית של האו"ם והתייחס לכל הנושאים הבוערים על סדק היום של ארה"ב, ובעיקר התמקד במזרח התיכון – בסוריה, במו"מ הישראלי-הפלסטיני ובעיקר באיראן.

בנאומו, הבהיר אובמה כי הוא מוכן לבחון את הנתיב הדיפלומטי לנוכח ההצהרות המתונות של טהרן ואף אמר כי הנחה את מזכיר המדינה ג'ון קרי להגיע להסכם עם איראן לגבי הנשק הגרעיני. "אנחנו לא מחפשים שינוי במשטר ואנו מקבלים את הזכות של איראן לטכנולוגיה גרעינית", אמר אובמה, "ההצהרות האחרונות של המנהיגים באיראן הן הבסיס להסכם. אבל המילים יצטרכו לבוא לידי ביטוי במעשים".

"אני לא מאמין שאפשר להתגבר על העבר שלנו עם איראן בלילה אחד, אבל אני מאמין שאם נטפל בסוגיית הגרעין זה יעזור מאוד לשקם את היחסים בין המדינות. אמריקה מעדיפה פיתרון של שלום, אבל נחושה למנוע פיתוח של נשק גרעיני".

"איראן לא עמדה בהתחייבויות שלה בעבר, אבל אני מעודד מהמנדט שקיבל רוחאני מהעם ללכת בדרך יותר מתונה", המשיך אובמה. "הוריתי לג'ון קרי (מזכיר המדינה) להגיע להסכם עם איראן. המחסומים בדרך היו גדולים, אבל אני מאמין שצריך ללכת בנתיב הדיפלומטי. זה גם יעזור לאיראן לממש את הפוטנציאל שלה".

צילום: רויטרס

"איראן צריכה לגבות את המילים במעשים"

בנושא סוריה, עקץ אובמה את רוסיה והשמיע ביקורת מרומזת נגד מועצת הבטחון: "הטילים נורו משכונה בשליטת המשטר ונחת בשכונה שבשליטת המורדים. זה עלבון לארגון הזה שמישהו אחר חוץ מהמשטר ביצע את המתקפה הזו", אמר אובמה בהתייחסו לטענות של מוסקבה על כך שהמורדים העשו שימוש בנשק הכימי.

נשיא ארה"ב התייחס להחלטתו לפעול צבאית בסוריה: "יהיו כאלו שיערערו בלגיטמיות של מתקפה, אבל ללא איום צבאי, מועצת הבטחון לא הראתה נטיה לפעול. כמו שדנתי עם פוטין, ההעדפה שלי תמיד היתה פתרון פוליטי. בשבועות האחרונים ארה"ב ורוסיה ובנות בריתן הגיעו להסכמה להשמדת הנשק הכימי".

"חייבת להיות החלטה חזקה של מועצת הבטחון על כך שמשטר אסד יעמוד בהתחייבות שלו", אמר אובמה, "חייבים להיות השלכות במידה ולא יעמוד בהן. אם לא נסכים גם על זה, זה יראה שהאו"ם לא מסוגל לאכוף את החוק הבינלאומי הבסיסי. אבל אם נצליח, זה ישלח מסר חזק שלנשק כימי אין מקום, ושהגוף הזה מתכוון למה שהוא אומר".

"מנהיגי ישראל והרשות לקחו סיכונים"

בנאומו, דיבר אובמה על הביקור שלו בישראל. "כשהייתי בירושלים קיבלתי השראה מישראלים צעירים שהאמינו שהשלום אפשרי. אני מאמין שיש אמונה גדולה בישראל שהכיבוש לא מתאים לאינטרסים שלהם. הוא קורע את המרקם הדמוקרטי של ישראל, אבל יש להם גם זכות לחיות בשלום בלי שיירו טילים על הבתים שלהם.

"ארה"ב גם מאמינה בזכותם של הפלסטינים לחיות במדינה ריבונית משלה. כואב לפלסטינים שאין להם מקום בקרב יתר העמים, אבל גם הצעירים הפלסטינים מבינים ששני עמים זה הפיתרון היחיד לשלום. עכשיו הזמן הנכון לעמוד מאחורי הרדיפה לשלום".

"המנהיגים הביעו נכונות לקחת סיכונים משמעותיים", אמר הנשיא, "נתניהו שחרר אסירים וחזר על נכונותו להקמת מדינה פלסטינית. בדיונים מדברים על נושאי הליבה. החברים של ישראל חייבים לזהות שביטחונה תלוי בקיומה של מדינה פלסטינית. אלה שתומכים בפלסטינים צריכים להבין שיציבות תגיע רק על ידי ישראל בטוחה".

על מצרים, הוסיף הנשיא: "בשנים האחרונות בעיקר במצרים ראינו כמה קשה המעבר לדמוקרטיה. מורסי נבחר בתצורה דמוקרטית אבל לא שלט בצורה שלא הכלילה את כולם. המנהגים שהחליפו אותו הגיבו לקריאת העם אבל גם פעלו בדרכים לא דמוקרטיות".

"ארה"ב נמנעה בכוונה מלקיחת צד בסכסוך במצרים. אנחנו רוצים ממשלה שתשקף את הרצון של כל המצרים ותכבד גם את זכויותיהם של המיעוטים. זה עדיין האינטרס שלנו. אנחנו שומרים על היחסים שלנו עם ממשלת המעבר. לא העברנו תמיכה צבאית מסוימת. העברת התמיכה הזו תהיה תלויה בהליכה דרך דמוקרטית יותר".

בחצות, יישא דברים בפני העצרת גם נשיא איראן, חסן רוחאני. בימים האחרונים דווח כי עשויה להיות פגישה בין שני המנהיגים, אך כזו עדיין לא נקבעה. אובמה ורוחאני החליפו לאחרונה מכתבים, בהם הביעו את רצונם כי המחלוקת סביב תוכנית הגרעין האיראנית תסתיים בפיתרון דיפלומטי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן